Gå til innhold

Test: MSI Geforce 9500 GT


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

22. desember. Prisen hos PCutstyr.no stemmer ikke overens med artikkelens lenke (noen få kroner dyrere når en besøker websiden). Samtidig har PCutstyr.no klart å skrive feil med DDR2 en plass (tittel) og GDDR2 en annen plass. Forskjellen mellom de 2 minnetypene er jo vesentlige.

Endret av G
Lenke til kommentar

HAHA!!!

Dere tuller?

 

Overskrift: "Skjermkort for HTPC-en "

Deretter: "Med passiv kjøler, HDMI-utgang og forbedret HD-dekoding"

 

Så presterer dere å teste overklokking og div benchmarks - men ikke videoegenskaper?

 

Nå har jeg ikke finlest testen, men om dette er tilfelle er ikke dette dårlig, men rett og slett elendig! (I beste fall er overskrift etc. heeelt på jordet).

Lenke til kommentar

det perfekte for en htpc er en god intrigrert løsning. om man skal lage en spill pc for det store lærrettet, så må man regne med at den ikke kan være lydløs, med mindre man tar i bruk dyre vannkjølingsløsninger.

 

ECS har passivt kjølte 9800GT, tror jeg heller ville gått for den til min HTPC :)

 

Koster jo knapt nok 1500 kr.

 

Doof

 

sånne kort trenger ekstremt god ventilasjon. og vil ikke egne seg til noe som trenger å være lydløst.

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar

En annen ting de driter seg litt ut på er at de sier kortet er bra for bruk med Blu-ray filmer.

 

På bildet kanskje. Men på lydsiden vil man aldri få utnyttet potensialet i BD formatet. Da de bruker en intern sp/dif kabel fra lydkortet for å skaffe lyd til HDMI kontakten. sp/dif overføringen støtter ikke Dolby True HD, DTS Master Audio eller multikanals PCM.

 

Blu-ray er mye mer en ett HD bilde. Lyden har fått en like stor oppgradering.

Lenke til kommentar
det perfekte for en htpc er en god intrigrert løsning. om man skal lage en spill pc for det store lærrettet, så må man regne med at den ikke kan være lydløs, med mindre man tar i bruk dyre vannkjølingsløsninger.

 

Nå har jo nVidia sine Hybrid Power hovedkort, de kan gi en egnet løsning for kombinasjonsbruk. Dessverre virker bare Hybrid Power for AMD, men med Phenom II vil det kanskje være et godt spillbart oppsett.

 

@Anders: Nå er de fleste skikkelige Surround-forsterkere fort 15 - 17 cm høye, så jeg har ikke problem med en 15 - 20 cm boks i tillegg. Bare den ser pen ut.

 

Når det gjelder testen, må jeg nesten si at den er bak mål (gir ingen/minimal verdi). Dette er klart et skjermkort rettet mot helt andre segment enn spill, og da bør det testes mot det segmentet. Kortet burde altså vært testet mot andre aktuelle kort i det segmentet, f.eks ATI Radeon HD 4670, 4650, GF 9400, GF 9600, integrert løsing og ikke mot "spillkort". Man burde også testet på en mer typisk HTPC og/eller kontorplattform, med blant annet CPU-bruk under avspilling av ulikt filmmateriale som en mulig test.

Lenke til kommentar
@Anders: Nå er de fleste skikkelige Surround-forsterkere fort 15 - 17 cm høye, så jeg har ikke problem med en 15 - 20 cm boks i tillegg. Bare den ser pen ut.

Ja det er mye store bokser i den bransjen der. Kom meg selv in på 7,9cm med DVD, DAB og forsterker, men kun 2 kanaler. Det holder lenge for meg.

 

En ting er at jeg ikke liker å fylle stua med vifter og metallbokser, men TV-benken har ikke plass til mer enn 7-8 cm til med bokser. Og jeg tror ikke jeg er alene om å mene at HTPC er noe mer enn et midi tower som er lagt ned. Tipper det blir en silverstone LC19 på meg. Skal klare å dytte inn nok hardware til å gjøre det meste minus spilling. Lagring står seff ikke i stua.

Lenke til kommentar
En annen ting de driter seg litt ut på er at de sier kortet er bra for bruk med Blu-ray filmer.

 

På bildet kanskje. Men på lydsiden vil man aldri få utnyttet potensialet i BD formatet. Da de bruker en intern sp/dif kabel fra lydkortet for å skaffe lyd til HDMI kontakten. sp/dif overføringen støtter ikke Dolby True HD, DTS Master Audio eller multikanals PCM.

 

Blu-ray er mye mer en ett HD bilde. Lyden har fått en like stor oppgradering.

Du kan fint få DTS MA HD, eller Dolby True HD, men da må du ut med en del mer. (dette kommer du vel i skrivende stund ikke utenom uansett)

 

Da trengs en lydkort som støtter dette formatet, og etter hva jeg vet så er det kun Asus Xonar HDAV1.3 som har denne støtten. Med dette lydkortet så burde det gå fint å kombinere skjermkort som f. eks 9500 GT og fortsatt få utnyttet lyden på Blu-Ray formatet.

 

Denne testen var oprinnelig ikke ment som en test for HTPC'er, og har derfor blitt testet for spill som andre skjermkort. Men ettersom det viste seg at det er satset hardere på multimedia-del, enn spill så ble konklusjonen at den passer best til dette formålet.

 

Bla. på grunn av bruk av passiv kjøler/lydløst, lavt effektforbruk og bedre dekoding.

Og det faktum at MSI har valgt å bruke GDDR2-minne, fremfor GDDR3 som er bedre til spill.

Lenke til kommentar

^ Skjønner ikke hva du vil frem til

 

- Les overskriften

- Les testen

Hva synes du selv?

 

Men ettersom det viste seg at det er satset hardere på multimedia-del, enn spill så ble konklusjonen at den passer best til dette formålet.

Det vet du egentlig ingenting om, dersom du ikke har lest (og stoler på) andre tester, da du ikke har testet noe som sier at den passer/passer ikke til HTPC bruk, foruten strømforbruk. (Og da er alle gamle IGP-er fra VIA også meget bra).

Endret av Spragleknas
Lenke til kommentar
En annen ting de driter seg litt ut på er at de sier kortet er bra for bruk med Blu-ray filmer.

 

På bildet kanskje. Men på lydsiden vil man aldri få utnyttet potensialet i BD formatet. Da de bruker en intern sp/dif kabel fra lydkortet for å skaffe lyd til HDMI kontakten. sp/dif overføringen støtter ikke Dolby True HD, DTS Master Audio eller multikanals PCM.

 

Blu-ray er mye mer en ett HD bilde. Lyden har fått en like stor oppgradering.

Du kan fint få DTS MA HD, eller Dolby True HD, men da må du ut med en del mer. (dette kommer du vel i skrivende stund ikke utenom uansett)

 

Da trengs en lydkort som støtter dette formatet, og etter hva jeg vet så er det kun Asus Xonar HDAV1.3 som har denne støtten. Med dette lydkortet så burde det gå fint å kombinere skjermkort som f. eks 9500 GT og fortsatt få utnyttet lyden på Blu-Ray formatet.

 

Vet om Asus sitt. Men det koster 2550,- i skrivende stund.

 

Spurte om HD lyd støtte på ett annet forum, og fikk svar der at enkelte ATI kort hadde mulighet for sending av True HD og PCM, samt DTS MA ved bruk av software.

 

Til sammenligning så er ikke dette Nvidia kortet mye verdt.

Lenke til kommentar

I konklusjonen burde det vært med at kortet ikke støtter LPCM over HDMI noe som gjør at man ikke kan få med seg 7.1 lyd fra bl.a blueray.

Fra ATI får man 4830 som støtter dette (fra 950kr) og jeg tror også 4600 serien som koster omtrent det samme som testeksemplaret har støtte for god lyd over HDMI.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...