Gå til innhold

Test: HTC S740


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
De doble tastaturene til S740 gjør det til en drøm å skrive meldinger.

Doble tastaturene? :p

 

Autofokus: Nei
Oppløsningen på kameraet er 3,2 megapiksler: Det er utstyrt med autofokus men mangler blits,

Liten feil?

 

– Ingen overgang til 3,5 mm minijack
Telefonen har nå kun én tilkobling, som brukes til både lading, filoverføring og lyd, Du kan med andre org ikke lade telefonen og høre på musikk samtidig.

Kanskje bedre med "- Overgang til 3,5 mm minijack er ekstrautstyr" slik at ingen misforstår? Hvis jeg ikke tar helt feil, finens det også en splitter slik at hodesett kan brukes samtidig som telefonen lades.

 

Ellers en meget bra og objektiv test. :)

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hva problemet er med bare en utgang, selv om jeg liker 3,5mm best. Dersom du lader mobilen i pc-en og vil høre på musikk - så hører du vel på musikk via pc-en og høytalere? Jeg har brukt headset flere timer hver dag i flere år, men aldri brukt headset hjemme, det er tross alt skadelig også.

 

Jeg skjønner ikke hva problemet er med bare en utgang, selv om jeg liker 3,5mm best. Dersom du lader mobilen i pc-en og vil høre på musikk - så hører du vel på musikk via pc-en og høytalere? Jeg har brukt headset flere timer hver dag i flere år, men aldri brukt headset hjemme, det er tross alt skadelig også.

Lenke til kommentar

Velkommen som anmelder, Christian. :)

(Ser du har holdt på ca to måneder, men kan ikke huske å ha lest noe om en ny anmelder i Amobil-redaksjonen.)

 

Konklusjon

[...]

- Litt tykk

Er den det? SE X1, LG Prada II, KT610 og HTC Touch Pro er feks alle tykkere enn 16mm mens Nokia N97, Samsung F700 og HTC G1 like tykk. Jeg kan faktisk ikke komme på noen slider med QWERTY-tastatur som er tynnere enn 16mm.

 

Jeg skjønner ikke hva problemet er med bare en utgang
Det største problemet er vel ikke at det kun er én, men at den ene er ExtUSB. Det er veldig få ExtUSB-headsett med god lyd på markedet. Jeg ville foretrukket om de dropper ExtUSB til fordel for microUSB og 3.5mm minijack med mikrofon-kontakt.
Lenke til kommentar
Det største problemet er vel ikke at det kun er én, men at den ene er ExtUSB. Det er veldig få ExtUSB-headsett med god lyd på markedet. Jeg ville foretrukket om de dropper ExtUSB til fordel for microUSB og 3.5mm minijack med mikrofon-kontakt.

Hva er ille med miniUSB? Vil man bruke et annet headset kan man jo bare kjøpe seg et miniUSB til 3,5 mm minijack adapter.

Lenke til kommentar

Fin test, men jeg vil gjerne påpeke en ting som det virker som annmelder har missforstått. Du nevner at det ligger et skall utenpå standard Windows Mobile grensesnitt, og antyder at dette er noe htc står for. Dette er feil, da dette "skallet" er den nye homescreen'en som ble lansert med Windows Mobile 6.1 Standard Edition. Dette er en av de første telefonene på markedet med denne versjonen av Windows Mobile.

 

/Espen

Lenke til kommentar
Hva er ille med miniUSB? Vil man bruke et annet headset kan man jo bare kjøpe seg et miniUSB til 3,5 mm minijack adapter.
Det er egentlig ikke noe galt med miniUSB. Problemet er at HTC ønsker å putte alt i en plugg (ExtUSB). En adapter gir ofte dårligere lyd, er klumpete og er en unødvendig kostnad.

 

Grunnen til at jeg skriver microUSB fremfor miniUSB er at det er planlagt å gjøre denne til standard tilkobling for mobiltelefoner, og dermed kutte ut miljøproblemet det er at hyppige mobilbytter fører til laderhauger hos mobilkunder og sannsynligvis presser ned prisen på samme måte som microSD har bidrart til lavere minnekortpriser.

 

Om det går som planlagt vil det ikke følge med lader i en kjøpspakning, og du vil kunne bruke samme lader og overføringskabel på mobilen, MP3-spilleren, kameraet osv. Man skjønner ting går rett vei når et minnekort på 4GB koster 40kr (microSDHC class 4).

Lenke til kommentar
Fin test, men jeg vil gjerne påpeke en ting som det virker som annmelder har missforstått. Du nevner at det ligger et skall utenpå standard Windows Mobile grensesnitt, og antyder at dette er noe htc står for. Dette er feil, da dette "skallet" er den nye homescreen'en som ble lansert med Windows Mobile 6.1 Standard Edition. Dette er en av de første telefonene på markedet med denne versjonen av Windows Mobile.

 

/Espen

Det er nok bare en Homescreen ja. Kan vel ikke akkurat sammenliknes med Touch Flo.

 

S730 hadde jo 6.1 den også. Den kom riktignok med 6.0 (ihvertfall i starten), men man kunne ettervert oppradere til 6.1 om man ville. Ellers så har man jo utallige versjoner på XDA-developers.com. :)

 

Hva er ille med miniUSB? Vil man bruke et annet headset kan man jo bare kjøpe seg et miniUSB til 3,5 mm minijack adapter.
Det er egentlig ikke noe galt med miniUSB. Problemet er at HTC ønsker å putte alt i en plugg (ExtUSB). En adapter gir ofte dårligere lyd, er klumpete og er en unødvendig kostnad.

 

Grunnen til at jeg skriver microUSB fremfor miniUSB er at det er planlagt å gjøre denne til standard tilkobling for mobiltelefoner, og dermed kutte ut miljøproblemet det er at hyppige mobilbytter fører til laderhauger hos mobilkunder og sannsynligvis presser ned prisen på samme måte som microSD har bidrart til lavere minnekortpriser.

 

Om det går som planlagt vil det ikke følge med lader i en kjøpspakning, og du vil kunne bruke samme lader og overføringskabel på mobilen, MP3-spilleren, kameraet osv. Man skjønner ting går rett vei når et minnekort på 4GB koster 40kr (microSDHC class 4).

Enig i det du sier her ja. Men hvorfor ikke gjøre miniUSB til denne standarden, istedenfor mircoUSB? Den fysiske størrelesen er jo ikke veldig stor, og miniUSB er jo mye mer utbredt enn det microUSB er i dag. Er det noen begrensninger miniUSB har som ikke microUSB har?

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Jeg har brukt denne en ukes tid nå og må si at der er tre sentrale ting som irriterer meg:

 

1. T9 ordboken som er meget god, blir slått av hver gang jeg åpner det store tastaturet. Slik var det ikke på 710 modellen.

 

2. Knappene for å starte og avslutte en telefon samtale er så små, at jeg bommer 90% av gangene. Det er faktisk så ille at jeg har vurdert å returnere hele telefonen.

 

3. Batteriet varer knapt en dag. Ofte konker den ca 18 om kvelden etter en normal arbeidsdag. Da har jeg ikke pratet så mye i telefonen. Det som synes å dra batteri kapasitet er at jeg bor i et område med topp dekning på Edge, sånn passe med 3g og dårlig på raskere nett. Det synes at telefonen bruker mye strøm på å knytte seg opp mot bedre nett. (Bosted: Sentralt i Tønsberg)

 

På pluss siden vil jeg si det meste annet. Telefonen kjører fint Office Communicator for Mobil, www.mesh.com og Live Messenger samtidig. Sånn sett er dette den beste HTC telefonen jeg har brukt på lenge.

 

GPSen funkerer meget bra.

 

Frode

http://twitter.com/frodeste

Lenke til kommentar
3. Batteriet varer knapt en dag. Ofte konker den ca 18 om kvelden etter en normal arbeidsdag. Da har jeg ikke pratet så mye i telefonen. Det som synes å dra batteri kapasitet er at jeg bor i et område med topp dekning på Edge, sånn passe med 3g og dårlig på raskere nett. Det synes at telefonen bruker mye strøm på å knytte seg opp mot bedre nett. (Bosted: Sentralt i Tønsberg)

 

Angående dette så kan du spare masse strøm på å tvinge telefonen til å operere på GPRS. Med mindre du har behov for å laste store mengder data er det tilstrekkelig for de fleste med EDGE. (Pushmail, lettere surfing etc. går fint...)

 

/Espen

Lenke til kommentar
hvorfor ikke gjøre miniUSB til denne standarden, istedenfor mircoUSB? Den fysiske størrelesen er jo ikke veldig stor, og miniUSB er jo mye mer utbredt enn det microUSB er i dag. Er det noen begrensninger miniUSB har som ikke microUSB har?
miniUSB skal ta (relativt, i telefonsammenheng) mye mer plass i selve telefonen enn microUSB, noe enkelte mener er en viktig grunn til å velge microUSB over miniUSB. microUSB skal vissnok begynne å bli ganske utbredt på digitalkameraer, og nå har jo Nokia valgt microUSB som deres nye data-, headsett og ladeplugg.

 

Utenom fysisk størrelse skal den største forskjellen være (i likhet med ExtUSB) støtte for lyd, og i tillegg lurer jeg på om det var snakk om en eller to ekstra pinner som jeg er usikker på bruksområdet til (video?).

 

Fremover vil vi nok se microUSB på flere og flere mobiltelefoner mens de litt dyrere håndsettene (Nseries, Xperia, enkelte HTC-modeller osv) har både microUSB og 3.5mm minijack.

 

Snakker om microUSB...

Another thing we know about the Cowon is that it will have a micro-B USB connection. This is a fairly non standard USB plug so be prepared to pack another cable. Though this is the same connection that the iriver SPINN uses and as Andreas points out to me that many mobile phones are starting to use this type of connection.

 

Angående dette så kan du spare masse strøm på å tvinge telefonen til å operere på GPRS. Med mindre du har behov for å laste store mengder data er det tilstrekkelig for de fleste med EDGE. (Pushmail, lettere surfing etc. går fint...)
Spare masse strøm på GPRS kontra EDGE? Begge deler går jo via GSM, og du skulle tro det var motsatt (kjappere lasting = kortere lastetid).
Lenke til kommentar

Sigmund: Om du leser en gang til så sier nettopp Espen at det er bra nok med EDGE om man ikke har meget store data-behov. :) Dessuten sparer man strøm dersom man befinner seg i et område med så-som-så-dekning for 3G, ettersom telefonen bruker mye strøm på å opprettholde signalet. Det er ikke i nærheten et like stort problem med GSM, siden det er såpass god dekning de fleste steder.

 

Edit: Telefonen ble forresten ikke mindre fristende etter dette. Nå som kjære lille Neo' er konkurs, spørs det om jeg ikke må holde meg til de sikrere fabrikanter, som Nokia eller HTC. :)

Endret av OML
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...