Gå til innhold

Nikon D3x er offisiell


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er overraskende høyt priset. Jeg ville tippet en veiledende like under 50k, og har dermed bommet kraftig. At de går så direkte i konkurranse med 1Ds MkIII, med en pris som er omtrent make, ser jeg på som en litt servil taktikk. Det virker som om de kun ønsker å tilby et slikt produkt til sulteforede Nikonianere, og ikke å ta en del av den kaken som allerede finnes. Kanskje de ikke regner med å selge så mange av dem, og derfor velger den strategien?

Lenke til kommentar
Jeg synes det var overraskende få nyheter i D3x. Så vidt jeg finner ut er det kun oppløsningen på sensoren som er endret og to direkte konsekvenser av det: lavere maks ISO-verdier og lavere seriebildehastighet.

 

Det er én ting til: D-lighting har fått et nytt trinn: Extra High.

 

Jeg synes ikke det var overraskende at det ellers er identisk med D3. Hvorfor endre noe som fungerer så bra? Særlig når Nikon nå har fire kameraer med nær identisk brukergrensesnitt (og gjengivelse, bortsett fra detaljoppløsning). Da er det en fordel for den som vil ha to eller flere av disse, at mest mulig er likt.

Lenke til kommentar
Jeg synes det var overraskende få nyheter i D3x. Så vidt jeg finner ut er det kun oppløsningen på sensoren som er endret og to direkte konsekvenser av det: lavere maks ISO-verdier og lavere seriebildehastighet.

 

Det er én ting til: D-lighting har fått et nytt trinn: Extra High.

 

Nytt og nytt, du finner dette i D90 også.

 

EDIT: Det ble for øvrig også nevnt på pressekonferansen at AF på LiveView var kraftig forbedret, men akkurat hva endringene bestod i sa de ikke.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Det er én ting til: D-lighting har fått et nytt trinn: Extra High.

 

Nytt og nytt, du finner dette i D90 også.

 

Hehe, jeg er kanskje ensporet nok til ikke å tenke på D90 i samme slengen som D3/D3x. Men det er altså nytt siden D3.

 

EDIT: Det ble for øvrig også nevnt på pressekonferansen at AF på LiveView var kraftig forbedret, men akkurat hva endringene bestod i sa de ikke.

 

Jeg hørte også det, i etterkant. Det er interessant, for selv om Nikon D3s AF på LiveView er brukbar, er den ikke et reelt alternativ til vanlig AF.

 

En kontrastfølsom AF som er minst på høyde med Panasonic Lumix G1 bør vi kunne forvente på et kamera til 70.000.

 

Ellers synes jeg nok ikke D3x er noe svar på Sony A900. Den er heller et noe sent svar på EOS 1Ds Mk III.

Lenke til kommentar
IMO er ytelsen på 3200 og 6400 fullt brukbar.

 

Helt enig! Særdeles lite støy i de mørke områdene, selv på 6400 ISO.

 

PS! Bildene ligger også i galleriet, men pga de med ISO 3200 og 6400 mangler ISO i exif, kan det være vanskelig å vite hva som er hva (men se på filnavnene - der er korrekt info).

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Jeg tror vi kan slå fast at det er en videreutvikling av A900-sensoren som sitter i D3X. Alt Nikons snakk om 16-bits er bare tåkeleggende hype, D3X er (i Japan) oppgitt til å gjøre 1.8 fps i 14-bits RAW. Det er ca 1/3 av hva mitt D700 (med mye lavere datakapasitet) greier, og korrigert for dataflyten, indikerer dette både en veldig lav avlesehastighet ved 14-bits RAW, og en enorm forskjell på 12- og 14-bits. Akkurat som - ja dere gjetta det! D300! Samme 12/14-"kludge" som der, ser det ut som. Sony holdt seg til 12-bits i A900, sikkert fordi kombinasjonen av brønnvolum og lesestøy ikke tilsa at noe mer gir veldig mye mening i deres variant av sensoren.

 

Men det kan ha litt betydning, særlig om lesestøyen reduseres. Og da er ikke 1.8 fps i 14-bits RAW noe særlig til argument for å gå over fra MF til D3X.

 

Det er nesten så jeg lurer på om Nikon har lagt på prisen på D3X for å gi inntrykk av en annen vare enn den de leverer. D3X leverer jo veldig bra bilder, og virker absolutt som en liten forbedring i forhold til A900. Så denne sensoren vil passe aldeles ypperlig i en D700X, som kan få strekke seg mot 25000 hvis den har god video. Det lureste Nikon kan gjøre nå, er å gi oss den. Så fort som mulig!

Lenke til kommentar
IMO er ytelsen på 3200 og 6400 fullt brukbar.

 

Helt enig! Særdeles lite støy i de mørke områdene, selv på 6400 ISO.

 

PS! Bildene ligger også i galleriet, men pga de med ISO 3200 og 6400 mangler ISO i exif, kan det være vanskelig å vite hva som er hva (men se på filnavnene - der er korrekt info).

Ser helt klart brukbart ut på 3200 og 6400 ja. På den annen side ser det også svært likt A900 ut for disse verdiene ift støy, basert på de eksemplene jeg har sett på linket til på dpreview-diskusjoner (ikke dpreviews egne eksempler, som enten er jpeg eller maltraktert av ACR. A900 ser ut til å være unødvendig vanskelig ift bildebehandling so far...).

 

Ser D3x bra ut? Absolutt!

 

Verd det Nikon forlanger? Njaaaa - forutsetter vel et særdeles romslig budsjett eller betydelig kjærlighet til Nikon... ;-) 20 000 lavere villedende hadde nok vært betydlig riktigere priset.

Lenke til kommentar

Kanskje litt off-topic, men hva betyr egentlig at ISO er ulkalibrert? Jeg har tidligere forbundet det med mye støy, og dårlig kvalitet. Men etter det jeg ser på disse bildene fra D3X så ser ikke det ut til å være tilfellet. Betyr det at dynamiskomfang senkes for å oppnå høyere lukkerhastighet?

Lenke til kommentar

Nei, det vil si at f.eks Hi2 på nikon D3x tilsvarer omtrent ISO 6400, men er ikke kalibrert for å være nøyaktig den verdien. Det kan i enkelte tilfeller også bety at signalbehandlingen ikke er optimalisert for å gi best mulig bildekvalitet på følsomhet som tilsvarer den ISO-verdien.

Lenke til kommentar
Kanskje litt off-topic, men hva betyr egentlig at ISO er ulkalibrert?
Det betyr bare at den oppgitte iso-verdien ikke er helt nøyaktig i forhold til hva sensoren faktisk leverer. Som oftest (i hvert fall basert på min veldig løse og ikke særlig rigorøse lesing av den der sensorsammenligningssiden til DXO) så er den reelle lysfølsomheten noe lavere enn den oppgitte.

 

I realiteten er vel heller ikke de kalibrerte iso-verdiene helt nøyaktige, men jeg vet ikke helt hva kravene er der. Jeg antar at det er en viss margin for feil og den reelle lysfølsomheten må befinne seg innenfor noen prosent av den oppgitte for at det skal være godkjent.

Lenke til kommentar
IMO er ytelsen på 3200 og 6400 fullt brukbar.

 

Helt enig! Særdeles lite støy i de mørke områdene, selv på 6400 ISO.

 

PS! Bildene ligger også i galleriet, men pga de med ISO 3200 og 6400 mangler ISO i exif, kan det være vanskelig å vite hva som er hva (men se på filnavnene - der er korrekt info).

 

Jeg savner bilder tatt med ISO 100, det er jo mer relevant for et kamera som dette, som ikke minst er konstruert for kontrollert lyssetting i studio. Men det får vi jo prøve selv om noen uker.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...