Gå til innhold

Blu-ray populært blant tyvene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den beste løsningen må vel være distribusjon over nett. At ingen snart forstår dette. Løsningen må oppfylle følgende krav:

- Et ubegrenset stort bibliotek av filmer

- Filmene må slippes samtidig som de slippes på DVD/Bluray eller aller helst samtidig som de slippes på kino

- Det må være tilgjengelig for folk utenfor USA

- Prisen bør være lav

- Det bør være mulig å leie (se en gang/24 timer) og eie (evig tilgang)

- Det bør være mulig å cache lokalt for raskere tilgang

- Det bør være mulig å velge forskjellig videokvalitet

- De bør ikke benytte seg av en teknologi som feks bare funker på Vista Hjemme 47 bit med kinesisk språk

- Det bør ha en enkel betalingsrutine

 

Edit: Leif

Endret av brukernavnerkjipt
Lenke til kommentar

Hva med å legge inn sånn blekkpatron (som ligger rett under blu-rayen) som de har i klesbutikkene, og så at den blir magnetisk deaktivert i kassa, eller utløses om man går gjennom utgangen med dem.

 

Ellers er jeg enig med at digital distribusjon er veien å gå, men når en blu-ray har plass til 50gb sier det seg selv at ikke alle har mulighet til å laste ned sånt. Gbit fiber til alle ftw.

Lenke til kommentar

skjønner ikke hvorfor de ikke har det slikt, hadde du hatt mulighet for å leie \ kjøpe - laste ned \ kjøpe hardbox

så hadde det vært mindre piratkopi, kjøpe en film for 50-60 kr som du kan laste ned på en time og to.. hadde gjort ofte.. kjøpt hard box , til 100-120 kr det hadde jeg også gjort oftere..

må vel bli billigere å distribuere slikt enn å stå å selge fra disk..

Lenke til kommentar

Øh, så man har i dag spillere som ikkje bryr seg om RFID - så skal man lage plater som baserer sikkerheten rundt RFID?

Snakker vi om å ha unike "koder" for hver plate, eller en generisk løsning som "stempler" alle platene som blir kjøpt. Siste alternativet er lett å omgås med rimeligt RFID utstyr. Første alternativ krever vel at spilleren kan verifisere unike "koder" på et vis...

 

Hva er galt med tomme cover i hylla og platene bak disken?

Lenke til kommentar

Når en butikk har flere hundre titler, og kanskje 10-20 eksemplarer av 50-60% av dem kan det fort bli kaos i et varehus som har -litt- trafikk i f. eks. julestria. Derfor nytter ikke konseptet med å ha platene bak disken andre steder enn i små butikker, det er alt for lite effektivt.

 

Er heller ikke noen fan av RFID siden det helt sikkert ikke blir noe problem å chippe spillerne for de som er dedikerte.

 

På jobben har vi enkelt og greit plastcontainere med en magnetisk låsemekanisme som må åpnes i kassa, og en alarmbrikke som utløser alarm om du prøver å gå ut med den. Et annet alternativ er jo automater á la sånn som større butikker har for røyk, snus og medikamenter, sånn at du kjøper et plastkort som du må bruke for å få filmen(e) utlevert ved utgangen, f.eks.

Lenke til kommentar

Til forslaget "bak disken".. Wal-Mart og Target i USA har ikke noe som helst bak disken, de har små dagligvarekasser, mindre enn de du finner på din lokale nærbutikk. Så å oppbevare selve platene et annet sted enn i coveret som kunden tar med seg til kassen vil medføre en del ekstra arbeid og kostnader for butikken.

Lenke til kommentar

 

Den beste løsningen må vel være distribusjon over nett. At ingen snart forstår dette. Løsningen må oppfylle følgende krav:

- Et ubegrenset stort bibliotek av filmer

- Filmene må slippes samtidig som de slippes på DVD/Bluray eller aller helst samtidig som de slippes på kino

- Det må være tilgjengelig for folk utenfor USA

- Prisen bør være lav

- Det bør være mulig å leie (se en gang/24 timer) og eie (evig tilgang)

- Det bør være mulig å cache lokalt for raskere tilgang

- Det bør være mulig å velge forskjellig videokvalitet

- De bør ikke benytte seg av en teknologi som feks bare funker på Vista Hjemme 47 bit med kinesisk språk

- Det bør ha en enkel betalingsrutine

 

Jeg er fullstendig enig. Plastskiver er på vei ut. TVer med nett-tilgang og brukervennlige leie/kjøpe-tjenester for film er på vei inn.

 

Ellers er jeg enig med at digital distribusjon er veien å gå, men når en blu-ray har plass til 50gb sier det seg selv at ikke alle har mulighet til å laste ned sånt. Gbit fiber til alle ftw.

Hvorfor ikke? Man trenger jo ikke 50 GB/s for å laste ned 50 GB. Også bør det som sagt være tilgang til flere videokvaliteter slik at man kan velge kvalitet ut fra tålmodighet vs båndbredde.

 

Når en butikk har flere hundre titler, og kanskje 10-20 eksemplarer av 50-60% av dem kan det fort bli kaos i et varehus som har -litt- trafikk i f. eks. julestria. Derfor nytter ikke konseptet med å ha platene bak disken andre steder enn i små butikker, det er alt for lite effektivt.

Som du nevner selv kan kjøpeautomater være tingen. Ellers så har hverken Amazoon eller CDON det problemet. Heller ikke de som selger plastfrie filmer over nettet.

Lenke til kommentar
Den beste løsningen må vel være distribusjon over nett. At ingen snart forstår dette. Løsningen må oppfylle følgende krav:

- Et ubegrenset stort bibliotek av filmer

- Filmene må slippes samtidig som de slippes på DVD/Bluray eller aller helst samtidig som de slippes på kino

- Det må være tilgjengelig for folk utenfor USA

- Prisen bør være lav

- Det bør være mulig å leie (se en gang/24 timer) og eie (evig tilgang)

- Det bør være mulig å cache lokalt for raskere tilgang

- Det bør være mulig å velge forskjellig videokvalitet

- De bør ikke benytte seg av en teknologi som feks bare funker på Vista Hjemme 47 bit med kinesisk språk

- Det bør ha en enkel betalingsrutine

 

Jeg er fullstendig enig. Plastskiver er på vei ut. TVer med nett-tilgang og brukervennlige leie/kjøpe-tjenester for film er på vei inn.

 

Ellers er jeg enig med at digital distribusjon er veien å gå, men når en blu-ray har plass til 50gb sier det seg selv at ikke alle har mulighet til å laste ned sånt. Gbit fiber til alle ftw.

Hvorfor ikke? Man trenger jo ikke 50 GB/s for å laste ned 50 GB. Også bør det som sagt være tilgang til flere videokvaliteter slik at man kan velge kvalitet ut fra tålmodighet vs båndbredde.

 

Når en butikk har flere hundre titler, og kanskje 10-20 eksemplarer av 50-60% av dem kan det fort bli kaos i et varehus som har -litt- trafikk i f. eks. julestria. Derfor nytter ikke konseptet med å ha platene bak disken andre steder enn i små butikker, det er alt for lite effektivt.

Som du nevner selv kan kjøpeautomater være tingen. Ellers så har hverken Amazoon eller CDON det problemet. Heller ikke de som selger plastfrie filmer over nettet.

Med 1mbit linje vil det ta 4.7 døgn å laste ned 50 gigabyte. Vet ikke med deg, men jeg hadde ikke orka å vente 5 dager mellom hver blu-ray jeg kunne kjøpe/laste ned. Nå sier jeg ikke at alle har 1mbit, men har inntrykk av at veldig mange ikke har veldig mye raskere linje enn det. Kunne man lasta det ned på en 2-3timer hadde det blitt noe annet.

Lenke til kommentar
Med 1mbit linje vil det ta 4.7 døgn å laste ned 50 gigabyte. Vet ikke med deg, men jeg hadde ikke orka å vente 5 dager mellom hver blu-ray jeg kunne kjøpe/laste ned. Nå sier jeg ikke at alle har 1mbit, men har inntrykk av at veldig mange ikke har veldig mye raskere linje enn det. Kunne man lasta det ned på en 2-3timer hadde det blitt noe annet.

 

Hvor mange har 1mbit linje nå tildags da?

 

Sikkert noen langt ute i skogen, men de fleste med "bredbånd" har 3mbit eller mere ville jeg tro.

Endret av b-real
Fjernet unødvendig quote
Lenke til kommentar

Skjønner ikke problemet. Skjønner ikke hvorfor dette engang er en artikel.

 

Som sagt - oppbevar plater bak disken. Ellers så finnes det allerede spesialplastcover for cd/dvd ... merkelig om ikke dette finnes til blue-ray.

 

Det er en ikke sak. Butikker som har problem med tyveri, har idioter som ansatte/ledere - lykke til. Der er faktisk problemet og nyhetsverdien = vg/dagbladet og ikke hw.no

Lenke til kommentar
Med 1mbit linje vil det ta 4.7 døgn å laste ned 50 gigabyte. Vet ikke med deg, men jeg hadde ikke orka å vente 5 dager mellom hver blu-ray jeg kunne kjøpe/laste ned. Nå sier jeg ikke at alle har 1mbit, men har inntrykk av at veldig mange ikke har veldig mye raskere linje enn det. Kunne man lasta det ned på en 2-3timer hadde det blitt noe annet.
Hvor mange har 1mbit linje nå tildags da?

 

Sikkert noen langt ute i skogen, men de fleste med "bredbånd" har 3mbit eller mere ville jeg tro.

Poenget er vel det at det vil ta uhovelig lang tid med mindre en er ola-nordmann-geek og har investert i en god nettlinje.
Lenke til kommentar
Med 1mbit linje vil det ta 4.7 døgn å laste ned 50 gigabyte. Vet ikke med deg, men jeg hadde ikke orka å vente 5 dager mellom hver blu-ray jeg kunne kjøpe/laste ned. Nå sier jeg ikke at alle har 1mbit, men har inntrykk av at veldig mange ikke har veldig mye raskere linje enn det. Kunne man lasta det ned på en 2-3timer hadde det blitt noe annet.

 

Hvor mange har 1mbit linje nå tildags da?

 

Sikkert noen langt ute i skogen, men de fleste med "bredbånd" har 3mbit eller mere ville jeg tro.

så er ikke 3mbit så mye heller da, hadde fortsatt tatt jævlig lang tid

Lenke til kommentar
Sikkert noen langt ute i skogen, men de fleste med "bredbånd" har 3mbit eller mere ville jeg tro.

 

Selv har jeg 0.9mbit fra Canal Digital. Det funker helt fett det. Når jeg skal laste ned noe heavy, som f.eks. HD-materiale, så bare bruker jeg naboens åpne WLAN og en SSL-tunnel.

 

Distribusjon over nettet er nok fremtiden. Det er nok alle enige om. Spørsmålet er hvor langt ut i fremtiden det er snakk om.

Endret av ryback
Lenke til kommentar
Med 1mbit linje vil det ta 4.7 døgn å laste ned 50 gigabyte. Vet ikke med deg, men jeg hadde ikke orka å vente 5 dager mellom hver blu-ray jeg kunne kjøpe/laste ned. Nå sier jeg ikke at alle har 1mbit, men har inntrykk av at veldig mange ikke har veldig mye raskere linje enn det. Kunne man lasta det ned på en 2-3timer hadde det blitt noe annet.

De fleste bluray-filmer fyller ikke platen. La oss derfor ta 30 GB som utgangspunkt. Da vil en person med en helt normal, billig nettlinje med 5 Mbit/s kunne laste ned en hel film i full HD-kvalitet på 13,3 timer. Går man ned på kvaliteten til f.eks DVD-kvalitet (5GB) eller ennå mindre (1GB) så vil det ta henholdsvis 2,2 timer og 0,44 timer. Er man utålmodig kan man f.eks kjøpe 20 Mbit/s linje og redusere tiden med ytterligere 75%. Bor man et sted med dårlig linjekapasitet eller har veldig dårlig råd (1 Mbit/s) så bør man nok velge DVD-kvalitet (5GB) eller lavere (1GB) og dermed vente henholdsvis 11 timer eller 2,2 timer. (Hvilke fattige har egentlig TV med full HD?)

 

Husk å trekke fra ca 2 timer på disse estimatene siden man kan begynne å se begynnelsen av filmen ca 2 timer før slutten av filmen er ferdig lastet ned.

 

Med andre ord er selv dagens linjer ok til leie og kjøp av film. Om 5 år er nettfilm langt mer vanlig, langt flere TVer har brukervennlige måter å leie/kjøpe film på og ventetidene vil være vesentlig lavere enn i dag, til samme pris for linja.

 

Til sammenligning, hvor lang tid tar det å kjøpe DVD/bluray fra f.eks CDON.com?

Fysiske butikker må man også regne med litt tid for dra til for å kjøpe film. (Eller handler du filmer på Rema?) Utvalget er uansett langt mer begrenset enn nettfilm og nettbutikker for plastplater. Kanskje du må dra 2-3 ganger eller be betjeningen bestille akkurat din film.

 

post-3851-1233070068.png

 

Modem: glem film

Billig linje: Velg lav kvalitet, evt DVD om du har litt tålmodighet og evne til å planlegge noen timer frem i tid.

Normal linje: Velg DVD-kvalitet, evt DVD om du har litt tålmodighet og evne til å planlegge noen timer frem i tid.

Rask linje: Velg full HD-kvalitet.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...