Gå til innhold

Netcom bygger 4G i Oslo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er rekkevidden for LTE?

For slik jeg har fortstått det så betyr høyere datarate kortere bølgelengde, og kortere bølgelenge betyr kortere rekkevidde.

 

Men jeg håper da for all del at man ikke må sitte halvveis oppe i masta for å få 100mbit :)

http://en.wikipedia.org/wiki/3GPP_Long_Term_Evolution

Optimal cell size of 5 km, 30 km sizes with reasonable performance, and up to 100 km cell sizes supported with acceptable performance

 

Høyere datarate betyr (alt annet likt) normalt større båndbredde, men ikke nødvendigvis høyere frekvens. Men du har rett i at kortere bølgelengde vanligvis gir kortere rekkevidde.

 

Når noen (spesielt i IT/tele-bransjen) prøver å selge deg noe med "inntil ..." så bør du være veldig skeptisk...

 

-k

Lenke til kommentar
vel, jeg er ikke helt stø på fysikken, men jeg tror en kan oppjustere senderstyrken for å motvirke rekkeviddeproblemet.

 

men det vil igjen bety mindre batterilevetid...

Det er flere problemer med å sende med større effekt.

Som du sier så krever det mer energi i senderen. Dessuten kreves kraftigere elektronikk.

 

I disse tider er det også stor skepsis blant forbrukerne mot eventuelle biologiske effekter ved å ha en radiosender i lomma.

 

Dersom begrensningen er signal-til-støyforhold, så vil det hjelpe å skru opp sendereffekten Men dersom begrensningen er signal-til-interferensforhold (andre mobiler som også gjerne vil sende), så hjelper det ingenting om alle dobler eller 10-dobler effekten.

 

-k

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...