Gå til innhold

Erstatter Atom med Celeron


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Yter Celeron bedre eller dårligere enn en Atom ?

 

For å ta EEE som utgangspunkt, så er vel ytelsen ganske lik på en 1,6GHz atom og en 900MHz celeron.

Det er vel ikke helt sant. Har en kompis som hadde en pc med Celeron900, som nå har en likt spekket maskin med Atom, og den med atom er veldig mye raskere.

Et Atom-system vil nok føles mer responsivt på grunn av Hyperthreading.

Lenke til kommentar

Ifølge CPU-testen til 3dMark 05 så ligger ytelsen på prosessoren på 85% av ytelsen til en tilsvarende klokket Pentium 4 Northwood. Begge maskinene kjørte da WinXP og 2GB RAM.

 

Atomen klarer ikke å kjøre film i 720p som påstått i en tidligere post. Det eneste den klarer er å kjøre standard-definition divx-film som oppskaleres til 720p/1080p eller 1920x1200 om du heller vil det. Den klarer ikke å spille av film som er HD i utgangspunktet.

 

PS! Min EEE-box er oppgradert til 2GB minne (som forøvrig er max som støttes selv om du kan putte inn mer RAM) og overklokket til 566MHz buss som gir 1700MHz på prosessor. Dette er heller ikke nok til 720p filmer. Det er faktisk en del filmer på VG-nett som den heller ikke klarer å kjøre skikkelig.

 

Litt av grunnen til at den bare taper med 15% mot Pentium 4 Northwood i 3d-mark CPU testen er trolig at atomen støtter SSE3 noe Pentium 4 ikke gjør på Northwood, men på Prescot.

Har testet kjørt samme testen på tilsvarende klokket Northwood og Prescot, og der vinner Prescot med ca 20% på ytelsen.

 

Reelt sett virker det som om det er nærmere en 900MHz celeron, men med hyperthreading. Responsen i Windows og på nett virker helt fin.

Endret av olapirat
Lenke til kommentar
@olapirat: Jeg kjører 720p ok på AA1 med linpus (med mplayer selvsagt), så det er ikke atomen det står på. Flaskehalsen er faktisk ssd-disken i dette tilfellet. Fra ekstern disk går det så det suser.

 

Med linpus linux så mener du at det går fint?

Jeg har ikke prøvd .mkv filer og .avi filer med h264 men tror ikke jeg har prøvd .aa1.

Jeg kjører Windows og der går det ikke. Det jobber en av prosessortrådene på full guffe og filmen hakker som f###.

 

PS! Jeg kjører EEE-box og den har Seagate Momentus 5400RPM 160GB harddisk, og ikke den treige SSD disken. Så det er ikke disken hos meg.

Lenke til kommentar

Jeg er på utkikk etter en måte å få vist HD film fra disk, men vil ha minst mulig støy i stua. Vil man kunne bruke EEE box til å streame med og la selve kjøringen gå på en annen maskin? Hvilken software bruker man i såfall?

Er det noen som har noen formeninger om hvorvidt man vil kunne kjøre HD film med den nye prosessoren som artikkelen nevner?

Lenke til kommentar
@olapirat: Jeg kjører 720p ok på AA1 med linpus (med mplayer selvsagt), så det er ikke atomen det står på. Flaskehalsen er faktisk ssd-disken i dette tilfellet. Fra ekstern disk går det så det suser.

 

Med linpus linux så mener du at det går fint?

Jeg har ikke prøvd .mkv filer og .avi filer med h264 men tror ikke jeg har prøvd .aa1.

Jeg kjører Windows og der går det ikke. Det jobber en av prosessortrådene på full guffe og filmen hakker som f###.

 

PS! Jeg kjører EEE-box og den har Seagate Momentus 5400RPM 160GB harddisk, og ikke den treige SSD disken. Så det er ikke disken hos meg.

Samme opplevelse her. Den klarer ikke 720p med x.264. Full pupp på ene prosessortråden. 1080p så går det i sirup og hakker skikkelig bad.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...