Gå til innhold

Ny superzoom fra Sigma


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For reisende er størrelse og vekt viktige egenskaper. Den er ganske nøyatig like lang og like bred som Tamron 18-270 VR. Vekta er ca 80 gram høyere. Blenderåpningen er også like stor.

 

Tamron utmerker seg med ørlite (8%) ekstra i tele-enden, og kan dermed bli det foretrukne av disse veldig like objektivene, hvis ikke Sigma kan by på f.eks merkbart lavere pris. Tamron 18-270 VR mangler forsåvidt fatning til Pentax, Samsung, Sony og Sigma så der vil Sigma ha en stor fordel. Sigmaen leveres i motsetning til tamronen med Soft case.

Lenke til kommentar
For reisende er størrelse og vekt viktige egenskaper. Den er ganske nøyatig like lang og like bred som Tamron 18-270 VR. Vekta er ca 80 gram høyere. Blenderåpningen er også like stor.

 

Tamron utmerker seg med ørlite (8%) ekstra i tele-enden, og kan dermed bli det foretrukne av disse veldig like objektivene, hvis ikke Sigma kan by på f.eks merkbart lavere pris. Tamron 18-270 VR mangler forsåvidt fatning til Pentax, Samsung, Sony og Sigma så der vil Sigma ha en stor fordel. Sigmaen leveres i motsetning til tamronen med Soft case.

Ser at Sigma har HSM, det gir kan gi mulighet for Quickshift-fokus, og for en del kan det være viktig.

 

Edit: Trodde QS var det som var en av de store fordelene med supersonicsmotor?

Endret av SRD
Lenke til kommentar
Enda et objektiv fra Sigma jeg ikke kommer til å kjøpe.

 

Håper de fortsetter med satsingen på fastoptikk. En 85mm f/1,4 EX DG HSM til rundt 6-7 tusen ville vært veldig interessant, spesiellt mtp FF sin fremmarsj hos produsentene.

Med samme optiske kvalitet som 50mm 1.4 EX ;) Det hadde vært (nesten) helt perfekt, selv om jeg bruke APS-C :)

 

 

Eneste som kan være bedre er en Pentax DA* 85mm F1.4 SDM med enda bedre kvalitet, og til en lavere pris :D

 

Lenke til kommentar
Tamron har fortsatt 18-250 som passer Pentax/Samsung og Sony. Disse husene har som kjent innebygget stabilisering, så behovet er kanskje ikke det store for en overlappende 18-270.

 

Rykta går no på at både Tamron og Pentax versjonen av 18-250 er "discontinue" så der kjem vel en 18-270 versjon frå Tamron til både Pentax og Sony snart..Får håpe Pentax kjem med noko vertetta i samme utførelse :hmm:

Lenke til kommentar
Dette betyr at også vi med Pentax-systemer kan få "dobbel stabilisering" og stabilisert søkerbilde? Du har ikke hørt noe om Tamron 18-270 i den forbindelse, Kaffilars?

Nei, har nok ikkje det..

Det at Pentax 18-250 er "discontinue" er "uofiselt bekrefta" av Pentax UK i følge en tråd på Pentaxforum nå en av siste dagane, eg fange det opp tidligare i denne tråden før jul.

Det at Tamron 18-250 er "discontinue" er vel meir spekulasjoner, ettersom Pentax sin versjon er en rebagga Tamron, og 1+1=3 :hmm: ..Har i alle fall ikkje funne noko anne enn rykter/spekulasjoner.

Reknar med at vi får vite meir i forbindelse med PMA. Men en værtetta Pentax 18-270 utgåve hadde no vore sabla kjekk å hatt......

 

Når det gjeld Sigma sin OS er vel den utelukka på alle Pentax og Oly/Sony fatningar, der den fins for Nik/Canon fatning, muligens Tamron vel same strategi

Endret av Kaffilars
Lenke til kommentar
Dette betyr at også vi med Pentax-systemer kan få "dobbel stabilisering" og stabilisert søkerbilde?

Hadde vært gøy hvis det kom objektiv til Pentax med innebygget stabilisering. Merker at min Tamron på 300mm krever ganske stødige hender for å holde den rolig.

Lenke til kommentar
Velkommen etter...

Jaja, de vil vel også ha en bit av det markedet.

Du tulletøyser litt nå, gjør du ikke? De har jo vært med siden superzoomen for cropformatet kom på markedet. Hvis du da ikke mener at de ligger litt etter i brennvidde. Men det er jo en limit som de til stadighet pusher. Jeg tror ikke at en av dem gir seg til slutt.

 

More primes kan jeg være veldig enig i. 85/1,4 hadde vært kjempekos det, men en super men rimelig 85/1,8 hadde vært enda mer koselig for meg. Sikkert for Sigma også, for det kunne blitt en storselger. Et objektiv til 7-8k vil nok ikke bli en storselger, selv om det vil være et veldig greit alternativ til Canons L og Nikons gullring-optikk.

Lenke til kommentar

"En annen ting man bør være oppmerksom på er at mange kameraer i alle fall offisielt ikke vil støtte autofokus på mindre blendere enn f5.6, og man risikerer dermed med dette objektivet og andre av samme type å miste eller få problemer med autofokus på brennvidder hvor største blender går over f5.6."

 

*clueless*

 

Ahem... det har jeg aldrig hørt før! Mange kameraer har problemer med autofokus på objektiver, hvor største blænde er over 5.6??!

 

Jeg skulle netop lige til at reklamere over, at autofokus ikke fungerer med min nye Sigma 28mm f/1.8 på mit Pentax k10d... men måske er det slet ikke objektivet der er galt med så?

 

OK, dette her relaterer jo ikke direkte til artiklen, men det er første gang jeg læser om dette! Er der nogen, der kunne være så søde at fortælle mig om jeg evt. har overset nogen i min kameramanual?

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke dette problemet som påvirker din 28mm f1.8. Med "over" i sitatet mener jeg i tall, ikke i åpning. Dvs at de fleste speilreflekskameraer kan få problemer med å fokusere med objektiver som har blender 8, 11, 16 etc.

 

Canon EOS 50D klarer f.eks å fokusere med Tamron 28-300mm på 300mm, hvor største blender er f6.3, men det er bare så vidt, og det går tregt og er noe avhengig av forholdene ellers. Med f.eks en billigtele som har f8 eller enda større som sin største blender, vil nok kameraets autofokus få enda større problemer.

Lenke til kommentar
Gir HSM automatisk mulighet for QS?

 

Tror egentlig ikke det. Men det gjør det nok enklere å implementere denne geniale featuren.

Alle objektiver med ringmotor bør i hvert fall ha manuell overstyring av AF. Jeg har bare ett Sigma HSM-objektiv (30mm f/1,4), men det har i hvert fall manuell overstyring.

 

Jeg vet ikke om Sigma jukser med HSM-betegnelsen sin (slik Nikon gjør med AF-S 18-55, som egentlig burde hatt betegnelsen AF-I 18-55) og bruker den både på objektiver med ringmotor og på objektiver med mikromotor og gir. Men jeg tviler litt på det, er rimelig sikker på at HSM-betegnelsen innebærer ringmotor med manuell overstyring.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...