Gå til innhold

Fedora 10 lansert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kunne vært greit å nevne den nye boot manageren som tilbyr en mye smoothere oppstart enn det som har vært standard til nå. Før har det vært flimring og mye tull i oppstarten, mens den nye ordningen gir en mye mykere oppstart uten flimringen.. Ikke en stor sak, men det gir et mye bedre helhetsinntrykk.

 

Kommer dere med test snart?

 

Bare å laste ned LiveCD'en og prøve selv, det :)

Lenke til kommentar

Fedora er normalt mer bleeding edge enn Ubuntu, altså inkluderer nyere (og dermed ikke like veltestet) programvare. De har også en policy om å være fri for propritær programvare, og integrerer derfor ikke dette slik Ubuntu til en viss grad gjør. De bruker .rpm pakker istedet for .deb, m.m.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Jeg har lenge vært en Linux bruker på stasjonære maskiner, og Windows har vært forbeholdt til den bærbare. Samtidig har jeg nå en god stund dualbootet Fedora 9 (snart 10..) og Vista x64 på min M1330. Men batterilevetiden er ellendig i fedora, sammenlignet med Vista uten at jeg skjønner hvorfor. Får kun i underkant av 2 timer i Fedora, og får 3,5 timer og vel så det i Vista. Dette er på tross av at bruken i Vista gjerne er til "tyngre" oppgaver enn det jeg bruker fedora til.

Lenke til kommentar

Det er fordi en, eller flere, enheter/drivere hindrer strømsparing i å virke. Dette er helt avhengig av din egen hardware, så det er kun du som kan finne ut hva som er årsaken, og rapportere denne slik at det kan bli fikset.

Er du veldig heldig så kan det jo hende det er fikset i den nye kernelen som kommer med F10 da.

Lenke til kommentar
Det er fordi en, eller flere, enheter/drivere hindrer strømsparing i å virke. Dette er helt avhengig av din egen hardware, så det er kun du som kan finne ut hva som er årsaken, og rapportere denne slik at det kan bli fikset.

Er du veldig heldig så kan det jo hende det er fikset i den nye kernelen som kommer med F10 da.

 

Jeg holder as we speak på med å ta backup, så jeg håper det. Har blant annet slitt med pålitelig suspend i Fedora 9. Jeg håper dette er bedre i Fedora 10.

Lenke til kommentar
Jeg har lenge vært en Linux bruker på stasjonære maskiner, og Windows har vært forbeholdt til den bærbare. Samtidig har jeg nå en god stund dualbootet Fedora 9 (snart 10..) og Vista x64 på min M1330. Men batterilevetiden er ellendig i fedora, sammenlignet med Vista uten at jeg skjønner hvorfor. Får kun i underkant av 2 timer i Fedora, og får 3,5 timer og vel så det i Vista. Dette er på tross av at bruken i Vista gjerne er til "tyngre" oppgaver enn det jeg bruker fedora til.

Kan du ikke installere "powertop", så ser du til enhver tid hva som bruker strøm på maskinen og kan finne synderen.

Lenke til kommentar
Jeg har lenge vært en Linux bruker på stasjonære maskiner, og Windows har vært forbeholdt til den bærbare. Samtidig har jeg nå en god stund dualbootet Fedora 9 (snart 10..) og Vista x64 på min M1330. Men batterilevetiden er ellendig i fedora, sammenlignet med Vista uten at jeg skjønner hvorfor. Får kun i underkant av 2 timer i Fedora, og får 3,5 timer og vel så det i Vista. Dette er på tross av at bruken i Vista gjerne er til "tyngre" oppgaver enn det jeg bruker fedora til.

Kan du ikke installere "powertop", så ser du til enhver tid hva som bruker strøm på maskinen og kan finne synderen.

 

Vedlagt ligger Output fra powertop. Vet ikke hva jeg skal se etter, annet enn at det ser ut til at nvidia driveren tar sitt?

 

Skjermskudd tatt i batterimodus, fedora 9. Batteri ca. 68% igjen og 1 time og 15 minutter gjenværende batterilevetid. Kun firefox kjørende av "normale" programmer.

post-3846-1227798776_thumb.png

Lenke til kommentar
Går det ann å oppgradere en installasjon av Fedora 9 til 10 ved bare å montere imaget? Har ikke flere DVD-er igjen sjø :p

 

Du kan rulle videre fra nieren.

1. fedora kilde

2. howtoforge kilde

 

Alternativt kan du gjøre en ny installasjon ved å legge fedora 10 inn på en minnepinne med unetbootin.

 

Takker, men jeg fikk fikset det ved å brenne netinst.iso på en CD. Da veit iaf det til neste gang.

Lenke til kommentar

Hmm. Prøvde ut igjen nå, men hver gang jeg tester Fedora kommer jeg på hvorfor jeg bruker Ubuntu:

 

1. Fedora fant ikke nettverkskortet (kabel) på laptopen min. Tidligere måtte Ubuntu bruke ufrie drivere til det, men de siste to versjonene har Ubuntu brukt frie drivere. Burde ikke Fedora også da kunne bruke det?

 

2. GUI-programmet for YUM (det som er i menyene) er håpløst. Når man søker, laster ned eller installerer programmer er det ingen indikatorer på framdrift for hver operasjon. Laster den ned for eksempel OpenJDK, står det bare at han laster ned, men ikke hvor langt den har kommet. Det sies også at den har blitt raskere, men må si at en del går fortsatt tregt når man skal søke og installere programmer.

 

3. Så var det det med codecs... Skal ikke gå mer inn på det, det har vel noe med Fedora-policy å gjøre. En policy som ikke vil gjøre den særlig utbredt.

 

Det eneste positive jeg kunne se i forhold til Ubuntu, er at den bruker noe mindre minne.

Lenke til kommentar

Har nå kjørt Fedora 10 på min M1330 i helgen. Fortsatt issues i forhold til batterilevetid, og vanskelig å få konkrete tips.. Har gjort noen tweaks på viftehastigheter, og det har hjulpet noe. Men det er fortsatt langt igjen til den er på Vista nivå.

 

Problemstilling nr 2 er at PulseAudio er langt fra så feilfri som RedHat påstår at den er. Har alltid slitt med at mic(analog) ikke fungerer i Fedora. Dette har alltid fungert nesten med en gang(noen konfigfiler må endres) jeg avinstallerer PulseAudio, og går tilbake til "vanlig" alsa. Det er en "minor" issue for mange, men om du bruker Skype, IP Telefoni programmer o.l. er det et must. Det er også veldig dårlig at slik "basic" funksjonalitet er "broken" out of the box, slik den er idag og har vært siden PulseAudio ble introdusert. Det er ikke alle som sliter med denne problemstillingen. Men basert på min timevislange research på nettet, i et forsøk på å finne en løsning, ser det ikke akkurat ut til at jeg er alene om problemet.

 

Edit. Virker som at det er spesielt de med hda-intel baserte kort som sliter med dette. Men tatt i betrakning at veldig mange bærbare bruker denne typen lydkort, så burde det vært litt mer fokusert på at all basic funksjonalitet fungerer på disse.

Endret av alaruz
Lenke til kommentar

"1. Fedora fant ikke nettverkskortet (kabel) på laptopen min. Tidligere måtte Ubuntu bruke ufrie drivere til det, men de siste to versjonene har Ubuntu brukt frie drivere. Burde ikke Fedora også da kunne bruke det? "

 

Om du først har brukt trådløst, kan det hende du må forandre på innstillinger i nettverkskonfigurasjon. Jeg husker jeg plundret med dette en gang, men løsningen viste seg å være svært enkel.

 

"2. GUI-programmet for YUM (det som er i menyene) er håpløst. Når man søker, laster ned eller installerer programmer er det ingen indikatorer på framdrift for hver operasjon. "

 

Gå inn i terminalvinduet og installér yum extender: su -c "yum -y install yumex"

 

3. Så var det det med codecs.. Gå til http://dnmouse.org og installér autoten, som på en meget enkel måte lar deg installere for eksempel kodeker, nvidia-drivere og mye mer. Husk at du må avinstallere open jdk om du skal installere sun java i autoten. (Open jdk er en god tanke, men funker dessverre ikke til alt..)

 

Skal du bruke sun java, kan du jo etter installasjon også gå inn i java control panel, velge tab'en som det står 'java' på, trykke på knapper view i 'java applet runtime settings', dobbelklikke inne i det tomme feltet under 'java runtime parameters' og skrive/lime inn -Dfile.encoding=ISO-8859-1 Da blir det nemlig for eksempel mulig å spille sjakk eller othello på http://blip.se etterpå . =)

 

Du kan for eksempel også bruke mediaplayerconnectivity og vlc i firefox for å se programmer på nrk nett-tv, om du har en litt gammel pc, for da unngår du en del hakking.

 

Helt til slutt må jeg bare nevne at Fedora er den beste distroen når man først har fått alt til å funke og blitt noenlunde kyndig i å bruke terminalvinduet. OpenSuse er også en meget god distro, men yum fungerer bedre enn zypper, og det siste og feteste er som regel på Fedora. ;)

Lenke til kommentar
"1. Fedora fant ikke nettverkskortet (kabel) på laptopen min. Tidligere måtte Ubuntu bruke ufrie drivere til det, men de siste to versjonene har Ubuntu brukt frie drivere. Burde ikke Fedora også da kunne bruke det? "

 

Om du først har brukt trådløst, kan det hende du må forandre på innstillinger i nettverkskonfigurasjon. Jeg husker jeg plundret med dette en gang, men løsningen viste seg å være svært enkel.

 

"2. GUI-programmet for YUM (det som er i menyene) er håpløst. Når man søker, laster ned eller installerer programmer er det ingen indikatorer på framdrift for hver operasjon. "

 

Gå inn i terminalvinduet og installér yum extender: su -c "yum -y install yumex"

 

3. Så var det det med codecs.. Gå til http://dnmouse.org og installér autoten, som på en meget enkel måte lar deg installere for eksempel kodeker, nvidia-drivere og mye mer. Husk at du må avinstallere open jdk om du skal installere sun java i autoten. (Open jdk er en god tanke, men funker dessverre ikke til alt..)

 

Skal du bruke sun java, kan du jo etter installasjon også gå inn i java control panel, velge tab'en som det står 'java' på, trykke på knapper view i 'java applet runtime settings', dobbelklikke inne i det tomme feltet under 'java runtime parameters' og skrive/lime inn -Dfile.encoding=ISO-8859-1 Da blir det nemlig for eksempel mulig å spille sjakk eller othello på http://blip.se etterpå . =)

 

Du kan for eksempel også bruke mediaplayerconnectivity og vlc i firefox for å se programmer på nrk nett-tv, om du har en litt gammel pc, for da unngår du en del hakking.

 

Helt til slutt må jeg bare nevne at Fedora er den beste distroen når man først har fått alt til å funke og blitt noenlunde kyndig i å bruke terminalvinduet. OpenSuse er også en meget god distro, men yum fungerer bedre enn zypper, og det siste og feteste er som regel på Fedora. ;)

 

Hei jeg prøvde å installere yumex slik du foreslo men får "package not found". Virker som det er noe galt med repositoriet mitt, isåfall hvordan kan jeg lettere feilsøke dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...