Gå til innhold

Les Office 2007-filer i Firefox


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Microsoft Word Viewer kommer altså som firefox-utvidelse i tillegg til å være et eget program (slik det alltid har vært).

 

Interessant at Microsoft begynner å akseptere at åpen kildekode-programmet Firefox er kommet for å bli. Det er ikke mange år siden administrerende direktør Steve Ballmer omtalte åpen kildekode som en "ondartet kreftsvulst" og offisielt ignorerte at det fantes konkurranse fra åpen kildekode.

 

Men, tilbake til temaet. Jeg ser ikke helt poenget med dette programmet. Jeg har aldri hatt behov for å åpne Office-dokumenter i nettleseren. Heller ikke PDF. Jeg foretrekker å åpne den type filer i egne programmer i stedet for i nettleseren. Nøster man for mange programmer inn i hverandre så ender det bare med at ett program kræsjer et annet eller får det til å henge.

Lenke til kommentar

Simen1: Hva du gjør personlig med dine dokumenter er vel ikke så aktuelt her? Det som er aktuelt er om mange bruker webleseren til å åpne slike dokumenter, og etter hva jeg har erfart så: ja! Det gjør de. Og de foretrekker det også. Slipper å ha flere programmer åpne når man skal lese en PDF, eller en DOC fil, en videofil, bilde eller hva det nå skulle være.

 

For den gjennomsnittelige bruker er slike plugins gull verdt, da det senker kravet til kunnskap rundt bruk av vinduer og programmer.

Lenke til kommentar
Det nye Open XML Document Viewer programmet skal kunne brukes under både Windows og Linux til å lese MSOOXML-

Fikk meg til å tenke på et sitat fra Linus Torvalds:

 

If Microsoft ever does applications for Linux it means I've won.

 

Nå er vel ikke dette lille tillegget til et selvstendig program helt hva han siktet til tenker jeg, men artig å høre MS også la inn støtte for Linux her:-)

Lenke til kommentar
Men, tilbake til temaet. Jeg ser ikke helt poenget med dette programmet. Jeg har aldri hatt behov for å åpne Office-dokumenter i nettleseren. Heller ikke PDF. Jeg foretrekker å åpne den type filer i egne programmer i stedet for i nettleseren. Nøster man for mange programmer inn i hverandre så ender det bare med at ett program kræsjer et annet eller får det til å henge.

 

Tjah, hvis det kan åpne *.docx så betyr jo dette at jeg ikke trenger å kjøpe office til 1K for å lese dokumenter jeg får på mail, jeg kan åpne de rett i nettleseren og svare utifra det. Det gjør også slik at jeg enklere kan bruke linux og vite at jeg har støtte for office filer. Noe som er ganske viktig for en del bedrifter. Det er vanskelig å standardisere på noe annet enn "standarden office" hvis man ikke vet at man kan åpne office filer. (nei, at openoffice har tildels støtte for docx er ikke bra nok)

 

Der ser du poenget med programmet, at du personlig muligens ikke har behov for dette programmet betyr jo ikke at det ikke finnes ett behov for det. Det kan jo også være greit på en produksjonspc der du har brukere som kun skal surfe og kanskje lese noen få dokumenter... Slipper å installere og oppdatere office, trenger muligens kun firefox heretter (som tar litt kortere tid å installere enn f.eks office 07)

Lenke til kommentar

Dette er absolutt positivt. At noen absolutt mener at alt fra Microsoft er fandens verk får vi bare leve med.

 

En viewer er på mange måter ikke dumt, da det gjør det lettere for de som distribuerer filene. Man trenger ikke lenger tenke på at alle skal kunne lese dokumentene og at de skal se LIKE ut for alle.

Dette forutsetter selvfølgelig at vieweren viser alle dokumenter likt som de ser ut for de som lager dokumentene.

Lenke til kommentar

Dette er kun et marketing stunt fra MS for å vise/bevise interoperabilitet med sine nye formater. IE har hatt denne funksjonaliteten i årevis. Og det gjør de godt. I realiteten så vil dette ha null og niks å si siden linux fanatikere heller vil ha en plugin som brenner opp deres maskin hvis formatet skulle komme inn på maskinen.

 

 

MS har i tillegg laget et odf plugin for deres office - resultat - ms office er best og mest annvendelig.

 

Med siste rapport om hvordan tilstanden virkelig er i open office, så er jo diskusjonen fullstendig død. MS seirer på alle fronter, tjener mer penger og tråkker litt på noen linux tær...

 

som bill gates sa det en gang: slutt og syt, gå å lag bedre programvare istedet.

Endret av DarkSlayer
Lenke til kommentar

De fleste linux-brukere har i praksis plugin for .doc allerede, uten at de brenner opp PC-en sin. Kanskje hvis du tar av deg dine fanatikerbriller, vil du kanskje se at de fleste er noe midt imellom, uansett hva de bruker og foretrekker av programvare og OS. Tror du kunne ha godt av å se deg selv i speilet. Eller som en klok mann sa: "På seg selv kjenner man andre".

Lenke til kommentar

Noen som har fått denne til å fungere? Prøver jeg å laste ned en docx fil med Firefox blir jeg bare spurt om jeg vil åpne den, eller laste ned. Prøver jeg å åpne den, og så velge Firefox får jeg bare en feilmelding.

 

Prøvde deretter ut kommandolinjeverktøyet. Funker ikke det heller!!

 

$OpenXMLViewer
....
The correct usage is : 
OpenXMLViewer source_file dest_path

where .. 
OpenXMLViewer		The name of the executable file
source_file		   Full path to the filename to be converted.
dest_path		   Destination of the converted files.

$OpenXMLViewer test.docs .
********************************************************************************
********************************************************************************

					Microsoft OpenXML Document Viewer

********************************************************************************
********************************************************************************



For more help, Please visit at  http://www.codeplex.com/OpenXMLViewer/ 



The specified file (null)/DocX149602510//input.docx does not exist, please enter the correct file path.

 

Great ... trodde jeg hadde sluppet unna buggy Microsoft kode under Linux, men neida! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...