Gå til innhold

Øker hastigheten på SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vell, de er over et år seinere ute enn FusionIO, og etter det jeg kan se har de omtrent samme spesifikasjoner. Men det er bra at flere fokuserer på denne delen av markedet, det er her flash viser hva det er godt for.

Å bruke SSD over SATA blir liksom litt som å kjøre rally med en ferrari...

 

Edit: Hva skjer med bildet egentlig? Disse er jo PCI kort, og så er det bilde av en SATA disk...

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
OMG!!! Konge.. Likte han fyren også han virka skikkelig entusiastisk (hehe)

Vel han fyren virka ikke bare blid spør du meg...så ut som han flørta med han som filma! :p

 

1000 MB/s er jo helt sykt! Hvis prisen blir akseptabel, så tenker jeg slike kort blir å finne i mange entusiast maskiner verden over neste år ja :cool:

Lenke til kommentar

Prisen på flashminne har fått seg en knekk de siste ukene etter at finanskrisen har slått inn for fullt. Spotprisen på 4 GB MLC NAND-brikker er nede i 20 kr, altså 5 kr/GB. Tar nok noen måneder før "råvareprisene" slår ut i SSD-prisene her hjemme.

 

Jeg ser for meg rimelig rask 128 GB SSD til 1000 kroner neste år og 512 GB til omtrent samme prisen i 2010. Deretter vil nok prisene stabilisere seg noe og havne på rundt 1 kr/GB.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Jeg tenkte på hvor mange GB det var.

Ah, jeg teller 32 flashbrikker på det PCIe-kortet han holder opp på slutten. En flashbrikke er nå som regel på 4 GB, så trolig 128 GB totalt på kortet. Mulig det er brikker på undersiden av kortet også, i såfall 256 GB.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Prisen på flashminne har fått seg en knekk de siste ukene etter at finanskrisen har slått inn for fullt. Spotprisen på 4 GB MLC NAND-brikker er nede i 20 kr, altså 5 kr/GB. Tar nok noen måneder før "råvareprisene" slår ut i SSD-prisene her hjemme.

 

Jeg ser for meg rimelig rask 128 GB SSD til 1000 kroner neste år og 512 GB til omtrent samme prisen i 2010. Deretter vil nok prisene stabilisere seg noe og havne på rundt 1 kr/GB.

 

Hvorfor tror du de vil stabilisere seg på det nivået?

 

AtW

Lenke til kommentar

"Stabilisere seg noe." Altså ikke like kraftig prisnedgang som vi ser nå for tiden. Kanskje mer som dagens tradisjonelle harddisker hvor det ikke er så voldsom utvikling. Er også snakk om at NAND, i alle fall av den typen som brukes i dag, ikke kan skaleres lenger ned enn til 15 nm-prosess (43 nm er vanlig nå) som etter planen introduseres i 2011.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Under den korte demonstrasjonen hevder Microns Joe Jeddeloh at de to kortene når hele 800 MB/s, og 150 til 160 tusen tilfeldige IO-operasjoner per sekund i en slags RAID 0-løsning.

 

Det ble også vist et annet flash-basert PCI-express kort, med 16 flash-kanaler, som kombinerer de to kortene. Dette kortet skal ha en teoretisk båndbredde på 1 GB/s, og "godt over 200 tusen IO-operasjoner per sekund" - ifølge Jeddeloh.

Hvordan drepe flash media fort? De har jo begrenset antall skriveoperasjoner/levetid.

 

 

Men ellers så har nesten alle SSD løsninger problemer med random writes pga dårlige onboard kontrollere. Det er vel kun Intel som har implementert løsninger for dette med ekstra cache i den interne kontrolleren på SSD enheten.

 

Hvordan er det med disse produktene? Vil tro at de har samme utfordring.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...