Gå til innhold

Innkreving av privat lån


armania

Anbefalte innlegg

I høst lånte jeg ut 125 000,- kroner til en person som tydeligvis ikke har tenkt å betale tilbake. Lånet ble satt med en rente på 18,5 prosent og tilbakebetalingstiden skulle være ett år. Sendte en mail i november som jeg ikke fikk svar på, da jeg hadde klart å få ned renta på dette lånet til 8,5 prosent. Men fikk ingen tilbakemelding.

 

Vi har kontrakt og alt er som det skal med to vitner og rettslig sett har jeg vel det jeg trenger.

 

Problemet er det at denne personen skulle allerede ha begynt å betale tilbake for 3 måneder siden, men h*n har ikke gitt lyd fra seg. Skjer det ikke noe nå så er jeg bare nødt til å gå til andre skritt for å få tilbake igjen pengene og nå skulle jeg virkelig hatt dem også.

 

Må jeg gå igjennom inkassofirma for å kreve det tilbake? Personen hadde ingen sikkerhet så det er vel lite jeg kan gjøre om ikke personen har tenkt å betale tilbake annet enn å la det gå over til det offentlige. Er det noen som vet hvordan man gjør det om man må gå til andre tiltak enn å mase?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om to vitner og kontrakt er nok avhenger av hva du vil bruke det til. For at gjeldsbrevet i seg selv skal være et tvangsgrunnlag som du kan gå til namsfogden og få tvangsinnkrevd avhenger av om en rekke formkrav er oppfylt. Hvis ikke så må du skaffe deg et tvangsgrunnlag først, f.eks uteblivelsedom, og så gå til namsmannen.

 

Du får nepper penger tilbake fra andre uten å mase.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...