Gå til innhold

Har du tenkt deg godt om?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Guest_Hampus_*

Det er da ikke så rart at Apple ikke vil ta inn iPoden hvis det står "Tante Gudrun" på den. Da får man skylde på seg selv. Enten så er du helt sikker på valget ditt, eller så kan du bare glemme å få noe inngravert!

Lenke til kommentar

Første bud må i hvert fall være å følge lover og regler - selv om det måtte være ubehagelig for dem. Tilbyr de inngravering og er klar over hvilke lover og regler de har å forholde seg til, så har de bare seg selv å takke når de må etterkomme forbrukernes lovlige krav.

 

Nå vil sikkert noen synes angrerett er en dum lov, men enn så lenge den er en gjeldende lov så er det bare å følge den.

 

Dette er forsåvidt langt i fra første gangen Apple prøver å snike seg unna norsk lov. På tide myndighetene gir de en smekk for hvert lovbrudd og ikke bare prater rundt grøten i årevis.

Lenke til kommentar

Jeg synes og man burde slippe å ta graverte varer i retur, men det kan man faktisk ikke.

 

§ 16. Oppgjør ved tilvirkningskjøp 1 m.v.

Ved annet fjernsalg enn telefonsalg av varer som skal tilvirkes eller tilpasses spesielt for forbrukeren kan det avtales at tilvirkningen eller tilpassingen påbegynnes før angrefristen løper ut, med den virkning at forbrukeren ved bruk av angreretten betaler for utført arbeid og medgåtte materialer.

Slik påbegynnelse skal avtales særskilt. Påbegynnelse kan ikke skje før selgeren har gitt de opplysninger som kreves etter kapittel på foreskreven måte.

 

Dette gjør ikke Apple. De hevder at varen ikke kan returneres i det hele tatt - noe som er helt feil. Man kan mao med loven i hånd kreve å bruke angreretten ved kjøp også av ingraverte iPoder. (Med forbehold om at jeg ikke har sjekket saken spesielt grundig.)

Lenke til kommentar
Jeg synes og man burde slippe å ta graverte varer i retur, men det kan man faktisk ikke.

 

§ 16. Oppgjør ved tilvirkningskjøp 1 m.v.

Ved annet fjernsalg enn telefonsalg av varer som skal tilvirkes eller tilpasses spesielt for forbrukeren kan det avtales at tilvirkningen eller tilpassingen påbegynnes før angrefristen løper ut, med den virkning at forbrukeren ved bruk av angreretten betaler for utført arbeid og medgåtte materialer.

Slik påbegynnelse skal avtales særskilt. Påbegynnelse kan ikke skje før selgeren har gitt de opplysninger som kreves etter kapittel på foreskreven måte.

 

Dette gjør ikke Apple. De hevder at varen ikke kan returneres i det hele tatt - noe som er helt feil. Man kan mao med loven i hånd kreve å bruke angreretten ved kjøp også av ingraverte iPoder. (Med forbehold om at jeg ikke har sjekket saken spesielt grundig.)

 

Er nok einig med deg der. Men som nemnt tidlegare ... Apple er ofte på kant med loven, og eg meiner at det er rart at dei får halde fram med det. Når er sagt så er Apple eit av dei mest forbrukarfiendtlege firma som finnast.

Lenke til kommentar

Gravering kan vel kun bestilles gjennom Apple's egen Applestore...

Etter det jeg har forstått er ikke Applestore en norsk nettbutikk (selv om dette ikke kommer tydelig frem på siden deres) og er vel derfor ikke underlagt dette norske regelverket.

Lenke til kommentar
Angreretten gjelder ikke når varen er custum made. Kun når det er "standard" varer.

En ipod med gravering er i høyeste grad ikke lenger en "standard" vare, og angreretten gjelder ikke.

 

Burde vel være ganske naturlig egentlig.

 

Dette er FEIL. Sjå http://lovdata.no/all/tl-20001221-105-004.html §16 eller NGZ sitt innlegg.

Gravering kan vel kun bestilles gjennom Apple's egen Applestore...

Etter det jeg har forstått er ikke Applestore en norsk nettbutikk (selv om dette ikke kommer tydelig frem på siden deres) og er vel derfor ikke underlagt dette norske regelverket.

Applestore (Norge) er nettbutikk som har norske forbrukarar som målgruppe, og bør følgjeleg følgje norsk lov (uansett kor idiotisk den er). Applestore har mellom anna oppgitt norsk telefonnummer, og lite tyder på at dette ikkje er ein norsk nettbutikk.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...