Gå til innhold

Guide: Hvordan skape 3D?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En forbedring av denne blå-rød-teknologien går på polarisering. Her får man mye større fargegjengivelse, men det fungerer kun på LCD-skjermer.

 

Det går fint å bruke polarisering på CRT skjermer å det har vært brukt i photogrametri i årevis. Man trenger en polarisert skjerm foran pcskjermen som bytter polarisering sånn at brillene gir ønsket effkt.

 

Mulig noen vil si dette ligger under den mekaniske delen. Men det er iallefall en workaround som ble brukt i alle år før lcd kom på banen.

Endret av kule-ku
Lenke til kommentar

Hva med cross eyed 3D? Har spillt et eneste spill som støtter dette, og det er ikke akkurat et bra spill, mer som en test demo. Om jeg ikke tar feil er dette franskt, men husker ikke navnet.

 

Å sitte å spille med øya kryssa i flere timer er jo ikke akkurat en optimal løsning, men skal si at effekten som åpnes er helt rå. Skal sies at en kan få vondt i hodet, særlig om en anstrenger seg, noe som ikke er nødvendig.

 

3D cross eyed bilder:

http://www.flickr.com/groups/stereo/pool/

Lenke til kommentar
Det er ikke snakk om en stor avstand, men forskjellen er stor nok til at øynene vil klare å oppfatte den.

 

Vil bare henvise til oppsummeringen ;), det er hjernen som oppfatter forskjellene. Øynene er i grunn bare to biologiske kameraer uten generell tilknytning til hverandre, det er synssenterne i høyre og venstre hjernehalvdel som samarbeider om tolkningene gjennom Corpus Colossum.

Endret av Svedge
Lenke til kommentar

Grei artikkel, men den burde kanskje vært rettlest før den ble postet...

Han fyren på youtube har jeg sett før. Han har en veldig god idè, og jeg håper noen lager et kommersielt produkt av det.

Tenk dere head tracking sammen med polarisert 3d display, og en sånn hjærnebølge-leser som OCZ har :) Eventuelt med en wii kontroll i tillegg å sikte med.

Lenke til kommentar

Da jeg var på Universal Studios i Hollywood så var på på flere slike 3D show, og da hadde vi slike rød/blå briller. Syntes det var meget stilig. Noen som vet hvor man kan få kjøp noe lignende de brillene som vises i artikkelen her? Ser at de selges på eBay, men stress å bestille briller fra USA. Porto blir sikkert 3x prisen for brillene...Har litt lyst til å bestille slik 5-pakning da.

 

Sånn som TrackMania Nations Forever har jo innebygget 3D støtte, er det polarisering eller rød/blå teknologi?

Lenke til kommentar

Trackmania har rød/cyan teknologi.

 

Det finnes en driver som heter iz3d som er kompitabel med de aller fleste spill og skaper et rød/cyan bilde gratis! www.iz3d.com

Det funker kjempebra og har mye instillingmuligheter.

Eneste problemet er at enkelte spill feiler totalt og du kan ikke bytte bruker i vista uten at skjermen blir svart. *host* men det er tøfft å prøve vaffal. HL2 eller portal i 3d er konge.

 

Selv fikk jeg tak i briller med en film jeg kjøpte(papp briller)

Funker fint, men den dyrere plastversjonen skal visstnok fungere bedre.

 

Bare ikke kjøp filmen "polar express" for å teste 3d, den filmen funker rett og slett ikke.

Endret av Opelgutt
Lenke til kommentar
Grei artikkel, men den burde kanskje vært rettlest før den ble postet...

Han fyren på youtube har jeg sett før. Han har en veldig god idè, og jeg håper noen lager et kommersielt produkt av det.

Tenk dere head tracking sammen med polarisert 3d display, og en sånn hjærnebølge-leser som OCZ har :) Eventuelt med en wii kontroll i tillegg å sikte med.

 

Ta en kikk på NaturalPoints TrackIR 4:PRO!

 

Anbefaler å laste ned og ta en kikk på denne videosnutten fra Flight Simulator X ved bruk av TrackIR 4:PRO. Skal kjøpe sånn.. :DListe over spill det fungerer med inntil videre!

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar
Noen som vet hvor man kan få kjøp noe lignende de brillene som vises i artikkelen her?

 

Tror jeg kjøpte mine her IIRC :

http://www.3dstereo.com/viewmaster/gla-mir.html

http://www.3dstereo.com/viewmaster/gla-ana.html

 

Har også brukt iZ3D driveren som funker veldig bra. Brukte 'Kind Dragon's OpenStereo driver' før han ble tilbudt jobb av iZ3D.

 

Kan få en veldig bra 3d effekt med anaglyph, men pga. fargeforvrengning osv. ble det bare med et par korte tester for min del, før jeg la det i fra meg. :D

 

Ta en kikk på NaturalPoints TrackIR 4:PRO!

 

Har brukt TrackIR 4 med TrackClip PRO i snart 2 år, og det har vært helt uunnværlig når jeg flyr heli/fly. Jeg kjøpte det egentlig med tanke på ArmA (best game of all time :p ).

 

Pst... prøv den nye A.C.E. (Advanced Combat Environment) modden for ArmA, en ganske omfattende mod som blir ufattelig bra i MP.

Endret av Sk3pt
Lenke til kommentar

Jeg synes ulempene med polarisering underdrives, hovedulempen er at det ikke ser så bra ut, det blir uklart, spesielt når man er mot kanten av bildet, eller det skal stikke veldig langt "inn" eller "ut" i bildet. Det brukes på kino o.l, men bildekvaliteten er jo egentlig ganske dårlig, det er bare det at det ikke er noe bedre alternativ.

 

AtW

Lenke til kommentar

Har lurt en stund på ett spørsmål om menneskeøyne. Så jeg prøver meg med:

 

Har plassering av de to øynene våre i hodeskallen en del å si for dybdesynet. Jeg tenker da spesiellt på høydeplassering.

 

La oss si at det en øyet sitter noen millimeter høyere enn det andre. Noe jeg tror er mer vanlig enn uvanlig hos folk. Får en enn bedre effekt av å ha denne skjevheten i tillegg, enn kun med bare avstanden mellom øye-eplene?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...