Gå til innhold

Linux forhåndsinstallert? Nei takk!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet er at folk forventer at det skal være likt som i windows. Ser mange gir opp bare de skal installere noe. Synd, for de går glipp av mye, og forandring fryder. Mange har aldri sett linux i live noen gang heller.

 

Jeg er til vanlig stort sett en "windows" nisse, men jeg har blitt utrolig glad i min Acer One med linux.

 

Så våkn opp folkens, det finnes noe mer en bare windows!

Lenke til kommentar

Kanskje en idé å se på grunnene til at det ikke er vellykket?

Det er ikke alle Linux-distribusjoner som er like bra, og Asus gjorde ikke et godt valg.

 

Edit: At Mac er ulikt Windows er helt ok, men hvorfor er det ikke greit at Linux er ulikt Windows? Vanedyr altså.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Synd, linux kjører jo bedre på mini-pcer enn det xp noen gang blir å gjøre. Men det er vel sånn verden har blitt at alle vil ha Windows og ikke vil prøve noe annet.

 

Også veldig trist for dem som egentlig har lyst til å prøve Linux og ikke har muligheten til det siden de ikke kan så særlig mye om data og skjønner ikke hvordan de skal formatere pcen. Og ikke minst man må betale godt over 500 kr ekstra for xp versionen.

Endret av Ritualz1
Lenke til kommentar

Kanskje en idè å installere ordentlig distribution (Ubuntu er jo enkelt, greit og funker stort sett uten noe fikkling) i stedet for dette jallemikket ASUS og Acer driver på med.. Når det ikke ser ut som et leketøy lengre kan det jo hende folk tar det seriøst. Ser ikke ut som Dell har noe problem med å markedsføre Ubuntu på både nett-PC og vanlig PC.

 

Personlig bruker jeg Ubuntu på laptopen og kunne ikke tenkt meg i et sekund å hatt XP eller Vista inne på den i stedet.

Lenke til kommentar

Asus sin distro er egentlig ikke så ikke iforhold til acer sin. Men er helt enig at Ubuntu eller en mer kjent linux distro hadde jo vært bedre, men igjen så må man ha spesial utgaver av de siden du får lengre boottime på mini-pcer. Det har jo kommet noen som gjør det som eeebuntu, som det bare er å legge inn på en minnepenn og installere.

Lenke til kommentar

Kan dere ikke ha en liten spørreundersøkelse til denne artikellen?

 

Hva ville du valgt om du skulle kjøpt en netbook i dag?

*Linux

*Linux, men ikke en Eee

*Windows

 

eller

 

Hvilket OS bruker du på din netbook?

*Windows, men kjøpte med Linux

*Linux, men måtte kjøpe med Windows (fant ikke Linux-utgaven)

*Linux, kjøpte fra utlandet da jeg ikke ville vente

*Windows

 

Hvor mange steder er det egentlig Asus Eee blir solgt med Linux butikker egentlig? Sett dem på Spaceworld, men kan ikke huske å ha sett dem noen andre steder. I og med at (så ingen iallefall) ikke Lefdal selger dem med Linux antar jeg også at ikke Elkjop selger dem med Linux heller (finner ikke Eee'en i det haletatt på nettsidene deres, men Aspire One, og der selges de kun med XP), og det er jo blandt en av de større kjedene her i Norge.

 

Har Windows dual-boot på PC'er hjemme, men på en slik PC har jeg null behov for Windows og vil anta at ytelsen er bedre med Linux, så det ser ut til at Asus ikke er et alternativ lenger for min del.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

For par måneder siden sa jeg det samme i dette formet, med Linux-gengen avviste alt blankt og var rasende.

 

Linux er greit for Linux-gjengen som kan drive med jo-jo på jakt etter destro og oppgraderinger, men et halvferdig OS kan ikke egne seg for massene. Linux må bli ferdig for å kunne brukes av Massene, ellers folk flest hverken gidder eller har tid og kunnskaper for å drive med jo-jo, og forkaster den, mener jeg.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Synd, men penger er alt
Er det ikkje eit poeng å levere eit produkt forbrukarane vil ha og? Sjølvsagt er pengar ein viktig faktor, om halvparten blir levert tilbake er det dårleg butikk. Det er for tidleg med Linux for folk flest, det må bli meir brukarvenleg først.
Hvorfor er det for tidlig med Linux for folk flest? Det finnes Linux-distribusjoner som er mer brukervennlig enn Windows. At Asus har gjort et dårlig valg betyr ikke at alle Linux-distribusjoner kan dømmes på samme måte.
Lenke til kommentar

Jeg har brukt en eee i 8 mnd nå og har kjørt linux hele veien, både originaldistroen og en håndfull andre distroer. Jeg kan bare si at jeg skjønner *veldig* godt at 'vanlige' brukere foretrekker windows i stedet. Det går sikkert an å si at linux er bedre på ditt og datt men i sum så tilbyr ikke linux nok til at det skal være attraktivt å forlate windows.

Lenke til kommentar

Jeg brukte Linux en stund jeg, men gikk tilbake til Windows. Det er ikke noe Linux kan gjøre for meg som ikke Windows kan, til mitt behov. Så jeg så ikke poenget for meg. Mulig det forandrer seg i fremtiden. Jeg kan forstå hvorfor folk flest heller vil ha Windows XP på sin 'nett PC'. Rart med det man er vant til å bruke.

Lenke til kommentar

Har en eee med Linux, OS-et som fulgte med var jo bare latterlig, jeg fikk f.eks ikke lagt til programmer, pakkebrønnen fungerte ikke.

GUI-et som forsåvitt var bra var totalt låst uten masse fikling. hele OS-et var utdatert da det ble valgt av Asus så jeg finner det ikke det minste rart at folk ikke ville ha den bedritne Xandros distroen.

Og fikk andre enn websjappe-kundene noe valg? Ved salg over disk så har vel igrunn nesten bare sett XP-utgaver.

Lenke til kommentar
For par måneder siden sa jeg det samme i dette formet, med Linux-gengen avviste alt blankt og var rasende.

 

Lunix er greit for Linux-gjengen som kan drive med jo-jo på jakt etter destro og oppgraderinger, men et halvferdig OS kan ikke egne seg for massene. Linux må bli ferdig for å kunne brukes av Massene, ellers folk flest hverken gidder eller har tid og kunnskaper for jo-jo og forkaster den, mener jeg.

 

Linux er ferdig, og mye mer brukvendelig enn windows eller mac. Jeg kan garantere deg om en person som aldri har brukt data fått en linux maskin i hendene ville han forstått mye mer enn vis han hadde fått windows. Det er mye mer logisk og brukvendelig!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...