Gå til innhold

SAP kutter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

SAP er enorme greier, vi har det på jobb i fabrikken vår. Det styrer lagersystemet, lønnssystemet, inn og utstemplinger, ferie, flexitid. Stort sett alt mulig. Og det er laget skreddersydde "kommandoer" til alt mulig i bedriften. Å gå over fra "ikke-SAP" til SAP er en ENORM utgift for en bedrift, vi snakker 250-millioners klassen siden så mye forarbeid må gjøres, opplæring, implementering, hardware som må linkes mot SAP, egne transaksjoner må programmeres, og det gjerne tar minst ett år å gjøre alt klart.

 

F.eks. når vi bestiller ting fra lageret, gjør vi det i SAP, og roboter henter tingene på faste palleplasser på et 50 meter høyt høylager. Alle lokasjonene ligger i SAP, og et styresystem holder styr på robotene som henter dem (automatiske trucker kan man si, og automatiske heiser i reolene). Lønnsavdelinga kjører ut lønnsslipper og holder styr på fravær og ferier i SAP. Ordre og salgsavdelinga legger inn bestillinger fra utlandet i SAP. Det er utrolige greier.

 

Så nå i finanskrise-tider kjøper vel ikke bedrifter systemet for å spare penger. Da sliter SAP plutselig, og må kutte ned på folk.

 

Er ikke snakk om et program som bare installeres på alle PC'ene og så er det ferdig. Når det kjøpes, er SAP bare et tomt skall, så må alt skreddersys for bedriften det skal brukes i etterpå.

 

De har også en gigantisk serverpark i Tyskland som må vedlikeholdes hele tiden sikkert.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Nei, vi ER et stort konsern (Nycomed Pharma). Men for små bedrifter blir det mye knot, tror jeg.

Har mange ganger ropt ut at SAP er noe treig faenskap, men med tanke på hvor tungvindt alt var før de fikk SAP, priser jeg meg lykkelig for at vi fikk det før jeg begynte.

 

Nå er alt så bundet opp mot SAP at vi ikke kan produsere hvis systemet går ned. Da får vi ikke bestilt varer fra høylageret.

Før ble alt hentet manuellt med traller. Nå er alt automatisert med fine gule robotvogner som kjører rundt av seg selv.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Nå er det ikke noe alternativ i vår bedrift, så det nytter ikke å grine om det suger eller ei. Det virker til lagerstyring og lønnsbehandling. Som bruker har jeg ca. 10 skreddersydde transaksjoner, og kan legge til så mange jeg vil..men ingen vits å ha 10000 transaksjoner man ikke trenger heller.

 

Den ene transaksjonen er for å melde ut varer vi har brukt fra lageret, f.eks. om jeg har veid inn 559 kg av et pulver, melder jeg ut 559kg på riktig palleid så trekkes det fra beholdningen. Og når det er tomt bestiller jeg en ny pall fra lageret.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Problemet er å finne fram, det er jo som et OS. Alt har sin kode og greier, null logikk. Helt ubrukelig om man ikke har fått en god opplæring. Null hjelp om man ikke finner ut av det.

Transaksjonene er grie nok de, men de er jo bare starten.

Er et av de minst logiske og intuitive systemene jeg har vært borti i. Er eks. ikke noe helhetstenkning hva gjelder ikoner. Greit med favoritter, men en slik funksjon har de fleste ERP-systemer.
Lenke til kommentar

Jeg har brukt systemet så lenge at jeg knapt bruker musa mere. Det er jo keyboard shortcuts til alle ikonene også.

Vi bruker det veldig ofte i arbeidstiden for å melde ut og bestille opp nye varer vi har brukt opp på en pall.

 

For meg er det utenkelig å jobbe uten SAP, men det er bare 5-6 år siden det ble innført i hele bedriften.

Husker en jobbannonse jeg søkte på en gang, der sto det "fordelaktig å ha kjennskap til SAP". Den gangen ante jeg ikke hva det var engang.

 

Det er en så stor jobb å implementere at det er som å bli medlem av EU når et nytt land er innført i SAP-systemet vårt.

Da feires det med kake og store oppslag på intranettet "Belgium is finally rolled into SAP after 2 years of planning" osv.

 

Den beste måten å bruke det på (og lære det) er å ikke sammenligne med noe annet, ikke være negativ og bare lære kommandoene man må lære (eller hvilke snarveier man skal bruke til forskjellige ting). For det må jo brukes uansett i jobben.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...