Gå til innhold

Creative åpner opp


Anbefalte innlegg

Så får vi se om noen av Alsa utviklerene eller andre er interessert i å ta jobben med å gjøre dette til en brukbar driver da. Jeg synes det er relativt optimistisk å si "dette kortet vil snart ha god støtte i *nix" (artikkelen), da det fortsatt er mye som må gjøres og noen må tross alt gjøre denne jobben. Og det er stort sett snakk om frivillig arbeid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Betyr dette at vi etterhvert kan få bedre drivere til Windows også?

 

Før øvrig litt av en vei Creative velger her. "Vi greier ikke å lage skikkelige drivere selv, så vi håper noen andre kan gjøre det for oss".

 

Sannsnyligvis ikke.

Med mindre Creative åpner windows driverne sine så kommer ingen endringer til å skje på denne fronten. Bruker faktisk "modifiserte" drivere for vista for å kunne ta i bruk grunnlegende funksjonalitet som kommer med lydkortet mitt (audigy 2 se).

Lenke til kommentar

Fra Phoronix art som HW linker til:

It appears that this source-code driver is improved beyond their latest binary driver release. Many of the files making up this driver have comments reflecting dates after the last binary driver release in April. We are in the process of testing out this new driver and we will report back if there is any more information to share. Already this driver is known to cause a kernel oops on Fedora 9.

 

Så ser ut til at det fortsatt står igjen en del arbeid.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

X-Fi teknologien ble jo lisensiert ut også så skjønner ikke helt greia lenger. Er jo faktisk X-Fi bundlet med noen hovedkort nå (riktignok på et datterkort for å hindre støy mest mulig).

 

Noen I Creative burde hatt sparken for lenge siden. Men det er vel ledelsen det er noe galt med å da blir jo ingen sparket.

Lenke til kommentar
Vet ikke hvordan det har vært med Linux støtte hos Auzentech og Asus Xonar, men er det i det hele tatt noen grunn til å vurdere Creative fremfor de to sistnevnte disse dager?

 

I riktig retning går det hvert fall! Og nå vil jo også flere skjermkort som følger med hovedkort få linux støtte også!

 

Om jeg husker rett bruker vel Asus Xonar en ganske god chip fra Via, og sistnevnte er såvidt jeg vet langt mer "studio/HiFi" i lyden enn det X-Fi-korta kan prestere.

 

Men at det er positivt at Creative nå kaster inn håndkleet og slipper ut masse kode, det skal jeg ikke si noe på. :)

Lenke til kommentar
Før øvrig litt av en vei Creative velger her. "Vi greier ikke å lage skikkelige drivere selv, så vi håper noen andre kan gjøre det for oss".

Hvis det blir et bra community/mange frivillige utviklere rundt dette det så kan det være bra for Creativ i lengden. For da får de bra drivere "gratis", og slipper å bruke penger på dette, noe som kommer forbrukerne til gode med billigere kort (om ikke de svir av alt på fete bonuser til lederne eller "hippe" reklamekampanjer da). Pluss at driverne blir slik vi som brukere ønsker det, ikke slik Creative vil at vi skal ha det.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...