Gå til innhold

Test: NAS for de kravstore


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan kan en NAS server sammenlignes med denne http://www.microplex.no/aspx/produkt/prdin...spx?plid=107633

 

tenker da på oss som kun er på jakt etter en ekstern lagrings enhet som tar liten plass

og ikke vil bruke så mye penger som en NAS koster.

 

Har vært på jakt etter en form for kompakt lagring med mulighet for HDD utskiftning men har alltid vært litt skeptisk til de billigere NAS-ene med tanke på pris/ytelse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

NAS er vel kjekt for de som bor hybel, men for oss andre er det like greit med en server.

 

Forøvrig overraskende lite forskjell i energibruk mht med/uten belastning på disse små boksene.

 

Støttes forresten WOL på disse ?

Lenke til kommentar

Kjekk test men dette viser igjen at NAS koster mye mer enn det smaker. Hva med en ytelsestest mot å bruke en vanlig pc på hjemmenettverket som delt lagrinsområde / ftp server for de andre pcene på nettverket. De fleste har jo allerede minst en stasjonære pc og kostnandsnivået på en slik løsning er jo betydelig lavere.

 

Setter også spørsmål om x86 arkitekturens fortreffelighet som testen vist ønsker å fremheve.

Lenke til kommentar

Støtter forslaget om å teste disse NAS-enhetene (som er i en lavere prisklasse som en billig hjemmeserver) mot en enkel server. Det er greit at disse er laget for å ta opp lite plass og være enkel å sette opp, men med så høyt støynivå og så stiv pris kan de vel ikke konkurrere mot å ta en gammel stasjonær, fylle den med disker, og sette den et sted du ikke hører den? Du kan få prisen på en billig server fra Dell (opteron, 1GB minne, gbit, m.m.) ned mot 2000 kr, og da har du en langt raskere og mer fleksibel løsning for omtrent halve prisen...

Lenke til kommentar
Hvordan kan en NAS server sammenlignes med denne http://www.microplex.no/aspx/produkt/prdin...spx?plid=107633

 

Jeg har en slik, og har ikke særlig god erfaring med den. Jeg har foreløpig slått meg til ro med at det er et driverproblem, enten med min esata-kontroller, eller satakontrolleren som er integrert i boksen. Kjører fortiden WinXP 64bit, men kommer nok snart til å prøve WinXP 32bit, for å se om det er noen bedring der.

 

Boksen fungerer greit, når den faktisk fungerer. Men hos meg krasjer den ofte (ca 5ggr/timen), og må resettes. Fra krasjen oppstår, og til den har identifisert alle diskene etter reset, er Windows totalt dødt, en tanke kjedelig når jeg prøver å se film.

 

Skal legge inn brukererfaring på den i prisguiden når jeg har prøvd den i et 32bits-miljø.

Lenke til kommentar

Vi trenger en artikkel som måler hassle-faktor, brukervennlighet, ytelse, fleksibilitet etc. på en NAS opp mot en selvbygget small form-factor PC med en Linux-distro eller med feks. FreeNAS.

 

Tipper man vil se at en NAS mangler fleksibilitet og ytelse men er mer brukervennlig og har mindre hassle for folk flest.

Lenke til kommentar

Kjørte selv en boks med FreeNAS tidligere, men gikk over til en dedikert NAS løsning fra Synology. Synd den ikke er med i testen her da jeg er sikker på at den kunne målt seg med de som er med her.

Foruten ett bedre brukergrensesnitt kunne FreeNAS gjøre alt min ds-508 kan, noe litt bedre også. Vil dog ikke si den var ett dårlig kjøp fordet. smak og behag.. liker at den tar så lite plass som mulig, bruker lite strøm og ser bra ut..

Lenke til kommentar

En annen ting som irriterer litt ved "ferdig-NAS" er mangelfull filsystemstøtte. Etter det jeg har sett er det nesten ingen som støtter noe annet enn de tre mest brukte, altså FAT32, NTFS, EXT3 og (av og til) HFS+. Problemet er at det finnes langt bedre filsystem å bruke, som f.eks. XFS, ZFS og JFS. Alle har sine styrker, men alle er hastighetsmessig og organiseringsmessig langt bedre enn de fire som vanligvis støttes.

 

I tillegg kan du med en "hjemmelaget" NAS-boks enkelt legge inn en torrent-klient el.l. og ta nedlastinger direkte på den, samt at det også er mulig å sette den opp slik at du har tilgang til filene dine når du er borte (dog treigt om du har ADSL).

Lenke til kommentar

Det kan man... 3ware 9500S-12 ga jeg 2k for på ebay, hovedkort og cpu var 1500 tilsammen, ram rundt 500... men så kommer alt det dyre.. kabinett, psu(er), vifter.. og ikke minst disk!

 

Ellers er jeg ikke særlig imponert over ytelsen, eneste som holder meg igjen fra å makse gigabit her er marvell-skrotet i wsen, men klarer uten videre over 70MB/s til og fra monster, som er en 12x1TB boks med eldgammel 3ware kontroller og intel pci-e nic... Tipper den også støyer mindre enn disse NAS-boksene og, har et støynivå ca. som en normal pc, lenge leve bra disker og solid kabinett.

Endret av Wibla
Lenke til kommentar

Med en NAS får jeg dette rett ut av en liten boks som bruker minimalt med strøm (20W idle):

 

-RAID 1/5/6

-Windows ADS support

-Windows, Mac og Linux support (både NFS og Samba)

-Scheduled power on/off

-Mulighet for 200 individuelle bruker kontoer, med hvert sin definerte lagringsplass.

-Multiple data backups

-USB printer server

-USB tilkobling for ekstern harddisk

-Dynamic website hosting

-Encrypted FTP (SSL/TSL)

-Støtte for IP-kamera (Network Video Recording via Surveillance Station)

-Apache web server

-PHP+MySQL

-Ferdiglagd webside og blog-funksjon (Webstation)

-Ferdiglaget hjemmeside for bilder som henter bildene rett fra en dedikert stasjonsbokstav (Photo Station 3)

-iTunes server som simulerer at NAS faktisk er en maskin med iTunes installert og nettstreaming.

-UPnP støtte (Playstation 3, XBOX 360, Popcorn Hour og lign. finner enkelt NAS uten noe installering)

-Audio station streamer musikken på nettet, slik at du får en egen hjemmeside med en egen MP3 spiller og egne spillelister. 

-AJAX-based Management UI

-Egen Download Station software for nedlasting av Torrents og Usenetfiler. 

-Editable HTTP Error Page

-Email Alert Message

-External HDD Hibernation (USB)

-System Temperature

-Ez-Internet

-PPPoE

-Telnet/SSH Support

-UPS Management (Over USB 2.0)

-User Quota

 

Har sikkert glemt noe, men det beste av alt - alt dette kan fjernstyres via din egen geniale hjemmeside på internett - uten noe form for installering/kunnskaper.

 

 

Jeg skjønner de som tviholder på en stor server, de er naturligvis raskere og kan brukes til enda flere programmer, men det er definitvt et market for disse små boksene. For meg er en slik "rask nok". Kjører 1Gbit nettverk hjemme, og det går stort sett i streaming av HD-filmer, musikk, bilder etc, eller streaming over nett. Jeg bruker en Synology DS-408, og kunne aldri tenkt meg å bytte til en stor PC enda jeg har 2 stykker ståendes (blant annet en AMD 64 3600 x2) som ikke er i bruk. Har rett og slett ikke tid til å sette sammen alle disse funksjonene og et fornuftig web-grensesnitt i Linux. Og når det kommer oppdateringer, kommer det en oppgradering på alt sammen fra produsent, gjerne med nye funksjoner og muligheter. Man må nesten prøve en slik boks før man uttaler seg om de. 

 

Betalte 5000kr for min + Western RE3 750GB 24/7 disker, og syntes det er verdt det. 

Endret av HåkonN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...