Gå til innhold

Test: Asus Eee PC 1000H


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes den virket helt fin jeg, men etter kommentarer om tastaturstørrelse og kvalitet er ikke den noe jeg kunne brukt uansett.

Kan forestille meg at denne kunne vært idèell for de fleste tenåringsjenter i norge med Messenger og facebook dilla. Med samme headset som de bruker i MP3-spillern kan de jo ha hele musikkbiblioteket sitt på 160GB, mange av de alt for mange bildene tatt fra mobil og digitalkamera, og faktisk også serier hvis de er mye på farta. Men til å se filmer blir 10" alt for lite.

(I fjor pendla jeg oslo-kragerø hver helg, og jeg synes min 15,4" laptop ble i minste laget å se filmer på, men serier gikk greit. Men ikke sammenlikn meg med tenåringsjenter :p)

 

Hvis jeg hadde vært markedsføringsansvarlig i norge for slike EEE så ville jeg ha reklamert tungt mot tenåringer på farta, og prøvd å fått denne inn som en ny klasse over "kule multifunksjons mobiler". Da snakker du om et marked med stort potensiale for å ta av hvis det blir populært.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om Hardware.no har fått et testeksemplar her. Jeg tenker spesielt på at de klager over svikt i tastaturet, dette var en feil jeg hørte mange tidlige tester klaget på, men de presiserte at de hadde en testmodell og at dette kunne være annerledes i produksjonsmodellen. Jeg har selv denne og har nemlig aldri merket noe til at det er svikt i tastaturet. Maskinen har forøvrig blitt min prefererte surfe/chatte/musikk/film/serier maskin hjemme, og det er deilig å kunne ligge i sofaen og bruke denne til 95% av det jeg vanligvis bruker pc'en til =)

 

/Espen

Lenke til kommentar

Syns min eee701 er veldig bærbar også :) Veier jo under 1KG i sammenligning med 1000H som veier 50% mer med standard batteri.

 

Har prøvd tastaturet og kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen, men nå har jeg ikke skrevet doktoavhandlingen min på eee, men det vil jeg heller aldri gjøre. Har da en hjemmePC til sånt, men dersom eee skulle vært min eneste PC ville jeg nok skaffet en ekstern skjerm + tastur + mus for sånt.

 

Hvor mye hadde maskinen vært uten Windows lisensen tro ? 500 kr billigere?

Lenke til kommentar

Også denne kommentaren her:

 

"Å skrive en hel dag, eller jobbe med denne maskinen til daglig hadde for vår del vært uaktuelt, men for kjappe, enkle notater, og lett nettsurfing holder den til nød. Den mindre-enn-standard-tastaturstørrelsen er heller ikke til hjelp."

 

Dette er irrelevant, og unødvendig kritikk. Du klager på at tastaturet er for liten, hvor poenget er at den skal være liten. Nå tror jeg virkelig ikke på, at det er bedre å skrive med and acer eller msi Wind, de er jo mindre?

Lenke til kommentar
Var det et 3-cellers batteri eller 6-celler i den MSI-winden? Har lest flere norske tester hvor det har fulgt med 6-celler, mens den faktisk selges med 3-celler.

 

Ut fra resultatet på testen kan de se ut som det var 6 cellers batteriet, jeg får stort sett samme resultat, men ned med lysstyrken og strømsparingsmodus på prosessoren så holder den godt over 5 timer =)

 

Ellers er jeg enig med de ovenfor i at det kan virke som testeren har bestemt seg for at dette ikke er noe bra produkt før han satte igang å teste.

Lenke til kommentar

Utfra det som ble skrevet her, så lurer jeg på om testeren er klar over at det finnes en modell med Linux? Den heter Asus Eee 1000 (uten H eller HD etterpå). Problemet er vel ikke da at Asus ikke leverer Linux med disse maskinene lengre, men at norske nettbutikker bare tar inn modellen(e) med Windows XP.

 

Den eneste norske nettbutikken jeg har funnet som selger Asus 1000 med 40 GB SSD og Linux er Pixmania. Men det er en engelsk versjon og dessuten svart. Jeg vet ikke om noen som selger hvite med norsk tastatur.

 

Jeg synes det hadde vært på sin plass å kritisere norske nettbutikker i artikkelen for å ikke ta inn Linux-varianten med SSD.

Lenke til kommentar

Har selv denne og har hatt den fra den kom ut (importer fra uk).

Jeg er ikke enig at tastaturet er dårlig og at det ikke går å jobbe på den en hel dag.

jeg går første året på data ing. og har ingen problemer med å programmere på den en hel dag. Hører ofte på mp3 eller nettradio mens jeg jobber og føler at lyden er bra. Er riktig nok ikke noe high-end. Men det er mer en bra nok. Når det gjelder batteriet, så er jeg fornøyd men ikke super fornøyd. Når pcen var ny holdt det opp mot 5 timer. Nå derimot holder det rett under 4timer. Dette er den 4. laptopen jeg har og den jeg er mest fornøyd med. selv om det andre jeg har hatt har vært langt kraftigere på alle punkter.

Lenke til kommentar

Oioi, mange som var litt uenig i testen her, men skal prøve å kommentere det meste :)

 

Lenovo thinkpad sl300 t5670 passet jo ikke helt inn i testen da siden den har en Intel Core 2 Duo T5670 / 1.8 GHz ( Dual-Core ) cpu og eee'en har en singel-core cpu.

Vi sammenliknet med SL300 for å gi en pekepinn på hvordan maskinen yter i forhold til en helt normal bærbar PC, og Core2 Duo er ganske standard i dag.

 

tror du virkelig at du utnytter batteri PÅ MAKS MED SKJERM PÅ FULL STYRKE ?

 

tenk litt ! :w00t:

Nei, vi tror ikke det, og derfor nevner vi også hvor mye lenger den varer med litt mer økonomisk bruk av lysstyrke.

 

Det har seg slik at lysstyrken man setter på skjermen blir forskjellig fra person til person, derfor har vi som standard på alle testene våre satt lysstyrken på maks.

 

Vi nevner at den holder opptil halvannen time ekstra med svakere styrke, nemlig ca. seks timer.

 

Også denne kommentaren her:

 

"Å skrive en hel dag, eller jobbe med denne maskinen til daglig hadde for vår del vært uaktuelt, men for kjappe, enkle notater, og lett nettsurfing holder den til nød. Den mindre-enn-standard-tastaturstørrelsen er heller ikke til hjelp."

 

Dette er irrelevant, og unødvendig kritikk. Du klager på at tastaturet er for liten, hvor poenget er at den skal være liten. Nå tror jeg virkelig ikke på, at det er bedre å skrive med and acer eller msi Wind, de er jo mindre?

Jeg er uenig. Det finnes nok av personer som tror dette er en PC som kan brukes ene og alene som deres datamaskin.

 

Jeg prøver å presisere at det medfølgende tastaturet ikke er godt nok til at man kan jobbe med det en hel dag. At konkurrentene også er slik, får så være.

 

Jeg blir nesten oppgitt av å lese denne testen. Føles nesten som om testeren er mer ute etter å slakte produktet enn å faktisk teste det på en skikkelig måte sånn at folk kan dra nytte av erfaringene.

Produktet har vært igjennom skikkelige tester, det er brukt mange testprogrammer, og maskinen er benyttet en hel uke i strekk til alt mulig. Testen er en refleksjon av vår oppfatning av produktet etter all denne tiden.

 

Vi poengterer at ingen bør tro dette er en skrivebords- eller laptoperstatter. Og i vår mening blir mer en pc nummer to eller tre enn en fullblods PC. Det gjelder for alle nett-PC-er.

 

Når det gjelder test av PC-er er det ikke alltid lett å være objektiv, men det er jo tross alt jobben vår. Det var med beste forutstninger denne PC-en ble testet, og jeg har personlig hatt lyst på en slik lenge. Nå har det seg derimot slik at kvaliteten var for dårlig, og det synes jeg også lesere bør få vite. Ingen grunn til å pynte på sannheten, eller dvs. vårt forsøk på en objektiv analyse.

Endret av ADT
Lenke til kommentar
Jeg blir nesten oppgitt av å lese denne testen. Føles nesten som om testeren er mer ute etter å slakte produktet enn å faktisk teste det på en skikkelig måte sånn at folk kan dra nytte av erfaringene.

 

Jeg vil nå ikke kalle testen en slakt. 1000H har mange gode punkter, ikke minst en svært god batterilevetid i forhold til prisen. Batterilevetiden har også ført til en høyere vekt og en noe større konstruksjon enn de fleste andre Nettpc-er som er tilgjengelig. Og for å lage en såpass billig maskin er man nødt til å gjøre kompromisser med tanke på hvor solid maskinen er. Husk for ett år siden kostet maskiner med 10-11 tommers skjermer mellom 15 og 25 000 kr.

 

 

 

 

I forhold til et par andre nettpc-er vi har testet (og tester) var tastaturet på vårt testeksemplar, som Asus har ordnet til oss, en god del svakere enn konkurrentene. 

 

 

 

Konkurransen tetner i nettpc-markedet og det er ikke lenger bare Asus eller Acer som er tilgjengelig. Nå har man MSI, LG, Lenovo, HP og Fujitsu Siemens i tillegg. At pris ikke er alt lengre ser man tydlig da prisene på nettpc-er har gått betydelig opp siden de første kom for ett år siden. De rimeligste nettpcene (asus eee 700) selger lite i forhold til 901, 904, 905 og 1000 her til lands, og det ser ut som at folk flest ønsker å bruke litt mer penger for å få en litt større maskin som har større tastatur og skjerm. Når maskinene blir større og dyrere øker ønsker vi også noe høyere opplevd kvalitet på produktene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...