Gå til innhold

Test: Intel X25-M 80 GB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vi tester en av de mer lovende SSD-enhetene som er tilgjengelige på markedet.

 

 

 

Les mer

 

 

Hvilket filsystem hadde dere på denne disken under "manuell" testing?

Spesielt under skriving av små filer.

Jeg har funnet at NTFS på SSD er søppeltregt.

Bruker man FAT32 derimot er det en HELT annen historie..

 

Det er pga. all "dobbelskrivinga" NTFS fører med seg for å sikre data bedre..

Endret av black_knight
Lenke til kommentar

Synes Intel har levert bra med tanke på deres SSD produkter. De var ikke først ute, men de er de første som faktisk leverer til nesten ok pris, grei kapasitet og god ytelse. Andre enheter er fremdeles for dyre, for trege og/eller utilgjengelige. Mtron har riktignok levert ganske ok disker, selv om jeg personlig ikke ble veldig imponert da jeg testet de.

 

Får håpe det kommer bedre priser snart. Det er en del maskiner jeg selv kunne hatt bruk for en god SSD som ikke nødvendigvis er så stor men den må være rask og vesentlig billigere.

Lenke til kommentar

For de som lurer på hvordan disse er i praktisk nytte så titt en gang til på vantage mark grafene.

Det som generelt beskriver hvordan en disk føles å ha er "program launch" kategorien. Her på denne er det 54MB/s. Til sammenlikning har raptor-x 5,4mb/s.

Men jeg må si meg skuffa over at dere ikke har med velociraptor også her. Den scorer opp til dobbelt så høyt på visse benchmarks, og har 130/120 MB/s les og skriv, mot raptor-x sine 70-80.

 

Mine Mtron disker er ca like raske som disse her i praktisk bruk ser jeg ut fra grafene. Disse vil laste vista litt raskere, og laste større mediefiler raskere, men det er det. Og jeg har 2 av mine i raid, så de banker faktisk denne her grundig.

 

Et annet tips også, når dere gjør IOPS test i IOmark så ta med 512byte, 2kb, 4k, og 8kb. Og det er også en fordel å ha èn graf med 100% random read, èn med mixed (slik som dere har), og èn med 100% random write.

 

Jeg ser nå at jeg ikke gjorde en feil når jeg valgte å kjøpe en Mtron disk til fra komplett forgie uke som julegave til familien hjemme.

Og dere mangler litt fakta her, Intel er ikke de eneste som har fått til disse tingene ordentlig, men de ER de eneste som har det på MLC foreløpig. Mtron's disker som jeg har har vært ute i godt over et år, og har ingen problemer med disse tingene, og de fleste SLC SSD for servere har fikset problemet for lenge siden også.

 

Til gutta som gjorde denne testen, prøv å smekk den inn i serveren deres og kjør artiklene på forsiden av HW.no og de andre forsidene til tek.no fra denne, og se på forskjellen. Bare som et eksperiment i noen timer og med backup på HDD selvfølgelig.

 

EDIT: @elipson:

Sjekk denne, her er benchmark av samme SSD som jeg har i solo og raid-0 oppsett for sammenlikning. http://www.nextlevelhardware.com/storage/battleship/

Denne viser også godt hvordan SSD skalerer i teoretiske benchmarker, og i praktiske tester.

 

EDIT2:

For de av dere som er interreserte i å lese mer generelt om SSD så er denne tråden på forumet et fint sted å starte. Det kan være litt mye, men det går mye raskere å lese det der enn å bla rundt halve nettet og sitte der forvirra uten begrep om sammenhenger.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Som en harddisk/datalagrings entusiast, så er jeg litt skuffa over at det ikkje er noen test av denne SSD disken i raid.

 

En disk tester burde jo ha noen harddiskkontrollere å teste harddisker og andre lagringsenheter med synes jeg.

 

Selv sitter jeg med en Adaptec 31205 SAS/SATA kontroller (800mhz iop + 512 ram), en Areca 1680ix -12 SAS/SATA kontroller (1200mhz iop + 2gb ram), 2 stk LSI SAS 4 port kontrollere, og en Rocketraid 2300 SATA kontroller.

 

Hvis det er noen som vil få testet noen lagringsmedier i forskjellige raid, så kan dere bare sende det til meg :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg har MBP Forrige generasjon med 120gb 5400rpm, og har bestemt meg for å kjøpe SSD om et års tid eller når prisen går betraktelig ned. Må nok vente litt til, for jeg ønsker minimum 300gb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...