Gå til innhold

Tar doktorgrad på skjermkort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det mulig for oss dødlige å lage programmer som bruker GPU til å regne ut ting?

 

Tenkte bare jeg skulle prøve å lage noe som SuperPI og sjekke resultatet jeg får på CPU og så CPU + GPU bare for moroskyld :D

Siden artikkelen handler om meg, kan jeg jo forsøke å svare på noen spørsmål også.

 

Med CUDA (og etterhvert OpenCL) er det mulig for vanlig dødelige C/C++ programmerer å relativt enkelt programmere GPUen. Det som derimot ikke er så lett er å utnytte ytelsen.

 

På en GPU programmerer du massevis av tråder som jobber i parallell, oppgaven din bør helst kunne deles opp i flere titusenvis tråder som jobber (nesten) uavhengig av hverandre. Skal du regne ut Pi trenger du en algoritme for det som lar hver enkel tråd regne ut deler av summen, og til slutt må du addere sammen resultatet fra alle trådene.

 

Det finnes teknikker for begge deler, men helt trivielle er de ikke.

 

Et lettere "Hello World" eksempel enn Pi vil f.eks. være et Gaussfilter over et bilde, eller matrise-matrise multiplikasjon.

Endret av josse
Lenke til kommentar
Hva slags utdannelse har du som grunnlag, da?

Jeg har gått informatikk og matematikk på Universitet i Oslo helt fra bunnen av, begynte i 1997. Tok hovedfag (rett før det ble mastergrader) i 2003, i studieretningen "beregningsorientert matematikk". Deretter jobbet jeg ett år i industrien, før jeg begynte på doktorgraden.

 

Skal man drive med 3D-programmering og forskning er det helt nødvendig å kunne en god del matematikk, i tillegg til informatikken.

Lenke til kommentar
Noe nytt om satsing på Cell ved UiO? Vet IBM var der å fridde for noen uker siden.

Vi holder litt på med Cell ute på Simula Research Laboratory hvor jeg jobber. De fleste av oss her ute er også tilknyttet UiO og IFI.

 

Vi har også mye aktivitet rundt GPGPU og nVIDIA kort her... Det er hovedsakelig det jeg driver med.

Lenke til kommentar
Noe nytt om satsing på Cell ved UiO? Vet IBM var der å fridde for noen uker siden.

Vi holder litt på med Cell ute på Simula Research Laboratory hvor jeg jobber. De fleste av oss her ute er også tilknyttet UiO og IFI.

 

Vi har også mye aktivitet rundt GPGPU og nVIDIA kort her... Det er hovedsakelig det jeg driver med.

Går det mot noen standardisering av språk for massivt parallelle maskiner med flere adresserbare minnenivåer eller er det alt for tidlig til at noen har begynt med det enda? Jeg synes de tidlige GPGPU alternativene gjenspeiler et alt for snevert tankesett rund dette fagområdet. Poenget ser ut til å være å få mest mulig ut av en spesifikk serie GPU enklest mulig, men om 2 år så er jo den innsatsen tapt. Og om 5-7 år har vi antagelig ikke GPU lengre.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Noe nytt om satsing på Cell ved UiO? Vet IBM var der å fridde for noen uker siden.

Vi holder litt på med Cell ute på Simula Research Laboratory hvor jeg jobber. De fleste av oss her ute er også tilknyttet UiO og IFI.

 

Vi har også mye aktivitet rundt GPGPU og nVIDIA kort her... Det er hovedsakelig det jeg driver med.

 

Hmm...jobber ved SRL...GPGPU...NASA...hmm...du har vel kanskje en fin NASA-kopp også da? :-D

Lenke til kommentar
Noe nytt om satsing på Cell ved UiO? Vet IBM var der å fridde for noen uker siden.

Vi holder litt på med Cell ute på Simula Research Laboratory hvor jeg jobber. De fleste av oss her ute er også tilknyttet UiO og IFI.

 

Vi har også mye aktivitet rundt GPGPU og nVIDIA kort her... Det er hovedsakelig det jeg driver med.

 

Hmm...jobber ved SRL...GPGPU...NASA...hmm...du har vel kanskje en fin NASA-kopp også da? :-D

Jupp, det er faktisk to personer med NASA-kopp på ND! :)

Lenke til kommentar

Vi holder litt på med Cell ute på Simula Research Laboratory hvor jeg jobber. De fleste av oss her ute er også tilknyttet UiO og IFI.

 

Vi har også mye aktivitet rundt GPGPU og nVIDIA kort her... Det er hovedsakelig det jeg driver med.

 

Hmm...jobber ved SRL...GPGPU...NASA...hmm...du har vel kanskje en fin NASA-kopp også da? :-D

Jupp, det er faktisk to personer med NASA-kopp på ND! :)

 

To!? Hmmm...har bare sett én jeg :p Vel, vi er i ferd med å havne off-topic, hehe. Sees på julebordet i kveld ;)

Endret av Sparboresh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...