Gå til innhold

Metadata skal standardiseres


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

God nøkkelordskriving åpner en helt ny verden av muligheter når det kommer til organisering av bildebibliotek. Henting av enkeltbilder i søkemotorstil og jobbing med bilder i grupper basert på alle tenkelige kriterier blir trivielt når en først har gjort jobben (som er en tilvenningssak), og derfor er det nesten en forutsetning at en ikke må krangle med hvert enkeltprogram for å få beholde systemet og informasjonen..

Lenke til kommentar

Hensikten med spesifikasjonen er å oppnå større interoperabilitet og mulighet til å ta vare på denne typen informasjon.

 

I dag kan jeg jo trikse på et bilde i PS. Da kommer det i exif at det er redigert i PS. Men hvis jeg da åpner det redigerte bildet i Canon sitt eget program og ikke gjør noe annet enn å lagre det igjen, så får jeg melding om at all exif som er lagt til av andre program enn Canon fjernes. Og da er det infoen om at det er redigert i PS som blir borte.

 

Hva betyr egentlig artikkelen? At de blir enige om å ikke viske bort hverandres exif?

Lenke til kommentar
EXIF er en standard i den forstand at alle program forstår at dataene er der, men alle felt brukes ikke likt av alle kameraprodusenter. Så det kan være et problem å tolke innholdet.

 

Akkurat. Altså går de nå sammen om å standardisere exif-formatet? Eller skal de lage enda en 'standard'? Regner vel med at denne standarden går utover de selskapene som deltar, ellers er det nesten bare teit.

Lenke til kommentar
Det står litt mer om EXIF på Wikipedia. Hvis du ser under avsnittet Problems, og sitatet "... the specification is not currently maintained by any industry or standards organisation ...", ser du at det er på høy tid at noen rydder opp. De burde kanskje gjort det for lenge siden, men bedre sent enn aldri. :-)

 

Klart det, så lenge de forbedrer eksisterende formater, og lar standarden være åpen og fri for andre selskaper å implementere, er det flott!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...