Gå til innhold

Test: Akams mørketidstest


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er også verdt å nevne at 870 IS har fått batteri-indikator, som har manglet før. Ga dette til samboeren min til bursdagen og det funker knallbra, er litt misunnelig :) Er spesielt imponert over bildene med blits, da disse vanligvis blir veldig "blek", er det mer naturlig farge enn normalt på dem tatt med 870.

Lenke til kommentar

...Og det er så hvad FujiFilm får ud af lancere F100 :thumbdown: som 'flagskib' i deres F-serie.

Nemlig at Akam vælger at teste dette fremfor F50 :thumbup: eller den minimale opgradering opgraderingen F60 :thumbup: der begge er bedre til netop de mørke festbilleder der er tale om i testen.

 

Herved opnår FujiFilm at komme i bunden i stedet for toppen af test.

 

Her kan man da tale om at FujiFilm skyder sig selv i foden. :thumbdown:

 

Jvf evt mine anmedelser af alle tre :blush:

Lenke til kommentar

Vel resultatene er faktisk ikke stikk motsatte. På lik linje med DP Review fremhever vi også bildekvalitet som F100fds styrke, både hjørneskarphet, detaljer og høy ISO. Vi gir F100fd pluss for optikken og. På lik linje trekker vi ned for designen. Nå hadde vi et litt spesielt parameter for denne testen, da det i stor grad dreide seg om bruk, vekt utseende og hurtighet - altså kameraet du øsker å ta med deg på fest osv. I den sammenhengen kom ikke F100 fd like godt ut av det.

Lenke til kommentar

Til oyvindrenberg

Jeg kan ikke si annet enn: Tusen takk for bekreftelsen på mistanken jeg har hatt i lang tid på at akam vektlegger høyere et subjektivt synsinntrykk enn kameraets fysiske egenskaper.

 

Jeg har full forståelse for at noen kjøper kamerea kun etter hva de liker av utseende, men det er skuffende at akam, som prøver å gi inntrykk av å være en seriøs kameraside, så grunndig avslører seg på denne måten.

 

Største forskjellen i fysiske mål mellom F100Fd og Ixus 870is er på "hele" 4mm, og tyngdeforskjell på "hele" 12gram. Jeg tror ikke det forhindrer at man får det største ned i smokinglomma.

 

Jeg vil tro at "kameraer som gjør seg godt i mørketida" og "kameraet du øsker å ta med deg på fest", for veldig mange vil være et kamera som tar best mulig bilder akkurat i de situasjonene.

Lenke til kommentar
Til oyvindrenberg

Jeg kan ikke si annet enn: Tusen takk for bekreftelsen på mistanken jeg har hatt i lang tid på at akam vektlegger høyere et subjektivt synsinntrykk enn kameraets fysiske egenskaper.

 

Jeg har full forståelse for at noen kjøper kamerea kun etter hva de liker av utseende, men det er skuffende at akam, som prøver å gi inntrykk av å være en seriøs kameraside, så grunndig avslører seg på denne måten.

 

Oyvindrenberg presiserer i sitt inlegg at det blir brukt spesielle parametre for DENNE testen. Utifra dette konkluderer du med at akam vektlegger synsintrykk foran kameraets fysise egenskaper( noe du visstnok har tenkt lenge).

 

Sorry, men du er den eneste som avslører seg her, 007_James.

 

Når det er sagt, er jeg uenig med Akam i sin rangering. F100fd burde ikke være mer en en halv stjerne bak Ixus 870IS.

Lenke til kommentar

Jeg synes at det er bra at Akam.no forsøker å treffe litt bredere enn de kanskje tradisjonelt har gjort.

 

Det er to grunner til dette som jeg ønsker å fremheve:

 

1. En generell grunn er at man helt fint kan "folkeliggjøre" seg på denne måten fordi sidene i Tek.no-nettverket etterhvert når ut til så mange flere enn de som er mer/spesielt interessert i foto/kamera. Det kan da bli uheldig å gå for snevert ut. På den annen side kan man innvende at man bør pleie sine kjernebrukere og være trofast mot de som har støttet opp om Akam.no. Synes likevel Akam.no har nok å gå på her.

 

2. Nå er det veldig snart jul. Og før jul er det en ikke uvesentlig større mengde forbrukere som benytter Akam.no som referanse ved kjøp av utstyr, enn det er ellers i året.

 

Og for å understreke dette, står det tydelig forklart i testens innledning hva denne testen har som formål.

 

Så all honnør til Akam.no og journalist/tester Renberg for dette!

 

Og forøvrig god jul (med harde pakker) til alle!

Lenke til kommentar
Jeg synes at det er bra at Akam.no forsøker å treffe litt bredere enn de kanskje tradisjonelt har gjort.

.

.

 

Jeg er ganske enig med dig. :thumbup:

Nok er vi en stribe 'nørder' herinde :blush: , men fint at akam også laver noget med et lidt bredere sigte. :D

 

....Men man kan sætte spørgsmålstegn ved seriøsitet af test når man ultimo 2008 netop til IKKE-NØRDER vil anbefale et kamera uden OIS som Casio Ex-S10...

Endret av EskeRahn
Lenke til kommentar
Når det er sagt, er jeg uenig med Akam i sin rangering. F100fd burde ikke være mer en en halv stjerne bak Ixus 870IS.

 

Nu har jeg ikke leget med Ixus 870IS, men med F100.

Når man LÆSER deres begrundelse for karakteren i konklusionen, er det svært at være uenig i kritikken. Det er et kamera der på mange måder føles ÅR bagud. Ikke mindst hastigheden får én til at føle sig sat tilbage i tiden... Med F30 troede jeg at det var det sløve xD kort der gjorde at kamera virkede sløvt. De senere har SD, men er stadig lige træge.

 

Jeg er (som mange herinde har opdaget :blush: ) en stor fan af Fujis F-serie :love: , så trist at se at de ikke følger med tiden. :cry:

Endret av EskeRahn
Lenke til kommentar
Til oyvindrenberg

Jeg kan ikke si annet enn: Tusen takk for bekreftelsen på mistanken jeg har hatt i lang tid på at akam vektlegger høyere et subjektivt synsinntrykk enn kameraets fysiske egenskaper.

 

Jeg har full forståelse for at noen kjøper kamerea kun etter hva de liker av utseende, men det er skuffende at akam, som prøver å gi inntrykk av å være en seriøs kameraside, så grunndig avslører seg på denne måten.

 

Største forskjellen i fysiske mål mellom F100Fd og Ixus 870is er på "hele" 4mm, og tyngdeforskjell på "hele" 12gram. Jeg tror ikke det forhindrer at man får det største ned i smokinglomma.

 

Jeg vil tro at "kameraer som gjør seg godt i mørketida" og "kameraet du øsker å ta med deg på fest", for veldig mange vil være et kamera som tar best mulig bilder akkurat i de situasjonene.

Jeg må bare si meg enig her. Dette er den dårligste "testen" jeg har sett fra Akam. Har dere glemt å kvalitetsikre? Poenggivingen under bildekvalitet vitner om manglende kompetanse. Ikke minst med tanke på at utgangspunktet er fotografering i lite lys. Det ser forøvrig ikke ut som det er tatt et eneste sammenligningsbilde i dårlig lys. Fokusegenskaper i dårlig lys og blitsens egenskaper er ikke nevnt. Ut fra bildene som tilhører testen gir Ixus 870 og F100 best bildekvalitet, og F100 er klart best. Dette er min personlig vurdering. Andre kan jo laste ned bildene å vurdere selv.

Endret av Oljens
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Canon 870IS er soleklart en vinner av denne testen. jeg har hatt noen av de kameraene men ingen kunne vinne over Canon 870IS kjøpte den i fjor og det er jeg ganske fornøyd med så den fortjener seieren!!! CANON ER BEST!!!

 

jeg anbefaler alle til å kjøpe Canon 870IS dere kommer til og bli så fornøyde at det ikke er mulig :D:D:D:D:D:D

 

Innlegg flettet av moderator

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...