Gå til innhold

Test: Canon EOS 5D Mark II


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

*sikle*

 

5D MK II ser *litt* deilig ut nei!

 

Bare synd det aldri svarer seg for meg å kjøpe kanoner med færre enn tre tall i navnet :/

 

 

Tror jeg vet hva mitt neste kamera hus blir ...

 

Mener du "kamerahus", eller "kamera/hus"?

Eller kanskje til og med ett hus til å ha kameraet i?

 

 

Beklager, kunne ikke dy meg. Er litt for tidlig på morgenen :tease:

Endret av ze5400
Lenke til kommentar
Tror jeg vet hva mitt neste kamera hus blir ...

 

Mener du "kamerahus", eller "kamera/hus"?

Eller kanskje til og med ett hus til å ha kameraet i?

 

 

Beklager, kunne ikke dy meg. Er litt for tidlig på morgenen :tease:

Jeg skriver slik som en del av reporterene på N R K snakker monotont og over tydelig :tease:

 

Tom

 

PS. Bare tullet - men har et rest lager av mellom rom som jeg må få brukt opp før jul.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Om 5DII er "bedre" enn D700/A900 skal jeg ikke uttale meg om, men bildekvalitetet som jeg får f.eks sammen med 1352.0L, er strålende både mtp skarphet/detaljgjengivelse.

Har tatt flere portrett med iso 2000 og er eksponeringen rett er det nesten ikke noe "støy". Den medfølgende programvaren - DPP- gjør en flott jobb med raw-konvertering. Lett å jobbe med og ganske rask - selv med de store bildefilene som kameraet produserer - rawfiler er typisk på 24 mb.

 

Videofunksjonen er også overraskende bra - til sitt bruk. Bruker man stativ og filmer ting som ikke beveger seg fortere enn man kan fokusere manuelt, så blir resultatet flott. Sammenlignet med mitt gamle Sony DV-kamera er forskjellen markant i 5DII`s favør - ihvertfall innenførs i dårlig belysning. Den innebygde mikrofonen er også brukbar, selv om en dedikert mic sikkert er å foretrekke.

Lenke til kommentar

"Hvordan det yter når det blir virkelig kaldt sier de ikke noe om, men med global oppvarming og slikt, er vel snart ikke det noe problem lengre."

Utsagn som det over trekker for min del ned seriøsiteten på testen.

 

Også lurer jeg litt rundt det med sportsfotografering. Det antydes i testen at kameaet ikke er egnet til dette, er det alene pga seriebildehastighet? I så fall.. hvor mange bilder/sek må et kamera ha for å være egnet til sportsfotografering?

Lenke til kommentar
"Hvordan det yter når det blir virkelig kaldt sier de ikke noe om, men med global oppvarming og slikt, er vel snart ikke det noe problem lengre."

Utsagn som det over trekker for min del ned seriøsiteten på testen.

 

Også lurer jeg litt rundt det med sportsfotografering. Det antydes i testen at kameaet ikke er egnet til dette, er det alene pga seriebildehastighet? I så fall.. hvor mange bilder/sek må et kamera ha for å være egnet til sportsfotografering?

 

Det går vel også litt på autofokusen, da den ikke er veldig godt egnet til å følge objekter i bevegelse.

Lenke til kommentar
"Hvordan det yter når det blir virkelig kaldt sier de ikke noe om, men med global oppvarming og slikt, er vel snart ikke det noe problem lengre."

Utsagn som det over trekker for min del ned seriøsiteten på testen.

 

Også lurer jeg litt rundt det med sportsfotografering. Det antydes i testen at kameaet ikke er egnet til dette, er det alene pga seriebildehastighet? I så fall.. hvor mange bilder/sek må et kamera ha for å være egnet til sportsfotografering?

 

Når det gjelder sportsfoto, så vet jeg ikke. Imidlertid fikk jeg anledning til å teste det ute i går - i litt dårlig belysning riktignok. Tok bilder i fart av min alltid energiske dobermann. Resultatet ble meget bra - kanskje et lite hakk bak min x-D700 mtp "keepers".

 

Med 4 bps burde det også kunne brukes til sportsfoto, selv om det sikkert kommert til kort sammenlignet med D3 og dets like

Lenke til kommentar
Også lurer jeg litt rundt det med sportsfotografering. Det antydes i testen at kameaet ikke er egnet til dette, er det alene pga seriebildehastighet? I så fall.. hvor mange bilder/sek må et kamera ha for å være egnet til sportsfotografering?

En ting er nok serie-hastigheten; en annen ting er nøyaktigheten og hastigheten til følgefokus. Den tredje tingen som anses som viktig - god ytelse på høy ISO - det har ikke 5DMkII noe problem med.

 

Tom

Lenke til kommentar

Mye ros, noe som neppe var uventet :)

 

Selv er jeg strålende fornøyd med Nikon D700, men videofunksjonen i 5D mkII er jeg definitivt misunnelig på. Muligheten til å filme, i HD-kvalitet, med utskiftbar optikk og vanvittige egenskaper i lite lys er noe jeg virkelig kunne tenkt meg.

 

Når den første skepsisen er ryddet av veien tror jeg det er mange der ute som kommer til å gjøre spennende ting med DSLR-video.

Lenke til kommentar
"Hvordan det yter når det blir virkelig kaldt sier de ikke noe om, men med global oppvarming og slikt, er vel snart ikke det noe problem lengre."

Utsagn som det over trekker for min del ned seriøsiteten på testen.

Må nå for all del være lov å komme med LITT humor - personlig er jeg totalt motstander av tørr og kjedelig faktaoppramsing i tester. Trenger ikke å bli mindre useriøst av den grunn - snarere frisker sånt opp.

Men det er nå min mening - du får mene det du selv vil, men jeg oppfordrer alle til å ta slike ting for det de er verdt: språklig krydder...

------

 

Vurderte selv å kjøpe en 5d på bruktmarkedet. Atter en gang har Akam påvirket meg til å fatte en dyr beslutning! Dette huset skal kjøpes!

Lenke til kommentar

Ser ut som Canon har fått til noe veldig bra med dette kameraet, hadde det ikke vært for at jeg allerede har et D700 hadde jeg "løpt å kjøpt" med en gang. Men kunne tenkt meg å sett sammenligninger av 5D MKII ved iso 3200/6400 nedskalert til samme størrelse som D700. Føler det ikke er så relevant med iso 25600, det blir jo elendig uansett.

Lenke til kommentar

Testa den nye 5D'n på jobben, en av fotografene jeg jobber med har det. 5D MKii er rett og slett overlegent rått. Og jeg som nettopp har kjøpt meg D300 (for all del et digg kamera så jeg er ikke misfornøyd).

 

Bildekvaliteten er utrolig bra, knuser faktisk Mark 3 på mange områder som samme fotograf har. Han snakker om å selge det å kjøpe seg et MKii til, slik at han slipper og bytte optikk, og spare vekt. videofunksjonen er helt usedvanlig digg, kvalitetsmessig er det helt utrolig bra, nytte-messig ikke fult så utrolig, da man selvfølgelig ikke har AF. Sweet (men krevende) å kjøre 1.4 optikk og få 2mm skarphet. Man kan skape utrolig fine effekter, dog trenger du egen focus puller om man skulle lagd noe særiøst :D

 

Til alle som vurderer å hande, det er ikke noe å nøle med, man kan ikke bli misfornøyd med den 5DMKii.

 

Edit: Nå ble det mye propaganda og entusiasme her, men det er faktisk sant, MKii er overlegent :)

Endret av bigben247
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...