Gå til innhold

Minwin blir en del av Windows 7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vanvittig MYE nyheter om Windows 7 nå! Blir jo helt skjelven i kroppen. Gleder meg villt. *installerer pre-beta nå*

 

Oj oj, så entusiastisk? Ja du får holde deg godt fast i stolen og vente spent på hva ye olde programvareleverandør har kokt sammen til deg. Tipper det blir innovativt, nytenkende, raskere, bedre, kanskje vibrerende (deilig), og helt sikkert patentert.

 

MinWin høres forresten ut som et variabelnavn fra skoletiden:

Windows7 *minWin = new Windows7();

Lenke til kommentar
Vanvittig MYE nyheter om Windows 7 nå! Blir jo helt skjelven i kroppen. Gleder meg villt. *installerer pre-beta nå*

 

Desverre får jeg litt flashback til alle de artige nyhetene om Vista, hvor bare et fåtall var bra, eller faktisk ble gjennomført. Men jeg er jo evig optimist, og konkurransen har blitt større, og vista solgt dårlig, så jeg håper det betyr at de skjerper seg.

 

AtW

Lenke til kommentar

MinWin prosjektet gikk kort og godt ut på å skjerme den innerste kjernen i WIndows fra kall oppover i kjeden. Det vil si att man flyttet kode litt rundt for å isolere "kjernen". I Win7 er det derfor ingen kall oppover i kjeden fra det nederste laget, bare kall på samme nivå. Neste steg i MinWin prosjektet er å ta neste lag, sørge for att det der også bare er kall nedover og på samme nivå, ikke oppover. Mark Russinovich forklarer alt dette her: http://channel9.msdn.com/shows/Going+Deep/...side-Windows-7/ Tror det er etter ca. 28 minutter dette om MinWin kommer.

 

Hva er så nederst i kjernen, altså den delen som nå er isolert? Sågodt som ingenting... Det går an å boote den og få opp de mest grunnleggende driverene vil jeg tro, men ikke så mye mer. Dette har dessverre ingenting (foreløpig) med nLite eller andre slike prosjekter å gjøre. MEN den dagen de har isolert alle lagene oppover så kan Microsoft faktisk bytte de ut eller, mer realistisk, ta de bort. Ett eksempel som Mark nevner er Server Core. En kan altså på sikt tenke seg en Windows versjon uten GUI. Dette fungerer idag ved att de har gjort fantastisk mye arbeid, men dette skalerer ikke. I fremtiden vil dette være en smal sak å få til (om de lykkes med isoleringen helt opp i kjeden). :)

 

My 2 cents anyway... ;)

Lenke til kommentar

Men faen da!!!!

 

Minwin blir en del av Windows 7

 

Det er likevel fortsatt uklart om Minwin faktisk blir en del av Windows 7, eller om dette blir et valgfritt verktøy for utviklere som jobber med fremtidige Windows-versjoner.

 

Slutt å skape forvirringen enda større med dumme tabloide overskrifter!

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

MinWin er i hvertfall et steg i riktig retning, og noe Microsoft burde ha tenkt på for lenge siden istedet for å dytte alt inn i kjernen. Microsoft har med Windows forsøkt å tilfredsstille alle mulige tenkelige behov i én diger kjerne, istedet for å la brukerne selv velge hva de ønsker å bruke av funksjoner.

 

Et modulært operativsystem er det eneste som fungerer i et bredt marked, der brukerne har forskjellig behov. Da står ikke bare brukerne friere, men også Microsoft. Det blir enklere å levere spesialversjoner til servere, nett-PC-er, media-PC-er, osv. når man bare kan legge til og trekke fra moduler fra et basisoperativsystem.

 

Personlig håper jeg, for brukernes skyld, at moduleringen vil bli så spenstig og fleksibel at man kan velge moduler fra tredjepartsleverandører på en helt annen måte enn i dag. F.eks. at man kan velge KDE istedet for Windows-look som skrivebordsmiljø. Faktisk tror jeg en slik filosofi også ville være i Microsofts interesse på lang sikt. Ved å gjøre Windows mer fleksibelt vil flere se nytten i det. Dessuten bør ikke Microsoft være redd for å bli utkonkurrert på slike OS-moduler med det første.

 

Men jeg er skeptisk til om Microsoft kommer i mål med én gang i første forsøk. Windows 7 blir vel antagelig et stykke på vei og noe de kan jobbe videre med i senere versjoner. I mellomtiden har vi andre alternativer, som allerede er ganske modulært og moderne. Velkommen etter, Microsoft!

Lenke til kommentar
Desverre får jeg litt flashback til alle de artige nyhetene om Vista, hvor bare et fåtall var bra, eller faktisk ble gjennomført. Men jeg er jo evig optimist...

AtW

He he, jøsses, og jeg som syns du oftes virker så negativ når vi snakker om MS. :p Men uansett så er jeg ening med deg i dette du sier her, og MS har jo såvidt jeg kan se, en utrolig evne til å skape optimisme og entusiasme rundt kommende nyheter man ikke en gang vet helt hva er, eller innebærer. Alle ord som smaker av, min, mini, lett, slanket, og liknende, smaker jo unektelig særlig godt i kjølvannet av Vista, vil jeg påstå.

Det skal i alle fall bli spennende å se, jeg tør ikke være alt for optimistisk til hvor lett og modulært dette blir.

Det må vel nesten være snakk om en helt ny forretningsideologi hvis man heretter enkelt skal få velge bort alt man ikke ønsker i Windows?

Lenke til kommentar
Syns positivismen rundt Windows 7 virker mer som en trendreaksjon på all negativismen rundt Vista enn noe med røtter i reelle fakta.

Virker som det er trendy for ungdom i dag å hate Microsoft og elske Linux.

Jeg har selv testet ut Linux, og kan ikke si at jeg ble forelska :p

Men så er jeg ikke fan av noe som helst egentlig. Jeg bruker det som passer meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...