Gå til innhold

IBM og Canonical samarbeider


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kunne vært greit å gimpe sammen logoene til IBM og Canonical, og ikke bruke bare en ren Ubuntu-logo i artikkelbildet?

 

Jeg fatter og begriper ikke hvorfor IBM inisterer på å selge denne Lotus Symphony-pakka.. Den er basert på eldgammel kildekode og, etter alle rapporter jeg har sett, suger hemningsløst.

 

Kommer hw.no til å teste denne nye kombinasjonen på et eller annet tidspunkt?

Lenke til kommentar

re: Filthpig

IBM Selger ikke Symphony, de gir den bort.

Den er pr. i dag basert på en eldre versjon av OO, men til gjengjeld er den en Eclipse versjon.

Symphony Versjon 2 (som kommer om ikke altfor lenge) er basert på OO3.

Kan du spesifisere hvilke personlige erfaringer du har med Symphony 1.2x som gjøre at du mener produktet suger ?

 

 

re:efikkan

Lotus er er Datterselskap, ikke ett produkt.

Hvem mener hvilket Lotus produkt er dårlig og på hvilket faktisk grunnlag mener de det ? Har de noen som helst egen erfaring/substans i sine uttalelser ?

Lenke til kommentar

Vi bruker Lotus Notes på jobben, og mange av brukerene klager. Ofte mye feil på systemet; det husker ikke innstillinger, det låser seg... I tillegg holder Lotus Notes fortsatt på oppsettet fra 80-tallet, fra et operativsystem som ikke lenger eksisterer, der tastatursnarveiene var anneledes enn det er på de fleste OS i dag. Kan f.eks nevne at noe så enkelt som å oppdatere siden du ser på ikke er F5 som man kunne tro i dag, men F9! Har ennå ikke funnet en mulighet for å endre key-mappingen. Mye med Notes bedret seg da versjon 8 kom, men fortsatt må man gjerne tenke på en egen måte for å navigere rundt i applikasjonen. Selv bruker jeg en engelsk Linux-versjon av Notes 8. Den er rimelig lik i funksjonene som windows-utgaven. så kan man den ene kan man den andre. Hovedproblemet med Linux-versjonen er at den krever Gnome. Den kan kjøres på KDE (som jeg foretrekker), men krever da installasjon av en mengde obskure pakker fra Gnome for å virke. Å vite hvilke pakker det er, krever en viss googling... Og selv om man får installert disse pakkene er det flere funksjoner som ikke fungerer:

- Noe så enkelt som å åpne ett vedlegg i et eksternt visningsprogram fungerer ikke, man må lagre vedlegget og åpne det i filbehandleren.

- Å åpne en HTML-link fra en e-post fungerer ikke når man bruker en ekstern nettleser.

- Norske tegn i filnavnet når jeg vil opprette et vedlegg aksepteres ikke. Kan heller ikke lagre ett vedlegg med norske tegn i filnavnet. (merk at dette også gjelder i Gnome)

 

Kan også nevne at Notes er det eneste Linux-programmet jeg har opplevd der man må logge på systemet som root for å få installere. Å starte installasjonen med su eller sudo i konsollet fungerer ikke. Nå kjører jeg OpenSUSE, som ikke er listet som et støttet operativsystem, men skulle jo ikke være så store forskjellen? Programmet er i tillegg java-basert, så med en rimelig oppegående javaversjon burde det vel fungere noenlunde i de fleste Linux-distroer?

 

Alt i alt virker Notes som et uferdig produkt, der mentaliteten til Lotus er at brukerene må tilpasse seg dem og deres program, og ikke at Lotus skal tilpasse seg brukerene.

Endret av Mirandur
Lenke til kommentar
re: Filthpig

IBM Selger ikke Symphony, de gir den bort.

Den er pr. i dag basert på en eldre versjon av OO, men til gjengjeld er den en Eclipse versjon.

Symphony Versjon 2 (som kommer om ikke altfor lenge) er basert på OO3.

Kan du spesifisere hvilke personlige erfaringer du har med Symphony 1.2x som gjøre at du mener produktet suger ?

 

 

re:efikkan

Lotus er er Datterselskap, ikke ett produkt.

Hvem mener hvilket Lotus produkt er dårlig og på hvilket faktisk grunnlag mener de det ? Har de noen som helst egen erfaring/substans i sine uttalelser ?

 

Joda, greit nok at de gir den bort, men de selger den også, om du skjønner. Å selge noe kan bety mer enn å kreve penger for det ;)

 

Jeg har aldri prøvd Symph da OOo gjør det jeg trenger, og alle tester jeg har sett av Symph går i retningen "Joda, men..." Og så listes det opp flere mangler.. Ikke for det, mulig jeg prøver ut Symph en gang, men det blir nok ikke med det første. Skal vurdere å ta en titt når versjon 2 kommer, regner med at hw.no informerer om det når det skjer ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...