Gå til innhold

Planlegger masseoppsigelser?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med tanke på at Windows taper stadig mer markedsandel, både på hjemmemarkedet men også i resten av verden, spesielt til Mac OS og Linux, pluss at Office og andre MS-program får stadig sterkere konkurranse fra bl.a Open Office og at periferiprodukter som f.eks Zune ikke går like fantastisk som MS hadde trodd på forhånd, så er det kanskje ikke så rart at MS begynner å se etter måter å redusere kostnader på.

 

Noe av grunnen til at Windows-andelen ikke har rast mer enn den faktisk har gjort kan skyldes noe så perifert som spillmarkedet, og der har jo MS på en måte skutt seg selv i foten ved å introdusere spillmaskinen X-Box, noe som har gjort at brukerne ikke lengre behøver å ha Windows for å spille dataspill. Så den eneste gjenværende grunnen til at Windows er størst er at Windows er størst, og en sånn grunn er jo litt tynn når det finnes bedre alternativ ...

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Med tanke på at Windows taper stadig mer markedsandel

 

Så vidt jeg vet så taper ikke MS penger totalt sett. Omsetningen gikk i 2008 opp med 18%? Rekord resultat etc etc etc.

Xbox er opp, office er opp, server delen er opp

 

MS er en pengemaskin.

 

Men...

MS er også ferdig med flere store jobber som W7, ny office, og en masse annet nytt som kommer i 2009. I tillegg er det nedgangstider generellt. Det er med andre ord en god grunn til å gå igjennom sin organsiasjon og se om den kan forbedres. En omorganisering vil altid føre til oppsigelser. Få ut litt rusk. Etter det så vil man se fremover, lage nye prosjekt og ansette på nytt.

 

En annen ting er at oppgangstider, slik vi har hatt, så har man ansatt rått og røtent. Røtent er ikke positivt, og da må det ut før eller senere skal man være på topp.

Lenke til kommentar
Finanskrisen for skylden for alt nå om dagen, selv om den er nesten bare skapt av media. Det er nok mer enn bare "finanskrisen" som ligger bak her.

 

Tror folk som bor/jobber på Island skulle ønske de også kunne skylde hele greia på mediene.. Men der tror jeg desverre situasjonen er MEGET reell ;)

Lenke til kommentar

Det er i oppgangstider veldig lett å bare kaste flere ansatte på et problem, men når nedgangstidene kommer ser man at dette ofte er veldig lite effektivt og må gjøre grep for å fikse dette. MS er neppe unike i denne situasjonen, og vi vil nok se lignende ting blandt de fleste store IT-selskaper.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Finanskrisen for skylden for alt nå om dagen, selv om den er nesten bare skapt av media. Det er nok mer enn bare "finanskrisen" som ligger bak her.

Finanskrisen er ekte nok den, men vi i Norge vil ikke merke så mye til den ettersom vi har en økonomi som i all hovedsak er basert på salg av en vare med lav etterspørselselastisitet.

 

 

Det er i oppgangstider veldig lett å bare kaste flere ansatte på et problem, men når nedgangstidene kommer ser man at dette ofte er veldig lite effektivt og må gjøre grep for å fikse dette. MS er neppe unike i denne situasjonen, og vi vil nok se lignende ting blandt de fleste store IT-selskaper.

I mine øyne er finanskrisen veldig velkommen. Den tvinger selskaper (av alle slag) til å gjøre seg selv mer effektive enn de var, ellers vanker konkursen. Man må ansatte de som faktisk er flinke og som kan gjøre jobben efffektivt og sparke de som ikke kan gjøre jobben som trengs. Finanskrisen sørger også for at selskaper som ikke er økonomisk lønnsomme forsvinner, heldigvis.

Finanskrisen blir som en slags formatering, man kaster ut alt gammelt dritt som man ikke trenger/bruker lenger. Men den gir også en pekepinn på hvor elendig det økonomiske systemet er. Penger, f. eks. skapes på en datamaskin. Når en bank får 10 kr satt inn på en konto i deres bank kan de låne ut 9 av de 10 kronene, og av de 9 utlånte kan banken igjen låne ut 8, og av de 8 kan de låne ut 7 og slik fortsetter det. Av de 10 kronene jeg setter inn kan banken låne ut 45 kr. 4,5 ganger mer enn hva jeg satte inn, og hvor er de pengene? På en harddisk. De har aldri eksistert og vil aldri eksistere, men de er brukbare.

Lenke til kommentar
Når en bank får 10 kr satt inn på en konto i deres bank kan de låne ut 9 av de 10 kronene, og av de 9 utlånte kan banken igjen låne ut 8, og av de 8 kan de låne ut 7 og slik fortsetter det. Av de 10 kronene jeg setter inn kan banken låne ut 45 kr. 4,5 ganger mer enn hva jeg satte inn, og hvor er de pengene? På en harddisk. De har aldri eksistert og vil aldri eksistere, men de er brukbare.

 

Det der luktet veldig av noen som prøvde å gjengi en dokumentar... Det ga ikke mye mening i seg selv.

Lenke til kommentar
Når en bank får 10 kr satt inn på en konto i deres bank kan de låne ut 9 av de 10 kronene, og av de 9 utlånte kan banken igjen låne ut 8, og av de 8 kan de låne ut 7 og slik fortsetter det. Av de 10 kronene jeg setter inn kan banken låne ut 45 kr. 4,5 ganger mer enn hva jeg satte inn, og hvor er de pengene? På en harddisk. De har aldri eksistert og vil aldri eksistere, men de er brukbare.

 

Det der luktet veldig av noen som prøvde å gjengi en dokumentar... Det ga ikke mye mening i seg selv.

 

Nå er dette off topic, men slik jeg ser det - så virker det som at banker og bedrifter har tatt opp kortsiktige lån(må betale tilbake innen noen mnd f.eks) til drift. For eksempel å låne penger, for å betale lønn, på en inntekt som kommer i nær fremtid.

 

Island virker mer som å ha tatt opp lån til å kjøpe aksjer... og det er jo jævli smart. Samt tatt opp lån med sikkerhet på fremtidig inntekt. Kjente ord?

Lenke til kommentar
Med tanke på at Windows taper stadig mer markedsandel
Så vidt jeg vet så taper ikke MS penger totalt sett. Omsetningen gikk i 2008 opp med 18%? Rekord resultat etc etc etc.

Xbox er opp, office er opp, server delen er opp

Det er 2. januar 2009 i dag og jeg er veldig spent på å høre hvor du har regnskapstallene til MS for 2008 fra.

Lenke til kommentar
Med tanke på at Windows taper stadig mer markedsandel, både på hjemmemarkedet

 

Har Windows noe eget hjemmemarked altså?

 

Noe av grunnen til at Windows-andelen ikke har rast mer enn den faktisk har gjort kan skyldes noe så perifert som spillmarkedet, og der har jo MS på en måte skutt seg selv i foten ved å introdusere spillmaskinen X-Box, noe som har gjort at brukerne ikke lengre behøver å ha Windows for å spille dataspill. Så den eneste gjenværende grunnen til at Windows er størst er at Windows er størst, og en sånn grunn er jo litt tynn når det finnes bedre alternativ ...

 

Her vil jeg påstå du tar feil. Xbox-en ble i all hovedsak innført som et svar på Sonys Play Station, klart MS ville ha en del av den kaka også. Alternativet ville vært å la Sony være enerådende (om vi ser bort i fra Nintendo) på konsollmarkedet, noe som ville kostet MS mye mer enn å lansere en konkurrerende konsoll. Som vi vet i dag selger Xbox-en svært godt, og er uten tvil en viktig inntektskilde for MS. Om MS skulle vært fastlåst på PC-formatet hadde de sakte, men sikkert, spikret lokket på sin egen kiste.

Endret av The Stig
Lenke til kommentar
Med tanke på at Windows taper stadig mer markedsandel, både på hjemmemarkedet

Har Windows noe eget hjemmemarked altså?

MS er basert i USA, i Silisiumdalen, altså er USA hjemmemarkedet. Når de store selskapene i USA forteller om markedsandeler er det ofte markedsandelene i USA de snakker om. Mange av de markedsandeltallene vi leser i media her i Europa er plukket fra USA-kilder.

Lenke til kommentar
Jeg har alltid sett på MS som et globalt selskap som snakker om markedsandeler i globalt format.

Og hvor ligger det globale hovedkvarteret til MS da? På Nordpolen som nærmeste nabo til Julenissen?

Regner du da også Asia-crackede versjoner av MS-programvare som en del av MS globale markedsandeler?

 

Selv om du regner globalt er Windowsandelen nå nede på ca 90% og IE-andelen globalt er under 80%. Altså synkende.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...