Gå til innhold

AMD åpner slusene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Stream er AMDs motstykke til Nvidias CUDA-akselerasjon, som gjør at skjermkortet kan jobbe sammen med prosessoren om å drive applikasjoner.

Jeg trodde CTM var AMD/ATIs motstykke til Nvidias Cuda, men ser nå at Stream er en videreutvikling av CTM.

 

Håper egentlig at hverken Stream eller Cuda lever så veldig lenge. Jeg håper heller at de enes om en felles SDK for aksellerasjon via GPUen. F.eks via OpenCL-SDKen.

Redigert:

AMD er en del av Khronos-gruppen som arbeider for åpne APIer, og utvikler derfor Stream i samsvar med OpenCL-standarden.

Glimrende! :thumbup: Jeg var bare litt for rask på labben med å skrive innlegg før jeg hadde lest ferdig artikkelen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Stream er AMDs motstykke til Nvidias CUDA-akselerasjon, som gjør at skjermkortet kan jobbe sammen med prosessoren om å drive applikasjoner.

Jeg trodde CTM var AMD/ATIs motstykke til Nvidias Cuda, men ser nå at Stream er en videreutvikling av CTM.

 

Håper egentlig at hverken Stream eller Cuda lever så veldig lenge. Jeg håper heller at de enes om en felles SDK for aksellerasjon via GPUen. F.eks via OpenCL-SDKen.

jeg tror at CMT er en "low-level programming interface", dvs. at det krever veldige mye av programmere for utvikling av GPGPU applikasjoner, men Stream er en SDK (software development kit) som er enklere en bedre (mer brukervennlig for utviklere), og er egentlig en videreføring og erstatning for CMT, tror jeg, uten å være sikker på at dette er enste forskjellen mellom disse.

 

Det er tragisk at Nvidia og ATI har ikke klart å bli enig om en felles strand for GPGPU, det ville ha gjort livet mye enklere for utviklere, og ville komme oss forbrukere til gode.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Tenk hvor mye raskere det blir nå i 3Dmark vantage med QX9650 og 4870X2 ;)

Kommer ikke til å skje, da 3DMark ikke støtter Stream

 

 

Ser egentlig ikke hva som er så nytt her... AMD har hatt Stream SDK ute en god stund nå. I stream ligger både Brook+ (høynivå C-programmeringsspråk) og CTM (lavnivå assembly)

 

Jeg jobber selv i en forskningsinstitusjon som driver med GPU programmering. Vi har så langt holdt oss unna Stream, grunnet dårlig dokumentasjon og uferdige produkter. Etter å ha vært rundt på ganske mange konferanser internasjonalt så er inntrykket at 95% av de som forsker på GPGPU bruker CUDA.

Lenke til kommentar
Men nvidia lar jo ikke vanlige brukere bruke cuda til det vanlige bruk. Badaboom(koster pæng) er jo et bra forsøk men med en masse begrensninger etter det jeg forstår. Viss ATI legger det i driveren og det blir enkelt å utnytte det er det veldig fordel.

Tror dette blir digg jeg, som nevnt over er dette innenfor open source, og det gir muligheten for at alt mulig rart av freeware kan ta dette i bruk (hvis de som lager det gidder da).

Siden jeg sitter med et 4870x2 håper jeg at det vil komme mange aplikasjoner (og patcher til gamle) som støtter stream i tida fremmover. (håper også at det støtter akselerasjon fra begge kjernene)

 

Selv de som er Nvidia fanboys kan i alle fall støtte meg i håpet om at dette vil øke effektiviteten og nytten av ATI 4xxx kort i Folding@home.

Lenke til kommentar
Dette vil kanskje bety at mange spill får etterhvert patcher med Stream-akselerasjon. Bra nyhet. bare det blir brukt hos programvareprodusenter.

 

På hvilken måte hjelper det i et spill å stjele ressurser fra skjermkortet for å hjelpe prosessoren? Jeg har en tokjerners intel prosessor og det skjer aldri at begge kjernene brukes 100%. Din kommentar er temmelig ulogisk i spill sammenheng.

Lenke til kommentar
Hadde egentlig satt større pris på om de kunne fikse irriterende feil med eksisterende drivere istedenfor å utvikle ny funksjonalitet. PCn koblet til tvn via HDMI er i realiteten ubrukelig så lenge bildet forsvinner om jeg skifter inn-signal på tvn.

 

Ble litt bedre med 8.11 driverene, men fortsatt er det mye å gå på.

Spesiellt med tanke på kombinasjonen HDMI bilde og 5.1/7.1 lyd.

 

Ikke akkurat "rett ut av boksen" funksjonalitet:/

Lenke til kommentar
Dette vil kanskje bety at mange spill får etterhvert patcher med Stream-akselerasjon. Bra nyhet. bare det blir brukt hos programvareprodusenter.

Tror neppe spill kommer til å komme med stream akselerasjon siden de uansett bruker skjermkorte til det ytterste ved å vise 3D. Det hadde i de aller fleste tilfeller kun vært dårligere, utenom hvis man har et sykt bra skjermkort sånn som HD 4870x2 og en gammel prosessor som yter dårlig.

Lenke til kommentar
Tror neppe spill kommer til å komme med stream akselerasjon siden de uansett bruker skjermkorte til det ytterste ved å vise 3D. Det hadde i de aller fleste tilfeller kun vært dårligere, utenom hvis man har et sykt bra skjermkort sånn som HD 4870x2 og en gammel prosessor som yter dårlig.

At du er GPU begrenset i et spill betyr ikke nødvendigvis at det spillet utnytter GPU'en fullt ut. Det kommet ann på hvilkne elementer av skjermkortet spillet stresser. I de fleste dagens spill har nok 4850/70 en del ALU ytelse med sine 800SP som ikke blir utnyttet.

Det kan også tenkes det vil komme en lignende løsning til nVidia PhysiX som gjør at man f.eks kan bruke et sekundær 4670 kort som stream kort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...