Gå til innhold

Kutter garantitiden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har nok ikke så mye å si for oss nordmenn med lovfestet 5 års reklamasjon.

 

Jo, det har noe å si. Hvorfor kutter de garantien? Er det fordi de bruker dårligere deler nå, og derfor regner med at harddiskene ikke varer så lenge som før?

Hvis jeg mister all data hjelper det lite om jeg har reklamasjonsrett i følge forbrukslover o.l.

 

Hvis Seagate ikke har tro på at produktet deres varer i 5 år, gidder ikke jeg å kjøpe det.

Lenke til kommentar

Liker ikke det valget, seagate har levert noen litt mindre patente produkter i det isste, og nå dette. Det er greit nok at man har fem års reklamasjon her til lands, men erfaringsmessig er det et stort ork å få det gjennomført utenfor garantitid, masse krangling og mas med butikken, i tilegg til at denne forkortningen sender et signal.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jo, det har noe å si. Hvorfor kutter de garantien? Er det fordi de bruker dårligere deler nå, og derfor regner med at harddiskene ikke varer så lenge som før?

Har du noe som helst som støtter opp om din synsing? Jeg tviler sterkt på at Seagate begynner å "vanne ut" harddiskene sine, og man kan forvente akkurat like lang levetid på en disk om garantien er 3 eller 5 år.

Lenke til kommentar
Har nok ikke så mye å si for oss nordmenn med lovfestet 5 års reklamasjon.

 

Forskjellen er at komplett.no og de andre store butikkene følger opp garanti uten en lyd. Må de selv dekke kostnadene med reklamasjon møter du som regel en helvetes krangel med returavdelingen. Komplett har nektet 2 returer fra min side hvor jeg ønsket å returnere 4 år gamle harddisker som hadde påviste smart-feil. De benektet returen med påstand i at en harddisk hadde levetid på 1 år...

Lenke til kommentar
Jo, det har noe å si. Hvorfor kutter de garantien? Er det fordi de bruker dårligere deler nå, og derfor regner med at harddiskene ikke varer så lenge som før?

Har du noe som helst som støtter opp om din synsing? Jeg tviler sterkt på at Seagate begynner å "vanne ut" harddiskene sine, og man kan forvente akkurat like lang levetid på en disk om garantien er 3 eller 5 år.

 

Det kan godt hende, men hvorfor kutter de da garantien? Jeg synser ikke noe som helst, jeg bare lurer på hvorfor de gjør dette. Påstår jeg noe som helst?

 

Slik jeg ser det, gjør Seagate dette enten fordi de 1) Bruker dårligere komponenter og/eller presser komponentene hardere slik at de ikke holder like lenge. 2) De har oppdaget at diskene ikke holder i 5 år, selv om de har så lang garanti på de.

 

Begge tilfellene vil være nok for meg til å ikke kjøpe en Seagate-disk. Man kan selvfølgelig ta backup av viktig data (noe jeg også gjør), men man kommer ikke bort i fra at harddisk-krasj er det dataproblemet som skaper mest ekstraarbeid.

Lenke til kommentar

Og der forsvant jo en av de gode grunnene nettop til å kjøpe Seagate, 5 års garanti på HJEMMEBRUKER versjonene.. + at det er veldig enkelt å samle opp disker og sende de til seagate , for RMA. Ofte en kjøper litt disker her og der, etter ukens tilbud og sånt smått. Og når en må sende de til sverige (dyr porto etC) så samler en jo opp , og blir fort liggende etpar mnd.

 

Dette var utrolig skuffende må jeg si.

Lenke til kommentar

Det er vel en rein økonomisk vurdering fra Seagate, og har neppe særlig med produksjonskvalitet å gjøre. Hadde problemet vært mye garantisaker på 3 - 5 år gamle harddisker med påfølgende kostnader, hadde det nok vært mer økonomisk å fikse det svake punktet. Reduksjon av garanti kombinert med en svakhet i produktet gir bare effekt i mindre salg.

 

Trolig er vurderingen at reduksjon av garanti og bruk av frigitte ressurser på annen måte gir mer penger i kassa.

Lenke til kommentar

Ser det er ingen her som har nevnt finanskrisen enda. Jeg lurer på om det kan ha noe med den å gjøre, at de rett og slett ikke har råd til å ha 5års garanti lengre selv om de ikke har gjort noe med innmaten i diskene.

 

Så sånn sett så kan man jo tolke det som et positivt signal, for jeg vil heller kjøpe en disk med 3 års garanti og kvalitets deler. Enn en disk hvor kvaliteten har gått på bekostning av de skal reklamere med 5års garanti for om den blir ødelagt etter 3-4år så er det ingen som gidder å klage uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...