Gå til innhold

Platekompaniet med ny nettbutikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg synes dette er bra. Eg har ingenting i mot å betale for musikken eg hører på og dette er et fint alternativ til å kjøpe låtene i butikken og rippe dem selv.

 

Å sitte med coveret fysisk ser eg ikke behovet for i alle tilfeller. Ja det er kjekt dersom det er en artist eg liker og spesielt dersom eg kjøper flere cover i fra samme artist eller sjanger.

 

Men veldig ofte så hører eg en låt og ønsker meg kun den ene låten, og da er det veldig greit å kjøpe enkeltlåter i stede for et helt album hvor 96% av låtene ikke blir hørt på. En forutsetning for at eg skal kjøpe musikk er også at det er høy kvalitet på musikken og aller helst hadde eg sett at det var mulig å laste ned andre formater enn mp3(flac hadde vært ypperlig).

Lenke til kommentar
Itunes har vært den største aktøren på det digitale musikkmarkedet i Norge, men Platekompaniets styrke er at de kan mye om norsk musikk, og det norske markedet.

For noe svada. Det er typisk dette, når aktører i Norge skal prøve å "komme seg opp og fram" så drar de fram dette helt poengløse argumentet: "Vi vet mer om det norske markedet" -- for noe fjas?!

 

Alle plateselskaper (også Norge) har digitale versjoner av musikken i sin katalog, og det å gjøre den tilgjengelig på nett er opp til dem. At en aktør som har hovedkontor i Norge skal gjøre en bedre jobb med "norsk musikk" fordi de "kjenner markedet bedre" er nok en løgn servert av personer og selskaper som lever i det forrige århundret.

 

Det er ikke snakk om noe "marked", det er bare snakk om å legge ut musikken. Når man snakker om "marked" så snakker man om hvordan plateselskapet ser på sitt salg, hvordan og når de skal reklamere på TV osv. We don't care! Bare legg ut musikken for pokker, så skal vi nok fint klare å bestemme om vi vil laste den ned eller ikke.

 

Beklager, men dere er avdankede og utvaskede -- vi trenger dere ikke lengre. Legg ut musikken, end of story. Vi trenger ikke å bli fortalt at Tone Damli Aaberge ligger på 2. plass på en eller annen fiktiv og oppblåst liste dere selv kontrollerer. Alt vi trenger å vite er om platen hennes er tilgjengelig eller ikke. At vi velger å IKKE betale for musikken hennes.. vel.. trist for dere.

 

Legg ut musikken, that's your job.

Lenke til kommentar
MYE bedre følelse å sitte med coveret i handa

Enig med deg, men vi er nok i fåtall i dag. Dessverre.

Det kalles samlemani. Utover det finnes det ingen grunn til å kjøpe den fysiske kopien (utover at lydkvaliteten er bedre, men om kort tid er antakeligvis kvaliteten minst like god i digitale sjapper). Denne følelsen dere snakker om nekter jeg å tro er så voldsom. Jeg har samlet på skiver jeg også, og eneste gode følelsen jeg hadde var at samlinga vokste. Jeg kunne like gjerne samlet på frimerker eller mynter.

 

Eneste grunnen jeg kan se til å kjøpe den fysiske kopien er om det er snakk om bokser med mer enn bare CD-er, f.eks. DVD-er, fyldige hefter med bilder og historier og lignende. Et plastcover tar bare opp plass. Selv holder jeg på å rippe alle CD-ene mine, når jeg er ferdig med det så skal jeg pakke sammen skiten i kasser og hive den på loftet.

Lenke til kommentar
MYE bedre følelse å sitte med coveret i handa

Enig med deg, men vi er nok i fåtall i dag. Dessverre.

Det kalles samlemani. Utover det finnes det ingen grunn til å kjøpe den fysiske kopien (utover at lydkvaliteten er bedre, men om kort tid er antakeligvis kvaliteten minst like god i digitale sjapper). Denne følelsen dere snakker om nekter jeg å tro er så voldsom.

Så fordi den eneste gode følelsen DU hadde var at samlinga vokste, gjelder det også for alle andre? Tips: Ikke alle mener det samme som deg og får glede ut av det samme som deg. Hvis man får glede ut av å ha fysiske media stående i hylla, er det grunn god nok hvis man føler man har penger å bruke. At DU ikke ser poenget betyr egentlig fint lite for oss andre. Jeg får selv en viss godfølelse av å ha et fett cover til en CD, en film, et spill.. å ha greiene digitalt er selvfølgelig mer praktisk, men som den gode materialist jeg er vil jeg ha et nærere forhold til tingene mine :D

 

Forøvrig er det litt vanskelig å putte MP3-filene rett i CD-spilleren på anlegget. Kvaliteten er ofte heller ikke god nok på MP3'ene (med mindre man sitter med 320kbps eller høyere bitrate). Hører det lett hvis man bare spiller høyt nok - og da er CD'er å foretrekke.

 

Imidlertid er CD-plater dyre, og ofte må man betale for "filler"-låter. Derfor kjøper jeg kun fysiske plater av de få albumene som finnes der jeg stort sett liker hele innholdet - dvs de album som er spesielle nok til at jeg syns de fortjener en plass i hylla. Alt annet er det greiere å kjøpe låt-for-låt online.

Endret av Papirpose
Lenke til kommentar

Under 90 kr for en CD plate er en helt fin pris. Det er det nye Cd-plater koster på f.eks. cdwow.

Man får en original plate med cover og bok.

Det beste er at man kan rippe i akkurat det format og den kvalitet man selv ønsker!

Nanvn på filene får man jo automatisk i det fleste rippeprogram (mange CDer har jo nå også navn med i plata).

Lenke til kommentar

Nå er jeg generelt av den typen som liker å ha en fysisk CD med cover og brukbar lyd. Men uansett, er på tide at nettbutikkene begynner å selge FLAC eller WAV-filer. Mp3 ble jo i sin tid lagd for å spare plass og båndbredde. Nå får man digre harddisker for en tusenlapp, og internettlinjene er for de fleste såpass at det går smertefritt å laste ned musikk i CD-kvalitet. Filstørrelse er en no-issue i 2009. På den annen side, med all søplemusikken som gis ut idag (R&B er et meget godt eksempel), så spiller det ingen rolle om filene er i mp3-kvalitet, da det er så lite instrumentasjon og dynamikk uansett at man praktisk talt ikke har noe særlig å miste. Bortsett fra det - FLAC er tingen!

Lenke til kommentar

Det står jo ingenting om kvaliteter og formater de vil selge dette i? Det er halve produktet minst. Jeg kjøper kun FLAC. Ellers når man kjøper hele album digitalt burde det være pålagt å inkludere høykvalitets og digitalisert albumart, så kan resten av blekka være forbeholdt overprisede CD kasetter.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Det er vel ikke annet å vente. De gamle mediedistributørene har ikke fulgt med i tiden, og snart er deres tid forbi. At platekompaniet, som til nå har nektet å innse sannheten, skal innovere, er det vanskelig å håpe på. De klarer ikke engang å kopiere (oioi, fiffig) piratene, eller de andre, til dels labre, kommersielle forsøkene på digital distribusjon.

 

Da er det på tide å stille spørsmålet platekompaniet burde tenkt på for lenge siden, "hva skal man egentlig med platekompaniet?"

 

At Platekompaniet kan noe om det Norske markedet er virkelig en uttalelse å slå seg på lårene av. Hvorfor har man da gjort helomvending til en internasjonell modell (spotify) hvis det ikke er fordi det som fungerer utenlands også er populært her hjemme? Der får jeg i min uvitenhet la spørsmålet stå åpent i påvente av at platekompaniet i sin selværklærte viten belærer meg.

 

All den tid det ikke skjer, holder min teori om at det ikke finnes noe særnorsk marked vann, allerminst i hvordan businessmodell man velger. Videre antar jeg at platekompaniet i stor grad lever av å selge den samme populærmusikken som ellers i verden. Man trenger forresten ikke en Norsk butikk eller plateselskap for å selge Norsk musikk til Nordmenn. Det har de fleste netthandlere fått med seg, men da tar vi jo steget over i den digitale sfære, og der synes jo Platekompaniet å være helt blottet for kunnskap. De mister jo faktisk en del av sine salg til den næringen, og da snakker vi om folk som betaler for fysiske kopier, ikke tapte "salg" som følge av piratkopiering. Forutsatt at man da ikke omentrent kjører ut av landet for å oppspore en av disse fysiske musikkbutikkene som selger fysiske medium. Platekompaniet har riktignok en nettbutikk, men der fåes kjøpt bare magnetplater. Et knøttlite utvalg av vinyl også, men det får bli en annen diskusjon.

 

En ting tror jeg er ganske universellt i en verden der det gamle maktapparatet til musikkbransjen vakler; folk vil ikke ha DRM, og vil heller ikke betale for lavkvalitetsversjoner av det man kan kjøpe fysiske kopier av over disk for samme prisen. Her demonstrerer man en grådighet så enorm at det grenser til vannvidd. Det skal ikke mye til for å skjønne at det man sparer ved digital distribusjon bør representeres i prisen man betaler for digitale kopier.

 

Det nytter ikke å sitte å syte over at et fysisk medium fra 1982 ikke lenger holder stand i den digitale verden, (Der var det en ny fiffighet, for CD-er varer ikke evig, og da må man uansett kopiere informasjonen på dem.) allerminst når man ikke tilbyr et alternativ.

 

Edit: Ble jo etterhvert ganske langt dette.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...