Gå til innhold

Vil kjøre DirectX på CPU-en


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det blir ikke bedre ytelse - tvert imot.

 

DX har i tidligere meg bekjent hatt software rendring, men at den var treg og ikke hadde støtte for alle "funksjoner", noe som gikk ut over grafikken om den benyttet cutting-edge effekter.

 

Mulig denne softwarerenderingen er utelatt i de nyere DX siden de nå "relanserer den".

 

Men for å si det slik. Jubel blir det ikke. SwRendring er tungt, og man må antagelig sette alle instillinger i bunn i spillet - og selv da kan det bli for tungt. Og så kommer det an på hvordan spillet er kodet...

 

Dette er kun et salgsargument slik jeg ser det... har ingen reell nytte. For de men rævva maskin spiller ikke, og de som spiller har ikke rævva maskin, og de som lager spill gidder ikke støtte SwRendering(selv om det er skjer "automagisk").

Lenke til kommentar
Dette er kun et salgsargument slik jeg ser det... har ingen reell nytte. For de men rævva maskin spiller ikke, og de som spiller har ikke rævva maskin, og de som lager spill gidder ikke støtte SwRendering(selv om det er skjer "automagisk").

 

Ja, det blir helt perfekt for de som har en nett-pc med den feiteste CPU-en på markedet, og en virkelig low-end Intel GPU. Som hånd i hanske.

Lenke til kommentar

Som sagt dette vil nok gjøre det mulig å kjøre Windows 7 på litt eldre maskiner og fremdeles få grafiske skrivebordseffekter (Aero peek, superbar). Ikke ment som noe reelt alternativ til skjermkort for spill.

 

En mulighet er nok å lage hovedkort som bruker selve prosessoren som skjermkort og bare ha en RAMDAC for å kjøre framebuffer ut på DVI eller DisplayPort (eller VGA da for dere som absolutt lever i fortiden). Men hvor mye kostnader en kan spare på dette bare for et bare bones Windows 7 system er vel heller tvilsomt. Og det er vel bare Windows 7 som kommer til å støtte noe sånt inntil Linux folket kommer etter.

Lenke til kommentar

På lang sikt høres dette ut som en god ide, men det blir ikke noe suksess på kort sikt. Dette blir ikke første gang og heller ikke siste gang at spesialiserte funksjoner vandrer ut av CPU i en ti års tid for så å vandre pent tilbake igjen. Alt som trengs for at dette skal bli genialt er en stor omveltning i konstruksjonen av CPU og det er både vanlig og spesielt for dette bruket både annonsert og forventet.

Lenke til kommentar

Kan se nytteverdien i noen situasjoner.

 

Det kan jo gi litt mer ytelse hvis noen kjerner kan ta seg av 3D.
Mer ytelse enn hva da?

 

"Notice that Intel’s Core i7 quad-core solution with Hyper-Threading, running at 3.0 GHz, outperforms Intel’s best integrated graphics solution."

Verdt å nevne at det var et toveissystem; altså 8 fysiske med HT klokket på 3 GHz.
Lenke til kommentar
Som sagt dette vil nok gjøre det mulig å kjøre Windows 7 på litt eldre maskiner og fremdeles få grafiske skrivebordseffekter (Aero peek, superbar). Ikke ment som noe reelt alternativ til skjermkort for spill.
Den gamle maskinen må eventuelt ha en ganske bra CPU uansett, og hvor mange gamle maskiner har råsterk cpu(råsterk da den var ny) elendig gpu og klarer å kjøre Vista.

 

 

---

Jeg føler at selv nyheten om de nye driverne fra 3dfx er mer interessant.

Lenke til kommentar

Teknologien / ny bruk av denne teknologien er jo veldig interesang i seg selv! At en eller annen it-avisen journalist har lansert dette som "grafikk uten skjermkort" er jo ikke microsofts feil.

 

Jeg tror det vil dukke opp bruksområder for dette på andre ting en spill som vil være veldig nyttige :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
siden vista skrivebordet var 3D drevet, og jeg tviler på at win7 kommer til å droppe det, så er nok dette en løsning for å gjøre win7-bling mer tilgjengelig...

Øhmm... jeg savner virkerlig den glossy desktop'en på serverene mine... NOT!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...