Gå til innhold

Test: Picasa


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har brukt dette programmet kjempelenge no. Syns det er idiotisk masse knapper og knot i interfacen, og for lite praktiske høgre-klikk funksjoner. Kunne vore meir fritt for slikt. Savner også muligheten til fri skaléring av bilder.

 

Ellers er programmet rett og slett fantastisk, og er ellers meget enig med deres vurdering.

Lenke til kommentar

Jeg installerte Picasa hos mine foreldre da de ikke er særlig stive hverken på filbehandling eller import/lagring av bilder. Ei heller redigerer de bilder, så da er det greit nok for dem.

 

Selv drylte jeg ut Picasa siden den har en irriterende autofunksjon som "retter opp" raw-filene mine. Sikkert greit for fremvisning, men helt komlett tåpelig når en selv har andre preferanser for hva som er "riktig" redigert bilde.

 

Prøver nå ut windows live fotoalbum. Foreløpig ser dette ut til å være et bedre alternativ for meg.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke brukt Picasa så mye, men da jeg testet det ut så hadde det en funksjon der den automatisk lagret backup av originalbildet når jeg gjorde endringer på et bilde. (Apropos kommentaren om at det ikke var noen bekreftelse før redigeringer ble lagret.) Det redigerte bildet ble liggende på samme sted i Picasas mapper, mens originalen ble gjemt bort i en mørk avkrok av disken.

 

Jeg liker å ha kontrollen selv så dette er ikke helt etter min smak. Likevel må jeg innrømme at selve grensesnittet føles veldig riktig ut.

Lenke til kommentar

"Organiserer bildene på en original måte"? Tja, mange vil vel mene at et kronologisk system ikke er så originalt. At det skal trekke ned helhetsvurderingen sier mest om den som har skrevet artikkelen. Noen foretrekker kanskje å sortere bildene i mapper etter innhold (blomst, bil, katt?)

 

Når det er sagt så har jeg så vidt prøvd ut Picasa, men den hadde for mange funksjoner som jeg slettes ikke likte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Har dere glemt å teste funksjonen for å fremkalle bilder ? Dette synes jeg er en veldig bra funksjon siden programmet er ment for nybegynnere, hvor terskelen med å sende bilder til fotobutikken kan være stor om man må lempe alt på cd'er. Det er jo bare enkelt nok til å markere bildene eller album, og trykke på "send til fremkalling".. og såvidt jeg husker var det et par norske fotobutikker som ligger inne i programmet.

 

Forøvrig er jeg uenig i kritikken mot organisering av bilder. For veldig mange, inkludert noen jeg har anbefalt picasa til, er det mye lettere å sortere bilder på årstall enn mappestruktur. Tror veldig mange forbinder årstall med bilder og ikke mapper, enda mindre for de som ikke sjønner seg på mappestruktur/filer :=)

 

-T.

Lenke til kommentar

Jeg elsker picasa på grunn av totalopplevelsen. Programmet i seg selv er kanskje ikke det beste, men etter å ha synket den opp mot min gmail-konto, og kjøpt 10 gb ekstra (for en 100-lapp i året) har jeg alle mine bilder på web, og tilgang til hele min bildesamling i full oppløsning uansett hvor jeg befinner meg.

 

Det er også fine delingsmuligheter, og for meg fungerer det også utmerket som en backup.

 

Har brukt det ekslusivt til min samling siden november, men om du planlegger å bare bruke det til lokal organisering vill jeg kanskje heller gått for acdsee. :cool:

Lenke til kommentar

Hva mener dere med at man ikke kan endre navnet på mapper? Jeg gjør det jo hver eneste gang jeg bruker Picasa omtrent ...

 

To måter å gjøre det på

* Høyreklikk på mappen i kolonnen på venstre side, velg "Rediger mappebeskrivelse" og endre navnet på mappen.

* Velg mappen og dobbeltklikk så på navnet i hovedkolonnen (den som vises på 80% av skjermarealet).

Lenke til kommentar

Nå er jeg litt oppgitt. Har dere testet programmet eller bare sett på det i 5minutter?!

 

Bildene er riktignok organisert i mapper, men denne organiseringen er annerledes enn i Windows Utforsker. Picasa organiserer bildene i utgangspunktet etter årstall, og ikke etter mappenavn, noe vi opplevde forvirrende.

Øverst til venstre har man knappen "Importer". Til høyre for den kan man velge mellom to ting:

- "Vis flat mappetruktur" (dette er standard og sorterer kronologisk)

- "Vis mapper i trestruktur" (vanlig katalogstruktur som i explorer!!!)

 

Flat folderstruktur sorterer alle mappene etter mappenavnet. I tillegg er de kategorisert etter årstall, så det er usedvanlig enkelt å fine frem. Scroll ned til 2007, finn mappen med "Ida 2måneder" og vips har jeg bildene jeg leter etter. Hva er kronglete med det?

Man kan forøvrig velge om mappene skal sorteres etter opprettelsesdato, siste endringer, størrelse eller navn.

 

Merkelig nok har menyvalget Fil ikke noe Åpne-alternativ, dvs som har en mulighet til å åpne en fil fra en spesiell mappe. Det finnes kun menyvalget Fil, Legg til fil i Picasa....

Hvorfor legge til enkeltfiler når Picasa kan overvåke katalogen? Når man legger til en folder velger man om den skal scannes en gang eller overvåkes. Legger man til et bilde i mappen eller undermapper kommer det umiddelbart opp i Picasa. Ergo, man trenger ikke å ha muligheten til å åpne en enkeltfil. Har man navnet på enkeltfilen så finner søkefunksjonen den med en gang uansett.

 

Lagring av bilder.

Picasa endrer ikke originalfila med mindre man manuelt trykker "Save to Disk" ute i oversiktsbildet. Programmet tagger fila med hvilke endringer man har utført og legger så til disse ved visning av bildet. Man har mao mulighet til å fjerne alle endringer man har gjort med tilbakeknappen. Bakdelen er at hvis man f.eks sender et bilde til Foroknudsen så er kanskje ikke røde øyne osv fjernet med mindre man har husket å trykke Save to Disk (evt Eksporter til mappe). Originalfilene blir forøvrig lagret i en skjult undermappe som heter "Originals" så man har alltid muligheten til å finne tilbake til en urørt fil.

 

Det er vel heller ikke nevnt hvor sinnsykt enkelt det er å sende bilder til fremkalling? Merk av bildene du vil ha på papir og trykk på den store "Butikk"-knappen på bunnlinja. Her har man direkte opplasting til f.eks Japanphoto, extrafilm.com, Elkjøp, Lefdal, europhoto osv.

 

Andre småting som får minus i artikkelen:

- Endring av mappenavn: Høyreklikk på mappen og velg "Rediger mappebeskrivelse" og bytt navn. Hvor vanskelig er det!?

- Søkefunksjonen søker på filnavn i mappene Picasa overvåker eller har scannet. Har man ikke lagt til en bildemappe blir søket følgelig dårlig. Hva skulle vært annerledes?

 

-------

Picasa er ypperlig for den vanlige mannen i gata som kun bedriver litt beskjæring, fjerning av røde øyne og enkelt fargekorrigering (ble det f.eks nevn muligheten for bulkredigering og automatisk fjerning av røde øyne?). Bildene er veldig enkelt tilgjengelig på en oversiktlige måte. Programmet mangler følgelig avanserte redigeringsmuligheter, men henvender seg heller ikke til den brukergruppen.

Det er endel andre funksjoner som heller ikke ble nevnt, f.eks import direkte fra webcam, sikkerhetskopiering av bilder, synkronisering av nettalbum osv osv.

Jeg foreslår at de som tester programmer faktisk bruker de litt før de skriver en anmeldelse. Spesielt når flere av tingene de mener mangler faktisk er funksjoner som er lett tilgjengelige.

 

edit: ser flere har bemerket det samme som meg. Begynte å skrive innlegget før vesla krevde en times oppmerksomhet.

Endret av Mozze
Lenke til kommentar

@Mozze: Well spoken, omtrent alle punktene dine hadde jeg tenkt å skrive også. Dette var slett arbeid av anmelderen, og dine opplysninger burde innkorporeres i artikkelen. Spesielt denne klagingen på mappesorteringen er preget av personlig synspunkt og manglende evne til å undersøke om det går an å endre på oppsettet. Selv er jeg svært fornøyd med Picasa, og foreldrene mine ble overlykkelige da jeg installerte det for dem. Før måtte de forholde seg til Explorer og masse mapper, og da fant aldri bildene sine. Nå som alt er sortert kronologisk på grunnlag av EXIF-data og fildatoer så er de strålende fornøyde (åååh, vi tok jo noen fine bilder sommeren 2005 ...)

Lenke til kommentar

Syns Picasa er et fint og brukervennlig program. De aller fleste tror jeg klarer seg fint med funksjonene her, og trenger ikke tunge bilderedigeringsprogrammer osv.

 

Men en ting jeg har merket: Picasa bruker ganske mye diskplass på indeksen sin, så har man mange bilder kan denne fort bli mange GB. Det burde gått an å begrense denne, f.eks. ved å redusere kvalitet på thumbnails eller noe.

Lenke til kommentar
Syns Picasa er et fint og brukervennlig program. De aller fleste tror jeg klarer seg fint med funksjonene her, og trenger ikke tunge bilderedigeringsprogrammer osv.

 

Men en ting jeg har merket: Picasa bruker ganske mye diskplass på indeksen sin, så har man mange bilder kan denne fort bli mange GB. Det burde gått an å begrense denne, f.eks. ved å redusere kvalitet på thumbnails eller noe.

 

Ja, har merket det samme selv, hvilke av disse filene er det egentlig som er nødvendige? Tar alltid vare på de ved reinstall for å ikke miste stjerner, kommentarer på bilder osv. Men jeg regner med noen av filene kan slettes uten å miste informasjon?

 

AtW

Lenke til kommentar

Egentlig fatter jeg ikke vitsen med slike programmer overhodet! I alle år har jeg brukt kun standard Windows Explorer for å lage system, kategorisere, kopiere og flytte mine bilder enkelt og greit:

 

(Hovedmappe= årstall, undermappe=måned, og en sjelden gang bruker jeg en undermappe kalt Sydenferie eller noe, men alltid under den tilhørende måneden).

Og jeg beholder konsekvent det originale filnavnet. Og når jeg blar i mappene har jeg alltid på thumbnails og da ser man kjapt hvilke bilder som ligger der... Finnes ikke noe kjappere og enklere. Skal jeg ha bilder som jeg tok på 17 mai i 2006, så finner jeg de på 3 sekunder.

 

Ser at bekjente ofte har installert ditt og datt bare fordi de innbiller seg at det er den eneste måten de enten kan hente inn bilder fra minnekort eller kamera. Og de blir like overrasket hver bidige gang jeg henter inn alle bildene jeg skal ha uten å bruke noe annet enn det Windows selv tibyr.

Og som oftest bruker de enten samme program som de hentet bildene med fra kamera, eller enda et annet til å se på selve bildene med. For mange år siden brukte jeg en stakket stund AcdSee, men fant fort ut at det var totalt overflødig...

 

Jeg sier som Rema....det enkleste er som oftest det beste... :whistle:

Lenke til kommentar
Egentlig fatter jeg ikke vitsen med slike programmer overhodet! I alle år har jeg brukt kun standard Windows Explorer for å lage system, kategorisere, kopiere og flytte mine bilder enkelt og greit:

 

Poenget er fleksibilitet. Jeg hadde lenge et hierarkisk system med jeg-vet-ikke-hvor-mange nivåer med mapper, men etter jeg gikk over til Picasa har jeg aldri sett meg tilbake. Kronologisk sortering gir mer mening for min del (ikke at man ikke kan gjøre det med en vanlig mappestruktur!), men om man ikke liker dette kan man jo i Picasa også vise den standard trestrukturen i sidepanelet.

 

Greia med statiske mapper er problemene man får så fort en fil/bilde passer inn i flere kategorier. Skal man kopiere bildet inn i mange forskjellige mapper (med alle synkroniserings- og plassproblemene det medfører), eller bare velge en ca. passende mappe og bare godta det? Med Picasa kan du opprette virtuelle mapper ("album") som favner forskjellige reelle mapper, og et bilde kan altså opptre i en rekke forskjellige settinger uten at det opptar mer plass. I tillegg kommer de gode søkemulighetene metadata gir deg, og seff enkle ikke-endelige redigeringsmuligheter.

 

Picasa gir deg mer - ikke mindre.

Lenke til kommentar
Nå som alt er sortert kronologisk på grunnlag av EXIF-data og fildatoer så er de strålende fornøyde
Den sorterer fortsatt på mappenivå og ikke filnivå, er det mulig å endre dette i Picasa? Har man en mappe med bilder fra august og oktober 2008, og en mappe med bilder fra september 2008, vil den første mappa vises med alle bilder, inkludert de fra oktober, før september-mappa. Windows Live Fotogalleri kan sortere på filnivå, slik at alle bilder vises kronologisk, uansett hvilken mappe de ligger i. Denne funksjonen er hovedgrunnen til at jeg bruker Live Fotogalleri mer og mer i stedet for Picasa.

 

Merkelig at Google ikke bruker denne visningen som standard, siden de legger så mye vekt på filsøk i "tåken" istedet for filhierarkiet.

Endret av mandela
Lenke til kommentar
Den sorterer fortsatt på mappenivå og ikke filnivå, er det mulig å endre dette i Picasa?

Korriger meg om jeg tar feil, men jeg tror ikke dette er mulig å gjøre i Picasa. Om noen vet hvordan en gjør det er jeg i hvert fall interessert!

 

Det er forsåvidt mulig ved å gjøre masse manuelle operasjoner. Bare legg absolutt hver eneste mappe i et album som du kan kalle "Alle Filer", og så høyreklikk på dette og velg "Sorter etter dato". Da har du kronologisk sortering på alle bilder i en "mappe". Det er seff en automatisk versjon av dette du (og alle andre) ønsker, men det kjenner jeg ikke til.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt Picasa så og si siden starten, og er da selvfølgelig vant med organiseringen. Og for meg er det et veldig nyttig program, som jeg også bruker til hurtigkonvertering av RAW-filer som brukes som skisse for senere bearbeiding i PS CS3. Picasa fungerer glimrende til å browse RAW-bilder.

 

1: Høyreklikk, åpne i Photoshop. Veldig enkelt og oversiktlig.

2: Lagre fra PS i mappen for små jpg, som ligger over RAW-mappen.

 

Det gjør det enkelt å finne frem til de ferdige JPG eller TIFF-filene i etterkant, for jeg har alle filene på samme sted. Selv om RAW og JPG er samlet i forskjellige mapper (alle JPG-mappene i en, og alle RAW i en annen).

 

Picasa utgjør altså en viktig komponent i min arbeidsflyt.

Lenke til kommentar

Dette var en merkelig anmeldelse. "Halve teksten" omhandler jo et svært negativt personlig syn på mappestrukturen. Det kan jo tenkes at andre enn anmelderen faktisk både ser nytten av, og har en arbeidsflyt som passer utmerket med denne måten å organisere bilder på. Journalister skal vel i utgangspunktet se ting fra flere sider... Syns Akam skuffer her.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...