Gå til innhold

Acer nett-PC uten Atom-prosessorer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gode nyheter! Det er ikke bra at intel nærmest har monopol på dette området.

 

Jeg er spent på hvordan Bobcat vil oppføre seg med tanke på strømforbruk vs ytelse.

Har en mistanke om at navnene beskriver utfallet. Atom er mindre, svakere, men bruker mindre strøm. Den trenger også noe stort for å kjøre, NB og HK som bruker mer enn AMD.

Bobcat regner jeg med som dyret, liten og hissig :D Kan kreve noe mer strøm til prosessoren, men så har den jo også integrert minnekontroller og hypertransport...

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Gode nyheter! Det er ikke bra at intel nærmest har monopol på dette området.

 

Jeg er spent på hvordan Bobcat vil oppføre seg med tanke på strømforbruk vs ytelse.

Har en mistanke om at navnene beskriver utfallet. Atom er mindre, svakere, men bruker mindre strøm. Den trenger også noe stort for å kjøre, NB og HK som bruker mer enn AMD.

Bobcat regner jeg med som dyret, liten og hissig :D Kan kreve noe mer strøm til prosessoren, men så har den jo også integrert minnekontroller og hypertransport...

 

Vil Bobcat ha ytelse til å måle seg med gamle Athlon serien? (Palomino/ Barton) eller kanskje til og med bedre?

Lenke til kommentar
Gode nyheter! Det er ikke bra at intel nærmest har monopol på dette området.

 

Jeg er spent på hvordan Bobcat vil oppføre seg med tanke på strømforbruk vs ytelse.

Har en mistanke om at navnene beskriver utfallet. Atom er mindre, svakere, men bruker mindre strøm. Den trenger også noe stort for å kjøre, NB og HK som bruker mer enn AMD.

Bobcat regner jeg med som dyret, liten og hissig :D Kan kreve noe mer strøm til prosessoren, men så har den jo også integrert minnekontroller og hypertransport...

 

Og north bridge, slik som griffin.

Lenke til kommentar
Vil Bobcat ha ytelse til å måle seg med gamle Athlon serien? (Palomino/ Barton) eller kanskje til og med bedre?

K7-kjernen er nok lagt på hylla for godt. Jeg tipper CPU-arkitekturen er en redusert utgave av Phenom-designet med en kjerne, 256 kB L2 cache ingen L3 cache, integrert fra fikk a la 740G og integrert enkanals DDR2 eller DDR3 minnekontroller. Effektforbruket blir ca 1-10 watt avhengig av utgave. Altså i samme område som Atom, bare at de inkluderer minnekontroller og grafikk i prosessoren og effektbudsjettet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Effektforbruket blir ca 1-10 watt avhengig av utgave. Altså i samme område som Atom, bare at de inkluderer minnekontrolleren i prosessoren og effektbudsjettet.

 

det vil da si at dette er et bedre alternativ enn atom + NB?? med tanke på strøm??

 

 

men hoved utfordring nå ligger vel så mye på skjerm siden det vel er den største strøm-synderen

Lenke til kommentar

PS: Jeg fant litt mer info og oppdaterte innlegget mitt over her.

 

Høres bra ut dette. Når er egentlig Bobcat ventet på markedet?

2. halvår 2009 så det er jo en stund til. I mellomtiden håper jeg Acer snuser på de ekstrem laveffektutgavene av Athlon kombinert med 740G brikkesett.

 

det vil da si at dette er et bedre alternativ enn atom + NB?? med tanke på strøm??

Det ser ut til å havne i samme område som Atom-plattformen. Nøyaktige tall må vi nok vente lenge på. Ser man effektforbruket opp mot ytelse så ser det lysere ut. Prosessordelen blir trolig en del kraftigere enn Atom, mens grafikken yter trolig milevis foran Intels.

 

men hoved utfordring nå ligger vel så mye på skjerm siden det vel er den største strøm-synderen

Dagens skjermer er vel LCD med LED baklys så mye er gjort allerede. OLED lover bra for framtida men blir nok for dyrt for slike PCer de første par årene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...