Gå til innhold

Mozilla satser på åpent videoformat


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Theora er et royalty-fritt videoformat basert på åpen kildekode, det vil si ingen trenger å betale for bruken av det.

Det vil vel bety for oss sluttbrukere at vi kan spille av video(forutsatt at Theora er brukt) uten å måtte installere noe ekstra i Firefox/Opera(tviler på at IE får støtte for dette...). Samt at feil raskere blir rettet, og bedre støtte på ulike plattformer.

 

Men så var det utbredelsen da(?).

 

Noen som kan forklarer hvordan Dirac som BBC har ferdigutviklet står i forhold til Theora(som også har åpen kildekode og kostnadsfri bruk)?

Lenke til kommentar
Nei, det blir at Apple og Microsoft har problemet med å implementere Theora grunnet patentfare.

 

Hvilken patentfare? Standarden og kildekoden er publisert under åpen lisens og kan således ikke patenteres (du kan ikke patentere noe som allerede er publisert, selv om det er deg selv som har publisert det).

 

I tillegg:

 

Theora is a general purpose, lossy video codec. It is based on the VP3 video codec produced by On2 Technologies (http://www.on2.com/). On2 donated the VP3.1 source code to the Xiph.org Foundation and released it under a BSD-like license. On2 also made an irrevocable, royalty-free license grant for any patent claims it might have over the software and any derivatives.
Lenke til kommentar
Hvilken patentfare? Standarden og kildekoden er publisert under åpen lisens og kan således ikke patenteres (du kan ikke patentere noe som allerede er publisert, selv om det er deg selv som har publisert det).

 

At det er åpen kjeldekode har ingenting å gjere med "teknologien" som blir brukt. I dei fleste land her i verda så er det ikkje eit problem, men i USA så er det eit stort problem.

 

http://lists.xiph.org/pipermail/theora/200...rch/000804.html

Lenke til kommentar
Hvilken patentfare? Standarden og kildekoden er publisert under åpen lisens og kan således ikke patenteres (du kan ikke patentere noe som allerede er publisert, selv om det er deg selv som har publisert det).

 

At det er åpen kjeldekode har ingenting å gjere med "teknologien" som blir brukt. I dei fleste land her i verda så er det ikkje eit problem, men i USA så er det eit stort problem.

 

http://lists.xiph.org/pipermail/theora/200...rch/000804.html

 

Interessant nok har de jo påstått at OGG ikke har dette problemet, og brukt det som et argument imot mp3/Lame, at de kan være utsatt for problemet. Personlig tror jeg det går bra i begge tilfeller. Det har ikke skjedd noe enda, og patentene er for brede.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det var noen som nevnte tidligere at Dirac var langt mer ressurskrevende, men vesentlig bedre bildekvalitet.

 

Jeg ser frem til at jeg kan spille av videoer på nett uten flash, WMP eller andre knotete plugins, forutsatt at det blir en god implementasjon.

 

Ja. Det var det første jeg tenkte på når jeg så nyheten.

Tror faktisk det var på en eldre nyhet på hw.no eller i diskusjonen i den.

Lenke til kommentar

Snakk om å presentere nyheten på etterskudd. Jaja, bedre sent enn aldri heter det vel. ;)

 

Må si jeg grøsser litt når jeg tenker på alt det som kunne vært gjort på nettet og hvor mye enklere ting hadde vært for webutviklere om ikke IE(6) hadde vært sånn en festbrems. Pleier ikke å være noen fan av å tvinge oppdateringer på folk, men her er det akkurat det som burde gjøres. Når IE8 kommer ut burde MS rulle ut den som obligatorisk oppdatering så får bedrifter med utgamle intranett bare ha det så godt. Se for dere en verden uten IE6 (og 7), tenk hvor deilig det hadde vært!

[/ønskedrøm]

 

Sukk ja, er vel lov å drømme ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...