Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 8. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 8. desember 2008 Hei, vurderer å montere Xenon(Hid) pærer til bilen min. Vet jeg må ha monteringssett. Tenkte da på fjernlys og nærlys i første omgang iallefall. Har da en Toyota Carina E 1.8 1997. Noen som vet hvilken monteringssett som er best egnet, og hvor jeg får tak i dette? Helst på Norsk side. Er det vanskelig og montere forresten? Er ikke mekaniker, så det har jo en del og si om jeg kan gjøre det selv eller ikke. Lenke til kommentar
zanta Skrevet 8. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 8. desember 2008 Søk litt i forumet, det er mange tråder om dette. Flere konkluderer med at det ihvertfall ikke er lovlig. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 8. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 8. desember 2008 (endret) En bil fra 1997 er (sansynligvis) ikke ECE- eller EU-godkjent siden disse direktivene og regulativene ble tatt i bruk rundt år 2000 (EU-godkjenning kan man uansett somoftest se helt bortfra i.o.m at den er uten betydning av flere grunner), og følger derfor kjøretøyforskriften. Kjøretøyforskriften tillater HID-baserte lys som er godkjent etter ECE R98 eller et tilsvarende EU-direktiv (kan se bort fra EU-direktiver som følge av at de er lik ECE-regulativene uansett). Det krever dog godkjenning på bilen det skal stå på, altså trenger du papirer som godkjenner det, og det kan så føres inn i vognkortet at lyktene er byttet. Å finne lykter som har denne godkjenningen er bare å glemme, fordi det finner du aldri. En slik godkjenning må være forespurt av produsent av bilen. Det er derfor ingen mulighet annet enn ECE98-godkjent ekstralys (merket DR) som kan lovlig monteres med HID. Å bytte pærene lovlig kan du bare glemme. Det er aldri i ett eneste tilfelle lovlig. Lykter godkjent for halogen (ECE R8) krever pærer som er godkjent etter ECE R37. Alle ECE R37-godkjente pærer er glødepærer i.o.m at det sies helt klart at de skal være det i kravene. Mange leverandører av slike sett påstår at de har E-merkede pærer. Disse pærene kan være E-merket, men da er de godkjent som lyktemoduler for bruk i bestemte lamper (som ikke finnes på markedet), eller de rett og slett er ikke godkjent, men at deler, f.eks sokkelen, er hentet fra en godkjent pære, og dermed E-merket er ugyldig. De er derfor ikke lovlig å bruke uansett. Noen påstår at de oppfyller krav i ECE99, og det er fullt mulig, men det betyr ikke at de er godkjent etter ECE R99, fordi ECE R99 bare godkjenner pærer med sokler DxR og DxS. Endret 8. desember 2008 av gxi Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 9. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 9. desember 2008 Kan føye til at det er et krav til automatisk høydejustering og spyleanlegg for å ha xenonlys som er lovlige. Dette har ikke Carinaen din (i hvert fall ikke høydejusteringen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 9. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 9. desember 2008 Kan føye til at det er et krav til automatisk høydejustering og spyleanlegg for å ha xenonlys som er lovlige. Dette har ikke Carinaen din (i hvert fall ikke høydejusteringen. Bilen min kan justere høyden på lysene jo. Er en rund knapp ved siden av rattet på dash konsollen. Der kan jeg få lysene høyere eller lavere. Så må ha en nyere bil om det skal være mulig? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 9. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 9. desember 2008 Costrato: les hva han skriver litt nøyere Automatisk høydejustering er påkrevd, ikke bare manuell... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 9. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 9. desember 2008 Costrato: les hva han skriver litt nøyere Automatisk høydejustering er påkrevd, ikke bare manuell... Ah, faen. Automatisk har jeg ikke nei. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 9. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 9. desember 2008 Som regel bygges det vel bare inn i biler som har xenon fra fabrikk, så det er ikke så merkelig Lenke til kommentar
zanta Skrevet 9. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 9. desember 2008 Noen stasjonsvogner har automatisk nivåregulering av bakakselen, det er vel også tilstrekkelig. I en annen tråd står det hvordan merkingen på lyktehusene viser om de er godkjent for Halogen eller HID, og det er ingen som er godkjent for begge (iflg samme tråd). Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 9. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 9. desember 2008 Kjøp deg ekstralys med original xenon i stedet. Lyser uendelig mye bedre enn disse super-duper-nesten-ekte-Bosch-assa-kitene fra QXL. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 9. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 9. desember 2008 Kan føye til at det er et krav til automatisk høydejustering og spyleanlegg for å ha xenonlys som er lovlige. Dette har ikke Carinaen din (i hvert fall ikke høydejusteringen. Nå krever det at bilen er godkjent etter ECE R48, som ikke nødvendigvis er tilfellet for en bil fra 1997. Dersom den er godkjent under kjøretøyforskriften uten ECE R48, så er det ikke noe krav om høyderegulering eller lyktespylere. Det er altså fullt mulig pr. forskriften å ha xenonlys i både nærlys og fjernlys uten høydejustering eller lyktespylere dersom dette ble montert og godkjent før ECE R48 ble tatt i bruk, og tilsvarende EU-direktiv ikke gjelder (1999 eller senere). Ta forbehold om at ovenstående avsnitt kan være feil, men dersom det er feil, så er det også heller ikke tillatt med xenon fjernlys som følge av følgende: Det jeg tar utgangspunkt i å si at xenonlys uten høydejustering er tillatt etter kjøretøyforskriften er følgende: Nærlys: 2.1 Lyktene skal tilfredsstille minst ett av følgende krav (Lyktene kan være merket i kombinasjon med fjernlys):a) Være E-merket med symbolene C (ECE-reg.nr. 1), HC (ECE-reg.nr. 5), SC (ECE-reg.nr. 8) eller HC/R eller HR (ECE-reg.nr. 20), hhv. serie 01/03/02/04/02/, tillegg 3/-/2/4/3/, rettelse 1/1/-/-/. b) Være e-merket med symbolet C i henhold til direktiv 76/761/EØF, som endret ved direktiv 87/354/EØF og direktiv 89/517/EØF. c) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alt. a eller b. Avsnitt a godkjenner ikke xenonlys pga. merking DC ikke er nevnt. Avsnitt b godkjenner ikke xenonlys også pga merking DR ikke nevnes. (Merking kun C betyr tradisjonell glødelampe (ikke halogen)). Avsnitt c tillater lykt etter ECE R98 slik jeg ser det pga. "tilsvarende krav", eller for å si det sånn, ECE R98 er et mye høyere krav enn ECE R8 som halogenlys godkjennes under. Dette er diskuterbart altså hvorvidt ECE R98 kan regnes som tilsvarende av ECE R8, i.o.m at de godkjenner helt forskjellige lyskilder (ECE R8: Halogen. ECE R98: Xenon/HID) For at det skal være lovlig å montere et xenon fjernlys med merking DR (det må være merket DR for å være lovlig uansett), så kreves det at ECE R98 kan defineres som tilsvarende krav av ECE R8 som nevnt over pga. akkurat det samme avsnittet står som krav for fjernlys i kjøretøyforskriften: FJERNLYS1. Bil skal ha enten to eller fire lykter som gir hvitt eller gult fjernlys. 1.1 Lyktene skal tilfredstille minst ett av følgende krav (Lyktene kan være merket i kombinasjon med nærlys): a) Være E-merket med symbolene R (ECE-reg.nr. 1), SR (ECE-reg.nr. 5), HR (ECE-reg.nr. 8) eller HC/R eller HC (ECE-reg.nr. 20), hhv. serie 01/03/02/04/02, tillegg 3/-/2/4/3/, rettelse 1/1/-/-/. b) Være e-merket med symbolet R i henhold til direktiv 76/761/EØF, som endret ved direktiv 87/354/EØF og direktiv 89/517/EØF. c) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alt. a eller b. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 9. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 9. desember 2008 Du har sikkert peiling på lys og alt det der, men gud så kjedelig lesestoff. Ikke coolt. Gjør det enkelt: NEI DU KAN IKKE HA XENON PÅ EN COROLLA FRA 97. Sånn. Da slipper du å rote frem en hel haug direktiver og paragrafer. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 9. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 9. desember 2008 Du har sikkert peiling på lys og alt det der, men gud så kjedelig lesestoff. Ikke coolt. Gjør det enkelt: NEI DU KAN IKKE HA XENON PÅ EN COROLLA FRA 97. Sånn. Da slipper du å rote frem en hel haug direktiver og paragrafer. Da er jeg enda coolere og påpeker at det er en Carina! Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 9. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 9. desember 2008 Same shit, different wrapping. <--Cooler opp utsagnet med å ta det på engelsk. Lenke til kommentar
zanta Skrevet 9. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 9. desember 2008 Du har sikkert peiling på lys og alt det der, men gud så kjedelig lesestoff. Ikke coolt. Gjør det enkelt: NEI DU KAN IKKE HA XENON PÅ EN COROLLA FRA 97. Sånn. Da slipper du å rote frem en hel haug direktiver og paragrafer. Lover og regelverk er ikke regnet for å være coolt, og skal vel heller ikke være det. Informativt og saklig fra gxi om lys, takker! Lenke til kommentar
lonnj89 Skrevet 10. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 10. desember 2008 Til trådstarter: Er jo sikkert ikke noe problem å montere, men (enkelt sagt)så er ikke ettermontert xenon lov her i Norge. Fikk ihvertfall beskjed om det jeg da jeg var på EU-kontroll. Lenke til kommentar
zanta Skrevet 10. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 10. desember 2008 Det er vel ikke mange sær-Norske regler igjen? Nå er det EU/EØS som ruler! Lenke til kommentar
lonnj89 Skrevet 10. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 10. desember 2008 Stemmer det. Norge er ikke medlem av EU. Men reglene til EU skal dem bruke... Lenke til kommentar
zanta Skrevet 10. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 10. desember 2008 Pga støttemedlemskapet gjennom EØS og EFTA. Tenk om vi var medlem i EU med tyske bilavgifter og spanske bensinpriser, og kunne ta opp lån til bolig og annet i det Euro-land som hadde lavest rente, uten risiko for valutatap. Skikkelig OT Lenke til kommentar
gxi Skrevet 10. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 10. desember 2008 Det er generelt sett ikke EU-regler som gjelder i slike tilfeller, men regler via UN ECE (som Norge er medlem i). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå