Gå til innhold

Neste år betaler du med mobilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg mener å ha lest for et par år siden at en lignende system er i bruk i et asiatisk land. De viste video av kunder i en dagligvarebutikk som bare førte telefonen framfor en føler for å betale. Tar jeg feil?

 

Har i hvert fall muligheten til det her i Japan. Tjenesten her heter FeliCa og finnes i de fleste mobiltelefoner som kan fåes. Har det blant annet i min mobil.

Lenke til kommentar
Det her likte jeg. Kunne godt tenkt meg å kun ha med meg mobilen.

 

For å slippe å ha med lommeboken så det vel mer som må på plass. Er en del mer der en penger? Korter av alle slag.

Om man først klarer å implementere sikker kommunikasjon mellom mobilen, betalingsterminalen og banken der mobilen tar rolle som et betalingskort, bør det være en smal sak å lage adgangskort, medlemskort og identifikasjonskort av alle slag med NFC. Alt som har en magnetstripe eller en smartchip bør kunne erstattes av RFID/NFC i forholdsvis nær framtid. Til og med pass burde kunnes legges inn. All informasjon må krypteres, ser gjerne at det kommer flere nivåer også, slik at snooping av sensitiv data blir umulig, og for å få tilgang til ulike typer data må man ha tilleggsinformasjon, PIN, biometri, shared secret eller lignende.

 

Det er et spennede felt, noen land i Asia er lenger framme enn oss, det er godt å se at noen tar tak. Håper bare at det blir en klar, og ikke minst god, vinner, at man ikke sitter med et kobbel likeverdige kandidater.

Lenke til kommentar
Jeg mener å ha lest for et par år siden at en lignende system er i bruk i et asiatisk land. De viste video av kunder i en dagligvarebutikk som bare førte telefonen framfor en føler for å betale. Tar jeg feil?

 

Har i hvert fall muligheten til det her i Japan. Tjenesten her heter FeliCa og finnes i de fleste mobiltelefoner som kan fåes. Har det blant annet i min mobil.

om jeg husker rett så kunne docomo rulle ut dette fordi dem eide egen bank som utsteder kredittkortdelen av systemet.

 

blir som om telenor skulle kjøpt DNB NOR for så å rulle ut dette i spesielle telenor-telefoner...

Lenke til kommentar
Det her likte jeg. Kunne godt tenkt meg å kun ha med meg mobilen.

 

For å slippe å ha med lommeboken så det vel mer som må på plass. Er en del mer der en penger? Korter av alle slag.

Om man først klarer å implementere sikker kommunikasjon mellom mobilen, betalingsterminalen og banken der mobilen tar rolle som et betalingskort, bør det være en smal sak å lage adgangskort, medlemskort og identifikasjonskort av alle slag med NFC. Alt som har en magnetstripe eller en smartchip bør kunne erstattes av RFID/NFC i forholdsvis nær framtid. Til og med pass burde kunnes legges inn. All informasjon må krypteres, ser gjerne at det kommer flere nivåer også, slik at snooping av sensitiv data blir umulig, og for å få tilgang til ulike typer data må man ha tilleggsinformasjon, PIN, biometri, shared secret eller lignende.

 

Det er et spennede felt, noen land i Asia er lenger framme enn oss, det er godt å se at noen tar tak. Håper bare at det blir en klar, og ikke minst god, vinner, at man ikke sitter med et kobbel likeverdige kandidater.

 

Det er sikkert en smal sak ja, men som jeg sa, det er mer som må på plass. Hadde vært en drøm, er jo veldig mange kort i lommeboka i dag. Alle slags førerbevis og bensinkorter på til firmabil og privat. +++

Gleder meg.

Lenke til kommentar
Det er sikkert en smal sak ja, men som jeg sa, det er mer som må på plass. Hadde vært en drøm, er jo veldig mange kort i lommeboka i dag. Alle slags førerbevis og bensinkorter på til firmabil og privat. +++

Gleder meg.

 

Jeg tror nok det vil ta litt tid før alle gatekjøkken og garnbutikker på landsbygda er utstyrt med utstyr for å lese av mobiltelefoner (uten at jeg har noen som helst anelse om hva slik koster)

Lenke til kommentar
om jeg husker rett så kunne docomo rulle ut dette fordi dem eide egen bank som utsteder kredittkortdelen av systemet.

 

blir som om telenor skulle kjøpt DNB NOR for så å rulle ut dette i spesielle telenor-telefoner...

 

Nå aner ikke jeg noe om noe bakgrunnshistorie her, men etter det jeg får ut av wiki-linken så er FeliCa et selskap som er eid av NTT Docomo og Sony. Så det er Docomo som står bak teknologien mens de andre selskapene (KDDI, Softbank osv.) bare lisensierer det av dem. (Jeg har da en KDDI-telefon, hvis det er noen som lurer)

 

Angående sikkerhet: hos KDDI så må man lage seg en pin-kode når man lager abonnement til telefonen, og hver gang man benytter seg av en betalingstjeneste (nedlasting av sanger, bilder, lading av Suica, osv) så må man taste inn den koden, på samme måte som om man bruker et kredittkort for å betale i butikker.

Lenke til kommentar
Det er sikkert en smal sak ja, men som jeg sa, det er mer som må på plass. Hadde vært en drøm, er jo veldig mange kort i lommeboka i dag. Alle slags førerbevis og bensinkorter på til firmabil og privat. +++

Gleder meg.

 

Jeg tror nok det vil ta litt tid før alle gatekjøkken og garnbutikker på landsbygda er utstyrt med utstyr for å lese av mobiltelefoner (uten at jeg har noen som helst anelse om hva slik koster)

Alle kort med magnetstripe eller chip bør kunne erstattes, kundekort, bensinkort. Førerkort vil nok kreve litt velvilje fra nasjonale myndigheter, men teknisk sett er det ikke vanskelig å kunne ha informasjonen på en telefon, for så å bruke biometri for å verifisere identiteten. Begge deler kan i tur igjen sjekkes mot en online database.

 

De fleste butikker har betalingsterminal i dag, og en terminal som kommuniserer med en mobiltelefon via NFC burde potensielt være enda billigere. Hybrider kan være tenkelig i overgansperioder, sånn som i dag der flere og flere betalingsterminaler bruker både stripe og chip.

 

Dette er ikke nødvendig vis sannheter som det kommer til å bli, mer noen visjoner fra en som kan litt om teknologien bak og har litt lyst til å jobbe med å utvikle løsninger en gang.

Lenke til kommentar

Løsningen i Japan er proprietær og eid, som tidligere nevnt, av NTT Dococmo og Sony. Men, de har kommet veldig langt, og resten av verden har sikkert mye å lære av dem.

 

Det fine med teknologien som GSM Associaton når drar frem (NFC, Near Field Communication) er at den er åpen, standardisert og støttes av en rekke store aktører. Som mobiltelefonprodusenter, mobiloperatører (inklusiv NTT Docomo), sim-kortprodusenter, betalingsnettverk (Visa/MasterCard), banker osv., osv.

 

De eksisterende betalingsterminalene kan oppgraderes med en liten ekstra leser for denne teknologien.

 

Ryktene forteller at Telenor, i samarbeid med DnB NOR, er i ferd med å skulle teste ut denne teknologien i Norge. De blir i så tilfelle de første i Norden som gjøre det.

 

Personlig tror jeg nok det tar litt tid før dette blir alment tilgjengelig. Men det er flott hvis ryktene stemmer. Da betyr det at noe skjer.

Lenke til kommentar

Fatter og begriper fortsatt ikke hvorfor man absolutt skal knytte dette opp mot mobilen. Å ta i bruk teknologien er velkomment, men det må da for guds skyld være bedre at bankene utsteder en nøkkelring e.l. Operatørene satser på dette utelukkende for å tjene penger, og alt tyder på at det vil bli et fordyrende mellomledd.

 

Noen som vet mer om hvordan dette er tenkt gjennomført i praksis? Vil hva man handler automatisk bli trukket fra konto, eller vil det komme på telefonregningen? Siden mange har dekket telefonutgifter fra arbeidsgiver, vil nok det fort bli avgjørende for hvorvidt dette blir en suksess eller ikke. Og hva med oss som bruker ulike kort for betaling, vil det bli åpning å kjøre flere kontoer (gjerne også fra ulike banker) på samme chip?

 

Stygt redd man blir like avhengig av lommeboka fremover.

Lenke til kommentar
Fatter og begriper fortsatt ikke hvorfor man absolutt skal knytte dette opp mot mobilen. Å ta i bruk teknologien er velkomment, men det må da for guds skyld være bedre at bankene utsteder en nøkkelring e.l. Operatørene satser på dette utelukkende for å tjene penger, og alt tyder på at det vil bli et fordyrende mellomledd.

 

Noen som vet mer om hvordan dette er tenkt gjennomført i praksis? Vil hva man handler automatisk bli trukket fra konto, eller vil det komme på telefonregningen? Siden mange har dekket telefonutgifter fra arbeidsgiver, vil nok det fort bli avgjørende for hvorvidt dette blir en suksess eller ikke. Og hva med oss som bruker ulike kort for betaling, vil det bli åpning å kjøre flere kontoer (gjerne også fra ulike banker) på samme chip?

 

Stygt redd man blir like avhengig av lommeboka fremover.

 

Personlig er jeg ikke særlig begeistret for å gå med mobiltelefonen i lomma (mange mener det kan gjøre sædkvaliteten dårligere og føre til impotens(?)), og prøver derfor å unngå det. Klarer meg fint med lommeboka :)

Lenke til kommentar
som jeg ser det er den klassiske kort med pinkode det tryggeste til nå. en lommebok har jo de aller fleste med seg der de oppbevarer diverse kort som helseforsikring osv...

 

Vel, skimming av kort er ganske utbredt, så tryggeste pr.dags dato ville jeg tro er kort med chip. Hvor lett det er og kopiere denne chipen vet jeg ikke.

 

Vil ikke slike mobilløsninger være lettere å skimme? Bare ha en NFC leser og komme nær lomma di. Men funksjonen må kanskje aktiveres ved hjelp av en pin-kode på mobilen?

 

Hva med en NFC-leser i mikroformat du klistrer ved siden av leseren på butikken når ingen ser på? Og henter den neste dag?

 

Nei, jeg er litt skeptisk til slike trødløse løsninger. Faen, trådløsnett blir jo alltid "knekt" i løpet av et par år, enda så mye kryptering de har.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...