Gå til innhold

Ubuntu til ARM


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hadde ikke Hardware.no nettopp en artikkel om store mengder nett-PCer (gud for et grusomt uttrykk forøvrig) som ble returnert fordi folk bare gikk etter pris og egentlig ikke ville ha Linux på dem allikevel?

 

Kjøper de en "nett-pc" basert på ARM, så har de strengt tatt ikke noe valg.

Lenke til kommentar

karakas: link gjerne til hvor jeg får kjøpt en netbook/top som er basert på den platformen :) Så lenge ikke det er tilgjengelig for forbrukere, bryr ihvertfall ikke jeg meg nevneverdig om hvem som er best teoretisk sett.

 

Eller synes jeg dette er meget gode nyheter, spesielt med tanke på at jeg har planer om å gå til innkjøp av en ARM/OMAP3 basert ding selv, sannsynligvis beagleboard. Debian Lenny kommer jo med armel port snart også :D

Lenke til kommentar
Conclusion: Athlon 64 Is More Economical, Faster, And Quieter

 

Denne artikkelen her handler om ARM, ikke Intel Atom. Artikkelen du viser til sammenligner AMD Athlon 64 med Intel Atom. To forskjellige arkitekturer.

 

1) Denne artikkenel handler om ARM - Ja. Men Intel Atom er en direkte konkurent til denne ARM-prosessoren, og jeg svarte også en person som sa at dette ville gi Intel konkuranse på ytelse/watt. Poenget mitt var at AMD allerede har en plattform tilgjegelig som er bedre en Atom på alle områder.

 

2) Artikkelen sammenligner Intel Atom med det som er AMDs direkte konkurent til Atom, nemlig Athlon 64 2000+ så sammenligningen er 100% holdbar.

 

NorthWave: Jeg vet at det ikke er tilgjengelig enda, men AMD har fortsatt ett bedre produkt å tilby. Og jeg kan ikke se hvordan ARM skal kunne konkurere mot plattformen til AMD heller da AMD nok har ett betydelig forsprang hva gjelder grafikk selv om det kanskje ikke er så alt for avgjørende.

 

Men AMDs pakke har den fordelen at den nok kan brukes i HTPC-systemer også, og dette markedet kan fort bli enda større enn dagens nett-PC marked.

Endret av karakas
Lenke til kommentar
1) Denne artikkenel handler om ARM - Ja. Men Intel Atom er en direkte konkurent til denne ARM-prosessoren, og jeg svarte også en person som sa at dette ville gi Intel konkuranse på ytelse/watt. Poenget mitt var at AMD allerede har en plattform tilgjegelig som er bedre en Atom på alle områder.

 

Ja, for den som er avhengig av Windows XP er jo sikkert dette et likeverdig alternativ til Atom. For de av oss som bruker et OS som lar seg kompilere på ARM, er det bare smooth cruising.

 

NorthWave: Utrolig synd at OpenPandora ble utsolgt så raskt. Skal iallefall skaffe meg en når de produserer flere i Mars 2009 (tror jeg).

Lenke til kommentar
Dette er kjempebra! Nå får vanlige brukere se at det kan være relativt trivielt å bytte ISA (instruksjonssett) i tillegg til at Intel får seriøs konkurranse på ytelse/watt i NettPC segmentet. Får håpe Atom blir slått så grusomt at Intel tar til fornuft og begynner å se seriøst på andre ISA også i dette segmentet.
Helt enig, det er spennende å se åpen kildekode åpne dørene til nye og gamle arkitekturer. Stort sett er det jo bare bedre åpen implementasjon av flash som gjenstår før standard software infrastruktur er på plass. Dessverre er det mange kodeblobber som vil skape problemer, men de blir heldigvis færre for hver dag. Blir morsomt å se hvordan MS skal kontre dette, de har jo verken kontroll med driverne eller applikasjonstacken.
Lenke til kommentar

ARM Cortex konkurrerer nok mer mot AMD Geode (x86), nVidia Tegra (ARM11) og til nød Intel Atom i SoC form (x86) enn ting brukt i netbooks/tops (Intel Atom N/AMD Athlon) og oppover. Det er tross alt snakk om en kjerne som normalt brukes på SoC og SBC på godt under 5W TDP. Mao MIDs, PDA og andre former for kraftige embedded produkter.

Det er ihvertfall ståa i dag slik jeg ser det, men jeg ser ikke bort ifra at ARM vil vokse seg stadig mer inn i dette segmentet. Og jeg håper de lykkes, for jeg mener at de godt kan ha noe tilføre markedet.

 

Selv har jeg vanskelig for å forstå hvordan HTPC-markedet (ihvertfall hvis vi snakker om HTPC som en relativt "general purpose" maskin) kan bli større enn netbooks, men det har du sikkert en god forklaring på?

 

EDIT: karakas: AMD'en som blir testet hos Andatech er betydelig kraftigere enn ARM prosessorene det er snakk om i artikkelen. Det er det ingen tvil om.

 

EDIT2: krigun: hehe, openpandora er nok ikke helt min "cup-of-tea", ihvertfall ikke som spillkonsoll. Men det er definitivt et morsomt og spennende konsept, noe den meget gode responsen på første batchen viser helt klart.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg mener at HTPC har potensiale til å bli større er såpass enkelt som at "alle" har en TV, og med HTPC mener jeg da ikke bare komplette PCer men alt fra set-top til Kaleidescape systemer. Og dette er noe jeg mener kommer til å bli standard, men det er nok ikke denne generasjonens prosessorer som vil stå for denne "revolusjonen". Og forskjellige systemer vil bruke forskjellige prosessorer, men det totale markedet er i mine øyne større enn på nettpcer.

Lenke til kommentar
NorthWave: Spilling nei, men det er en OMAP3530 ARM Cortex-A8 med en touchscreen LCD, WLAN og Bluetooth, og veldig bra batterilevetid. Det er nett-pc høyst aktuell for meg iallefall. Fikk forresten liv i Beagle Boardet mitt, med Ångstrom Distribution. Og.. hvis du har tenkt til å bestille en, husk å få med de nødvendige ledningene; pain in the rear å måtte lage de selv :)

 

Du har ikke tenkt å legge ut en liten review med bilder å kanskje til og med film? BeagleBoard er meget interessant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...