Gå til innhold

Nehalem gjør ikke skjermkortet overflødig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å si det slik.

 

CPU integrerte skjermkort vil ant. bli svakere enn HK integrerte skjermkort. Sistnevnte har vi hatt i mange år uten at det har rikket ved markedet for dedikerte skjermkort.

 

Dette kan vel dog rikke ved markedet for HK integrerte skjermkort og gjøre det slik at kun CPU produsenter får tilgang til den biten av markedet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ikke så overraskende akkurat, dedikerte skjermkort som er gode har jo gjerne en TDP på rundt 100 watt.

 

Forøvrig håper jeg intel legger seg på et litt høyere ambisjonsnivå enn med sine eksisterende IGP-løsninger. De andre aktørene har jo til tider grei ytelse på dette, intel sine løsninger er jo hårreisende dårlige.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ok jeg ser at spesifisering blir nødvendig.

 

Det er klart at HK integrerte skjermkort har erstattet det laveste av lowend. Men det tok jeg som en selvfølge at man skjønte.

 

Ellers er det jo de samme produsentene som leverer de integrerte skjermkortene, derfor så jeg ingen grunn til å spesifisere det :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg tror dedikerte skjermkort kommer til å bli forbeholdt spesielt interesserte om ikke veldig lenge. De lave volumene vil også gjøre de mindre prisgunstig for både kjøpere og selgere. Det er en bivirkning av elektronikkindustriens volum økonomi.

 

Spesielt interesserte blir vel gamere og workstation brukere i denne sammenheng. Workstation brukere har gjerne en arbeidsgiver som driter penger så de behøver ikke bekymre seg. Resten vil nok se på integrert grafikk som fullt brukbar. Så snart vi får integrert "GPU" minnet på samme brikken som CPU så skal det nok bli godt med ytelse også.

 

Varmeproblemet blir selvfølgelig den største begrensningen uansett hvordan en snur og vender på dette. På en viss CMOS prosess så er det begrenset hvor mye regnekraft en kan tyne ut av effektbudsjettet for plattformen en designer. Med nye CMOS prosesser blir det imidlertid enklere for hver gang å få dette effektbudsjettet til å gå opp på en grei måte. CPU har jo slukt mange tidligere ekstene funksjoner før og GPU blir nok ikke den siste.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Dedikerte skjermkort vil være for den samme brukeren som du ser i dag. Det som kan forsvinne er HTPC biten, samt kontormaskiner med behov for flere maskiner om disse produktene blir bra nok for dette.

For å si det sånn. Det kommer til å gå med GPU som det gikk med matte co-prosessor, cache, minnekontroller, osv. Dette er samme trend som har gått helt siden de to første transistorene ble integrert på en IC og videre den første gangen noen integrerte execution units og kontroll unit på sammen brikken (Intel 4004).

Lenke til kommentar
Anders Jensen:

Hvor mange år vil det ta før CPU integrert skjermkort vil erstatte tilsvarende dagens High-end produkter med fremtidens nye ytelseskrav?

Like bra som dedikert GPU om 3-5 år og bedre om 5-7 år kanskje? Avhengig av om du tenker på laptop eller desktop. Desktop komponenter vil jo bli ganske dyre når 95% av markedet har skiftet til laptop, tynnklienter eller workstation så det spørs jo hvor relevant det markedet er. Workstation vil jo alltid(?) leve da. Der vil en ha separat GPU i noe lengre tid antar jeg.

Lenke til kommentar

Workstation synes jeg blir mer bedriftspesifik. Dette kjøper bedrifter ferdig fra merkeleverandører for å få noe kraftigere enn deres desktop modeller til ansatte som har større/bredere krav ift. arbeidsoppgaver.

 

Når det gjelder tynnklienter tror jeg det også først og fremst vil gjelde mest bedrifter, med unntak av veldig spesifike bruksområder i hjemmene hvor Eee box ol. er interessant.

 

Laptops tror jeg først og fremst vil ta over hos de hjemmebrukerene som i dag kjøper Dell eller andre merkedesktops til hjemmebruk. Så her vil det nok skje en migrering, men hvor mange av disse som kjøper dedikerte skjermkort etter kjøpet er jeg ikke sikker på.

 

Mao, jeg tror vår brukergruppe vil overleve.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...