Gå til innhold

Atom-oppfølger kommer i oktober?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke så sikker på om dette er å betrakte som en Atom oppfølger. Jeg tror den blir mer egnet til PDA/smartphone/iPhone ol. Med Oktober 2009 lansering så er 32nm utelukket, og selv med 32nm prosess så ville ikke prosessoren vært kraftig nok til at folk vil anse den som en Atom oppfølger med bare 1/10 effektforbruk. Atom er allerede veldig effektiv og det finnes ikke nok slingringsmonn å gå på til at en kan redusere effektforbruket med 90% uten at det går kraftig utover ytelsen. I beste fall er dette en 800MHz CPU, som forutsetter ca dobling av ytelse/watt i forhold til beste Atom CPU (Z500) på dette området, men mest sannsynlig snakker vi om mindre ytelse enn dette.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Neste oppgradering for Atom-plattformen blir Moorestown. Ifølge Intel skal denne plattformen brukes i MIDs (Mobile Internet Devices) og bidra til at det blir en tydelig forskjell mellom bærbare, minibærbare og MID.

Dere sier selv at denne ikke vil bli noen oppgradering av Atom-plattformen, men et produkt i en tydelig annen klasse. Dette støttes av de kildene jeg har funnet.

 

Moorestown blir i forhold til Atom omtrent det samme som Core 2 Quad er i forhold til Atom. Atom er som kjent ikke noen oppgradering av Core 2 Quad. På samme måte blir neppe Moorestown en oppgradering av Atom.

Lenke til kommentar
Neste oppgradering for Atom-plattformen blir Moorestown. Ifølge Intel skal denne plattformen brukes i MIDs (Mobile Internet Devices) og bidra til at det blir en tydelig forskjell mellom bærbare, minibærbare og MID.

Dere sier selv at denne ikke vil bli noen oppgradering av Atom-plattformen, men et produkt i en tydelig annen klasse. Dette støttes av de kildene jeg har funnet.

 

Moorestown blir i forhold til Atom omtrent det samme som Core 2 Quad er i forhold til Atom. Atom er som kjent ikke noen oppgradering av Core 2 Quad. På samme måte blir neppe Moorestown en oppgradering av Atom.

 

Ja, det er jo det store spørsmålet. 1/10 av forbruket er jo uvilsomt utrolig imponerende om det stemmer, men det sier jo i grunn ingenting om prosessoren uten å vite hva den yter også. Det virker sansynlig at den er svakere enn atom, men selv om den nå viser seg å være 1/5 av ytelsen så kan den jo være en ypperlig kandidat til avanserte telefoner, PDA og handheld datamaskiner.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Ja, den blir x86-kompatibel. Den skal vist baseres på nåværende Atom 45nm, men skaleres ned i effekt og få en del tillegg som integrert enkanals DDR3-kontroller og GPU. Med andre ord integreres hele nordbroa fra tradisjonelle brikkesett. Sørbroa vil fortsatt være ekstern, i form av en egen IO-brikke. (Trolig med USB, PCIe-x1, 100 Mbit/s LAN, WLAN, osv)

 

For at alt dette skal passe inn i et effektbudsjett på ~0,2 watt så må nok klokkehastigheten betydelig ned, samt at de nye integrerte tingene må omdesignes kraftig for å bli tilpasset effektbudsjettet.

Lenke til kommentar

Dette er ekstreme effekttall og det blir spennende å se hva det vil være godt for med div. smarte aksellerasjonsmetoder. Jeg husker ikke systemnavnet i farten, men det er ikke lenge siden jeg så et annet ferdig SoC system demonstrert som var basert på ARM og helt fint spilte av 1080p på en LCD TV.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Ja, den blir x86-kompatibel. Den skal vist baseres på nåværende Atom 45nm, men skaleres ned i effekt og få en del tillegg som integrert enkanals DDR3-kontroller og GPU. Med andre ord integreres hele nordbroa fra tradisjonelle brikkesett. Sørbroa vil fortsatt være ekstern, i form av en egen IO-brikke. (Trolig med USB, PCIe-x1, 100 Mbit/s LAN, WLAN, osv)

 

For at alt dette skal passe inn i et effektbudsjett på ~0,2 watt så må nok klokkehastigheten betydelig ned, samt at de nye integrerte tingene må omdesignes kraftig for å bli tilpasset effektbudsjettet.

Håper det stemmer, men det DDR3 grensesnittet må jo dra 0,5W alene... hvis vi snakker 64bit kanal og SODIMM, så mest sannsynligvis gjør vi ikke det. Kanskje 32bit bred kanal med krav om direkte lodding på felles PCB og svært korte avstander?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...