Gå til innhold

Mobilen vil ikke trenge lading


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De må ihvertfall få opp effekten fra klokke-stadiet. Jeg vet at flere kjente merker har sånne bevegelsesdrevne klokker, men å surfe på nett, ta bilder med blitz, se på video og snakke i telefonen krever en god del mer.. Men selvfølgelig.. Dersom kroppsvarmen kan bidra til lading, og dersom varmen generert av strålingen når man snakker eller surfer på nett kan omdannes til brukbare mengder strøm, så hvorfor ikke. Det kan hende vi kommer til et mellomstadie først der varmeenergien blir et supplement, og så må du lade mobilen en gang i uka eller en gang i mnd.. Ikke en gang i døgnet sånn som jeg har det nå :no:

Lenke til kommentar

At batteriteknologien bare blir bedre og bedre er det ikke noen tvil om. Jeg synes at de burde slutte å fokkusere på å bare "kutte ned" på utslippene. Ta biler f. eks. Det hjelper ikke at vi kjører biler som slipper ut mindre. Dette gjør jo bare at vi utsetter prosessen litt, ikke stopper den. Om de begynner å fokusere på batteritek og batterier som kan brukes i uker uten å lade har vi nok et godt pottensiale. Da tror jeg dette vil tilspisse seg og tilslutt har vi telefoner/biler/andre enheter som kan brukes i et år uten lading... når jeg sier "langt ut i fremdiden" mener jeg vel egentlig til 2010.

Husker selv jeg sa for 2-3 år siden "om 10 år har vi sikkert mobiler med et dritbra kamera som vi kan bruke som GPS, mp3 spiller og alt det der"...og hva er det vi har i dag :p?

Lenke til kommentar

Piezoelktroniske elementer har vært brukt til så mangt - demping av ski f.eks. Det er bare det at en ikke har kunnet få større mengder strøm - kun spenning - ut av dette tidligere. Ny forskning viser at en ved elementstørrelse på 20nm - 23nm kan få et betydelig strømutbytte.

Linky

Tenk også på alt det andre dette kan brukes til :)

Lenke til kommentar

At vi slipper å lade mobilen like mye er et stort skritt. Hvis vi slipper å lade den bare halvparten så mye vi vi kutte ned på halvparten av energien vi bruker på dette. Mtp hvor mange mobiler det er i verden tror jeg dette har en enorm virkning. Hvis vi får det samme i laptoper (At de forer av sin egen varme/stråling eller kropsvarme når man har den på fanget vil man spare litt energi og batteritid av det) Men husk på at jo varmere den er jo mer ström bruker den. I teroien i allefall

Lenke til kommentar
Men husk på at jo varmere den er jo mer ström bruker den. I teroien i allefall

Selvfølgelig er det mindre energikrevende at den ikke utvikler mye varme, men:

Jo varmere den er, jo større andel av den energien du har brukt, kan du utnytte på nytt.

I lengden vil ikke det lønne seg, men du får mer ut energien du bruker.

 

Tror ikke det er lenge til vi ser enkle mobiler som ikke krever lading. Avanserte mobiler med kamera, gps, høytalere, stor skjerm osv. som går uten å bli ladet, tror jeg det er litt lengre til vi ser, men det bør være fult mulig. :)

Lenke til kommentar

De ligger i Russland og USA til en pris av 500 millioner kr. Men jeg må vel egentlig si meg enig. Ubåter som går på atom kraft kan kjøre i 25 år uten å fylle på. Dette er bra! Selv militæret tenker grønt. Om noen år har vi vel klart å lage atomkraftverk over alt og vi bruker atom batterier osv.

Lenke til kommentar
De ligger i Russland og USA til en pris av 500 millioner kr. Men jeg må vel egentlig si meg enig. Ubåter som går på atom kraft kan kjøre i 25 år uten å fylle på. Dette er bra! Selv militæret tenker grønt. Om noen år har vi vel klart å lage atomkraftverk over alt og vi bruker atom batterier osv.

 

Atombatterier bruker vi forsåvidt også i dag, da Lithium-Ion-batteriene betår av ikke-nøytrale atomer... Men jeg skjønner at du mener kjernefysiske batterier.. Vet ikke.. Jeg er skeptisk til å putte en klump anriket uran i lomma, liksom. Har da planlagt å få unger i fremtida også. Tror da heller at miljønøytrale brenselceller blir en riktigere vinkling på mobilbatterienes fremtid dersom bevegelsesenergien ikke skulle være nok.

 

Så forresten for meg et latterlig scenario nå; Dersom mobiltelefonen holder på å gå tom for batteri trenger man bare å riste den noe infernalsk i noen minutter, så har man plutselig en ekstra halvtime batteritid, såfremt man har fått til bevegelseslading i mobilene :p Kan se mange morsomme situasjoner på byen en sen høstkveld når alle prøver å få tak i drosje på den siste skvetten med batteri i telefonen :p

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Godt mulig at det ikke blir en fullstendig løsning, men en form for hybrid telefon. Telefonen går i hvilemodus når den ikke blir brukt på ca 10 minutter, men klarer fortsatt å ta imot samtaler og sms. Når den ligger i en slik hvilemodus bruker den så lite strøm at "energien" man finner i omgivelsene er tilstrekkelig til å lade telefonen sakte. "Bevegelse, varme, stråling osv. Når man derimot bruker telefonen aktivt (samtale, musikk o.l) så kobler den seg på batteriet og trekker strøm derifra i tillegg.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...