Gå til innhold

Features: Året da HD DVD døde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Husker selv best jeg kjøpte min første HD DVD-spiller da Warner ga faen i Toshiba og hang seg på BD-skuta. Nå mener jeg selvsagt at WB har generelt vært mye kjipere med utgivelser etter de kun fokuserte på Bluray, og det var vel ikke helt meningen Warner? Lossy lyd og 25Gb-plater er noe jeg ikke gidder å støtte!

Skulle gjerne likt å se noen grafer/tall på hvor mye HD DVD har solgt av software etter de "døde".

Lenke til kommentar

Kan vel ikke akkurat si at det var noen høydare når jeg koblet den nye GET boksen til min Onkyo Tx-Nr905 og oppdaget at det ikke engang er støtte for vanlig dolby digital 5.1 lyd gjennom HDMI som sannsynligvis er versjon 1.0 eller noe sånt. Dolby digital 5.1 lyd ble kun støttet gjennom coax digital utgang. De nye formatene som TrueHD o.l. kan man bare glemme gjennom tv. Har vel sett enkelte sendinger på svensk tv bli sendt i 5.1 lyd. Lyden er i og for seg topp den, bare ikke i Full HD som alle (inkludert GET) tyter om for tiden. Skal man ha Full HD må man vel ty til Lidberg lyd og www.2L.no for de to utgivelsene som har kommet der samt Blueray uten lossy lydkvalitet. Jeg syntes man ihvertfall skal få det som det reklameres for.

Lenke til kommentar
Det trengs vesentlig kjappere linjer enn det som er nå om en skal streame filmer i 1080p med bitrate på 20-30Mb/s og DTS HD MA med bitrate på max bitrate på 24.5Mb/s.

 

De aller fleste TV-sendinger er da i 720 (p/i?), og kjip lyd, så fortsatt grunn for å kjøpe BD-spiller (Blu-ray Disk)

 

Streaming er egentlig ikke noe must, vanlig nettbasert distribuson sier nå jeg, bedre enn både plater og tv. Og Lossless lyd er egentlig litt bortkastet plass, ihvertfall om man er presset på plass. I de aller felste tilfeller er forskjellen ikke hørbar.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Når man etter hvert får rullet ut HD Kanaler i tur og orden. Kan man etter hvert løfte seg opp til å vise filmer i 1080p med DD HD eller DTS HD. Hva skal man da med en BR spiller?

Syns TV skulle ha stoppa på 720p og DTS/DD bare. Slik at det faktisk er noe poeng i å kjøpe seg en BR spiller =)

 

Jeez... sånne som deg bremser utviklingen :p

Lenke til kommentar

Hva slags codecs er det snakk om?

Siden vi holder til til filmmediet, vil jeg anta det er snakk om

DD5,1 (640kb/s) DD+ (1500kb/s) DTS (768kb/s)

 

i forhold til DDTrueHD (18Mbit/s) og DTS HDMA (24.5Mbit, 18 for HD DVD)/s

 

Har du kilde til påstanden din ATWindsor? Det hadde vært gøy å lese. Jeg kan bare snakke for meg selv, og venner som ser film her, eller andre steder hvor lossless lyd kan spilles av - forskjellen er stor

Lenke til kommentar
Hva slags codecs er det snakk om?

Siden vi holder til til filmmediet, vil jeg anta det er snakk om

DD5,1 (640kb/s) DD+ (1500kb/s) DTS (768kb/s)

 

i forhold til DDTrueHD (18Mbit/s) og DTS HDMA (24.5Mbit, 18 for HD DVD)/s

 

Har du kilde til påstanden din ATWindsor? Det hadde vært gøy å lese. Jeg kan bare snakke for meg selv, og venner som ser film her, eller andre steder hvor lossless lyd kan spilles av - forskjellen er stor

 

Skulle man begynt med nettbasert distribusjon i dag, så er det nok gunstigere å bruke et nytt format, ogg eller aac eller noe liknende. Her er en samling tester: http://www.rjamorim.com/test/, og i tilegg finner du svært mye på hydrogenaudio.org, men det er det mindre organisert, og du må lete litt mer. Husk også at man trenger mindre per kanal når man har mange kanaler, enn når man har stereo.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...