Gå til innhold

Godkjennes for RiksTV


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dessverre for deg ATWindsor (og alle oss andre) så er den tolkningen feil, selv med gammeldags analog tuner må du nok betale siden lisensreglene er såkalt teknologinøytrale. Det vil si at NrK har sikret sine inntekter.

 

Har man kun analog mottaker når signalene kuttes, må man altså betale lisens for det.

 

Det vil fortsatt være slik at kringkastingsavgiften er knyttet opp mot det å ha en fjernsynsmottaker, uavhengig av hva du bruker fjernsysnmottakeren til eller hvilke kanaler du ser på.

 

http://www.nrk.no/informasjon/lisens/1.4531053

 

Det hadde selvsagt ikke vært noe problem å kryptert nrk slik man gjør i kabelnettet og på parabol, men siden NrK er i en unik situasjon så vil de ikke tape pengene sine.

Lenke til kommentar

Man må foreløpig betale lisens uansett om tuneren man sitter med kan brukes til noe eller ei. Virker ikke som det kommer til å bli noe forandring på det heller. Så selv om du har analog tuner og det ikke finnes analoge sendinger så må du betale lisens, med mindre du unnlater å fortelle nrk om at du har tuner i det hele tatt.

 

Og det er vel ikke alle samsung sine tver som har mpeg4-dekoder innebygget? Bare spesielle modeller? 656 har ikke, mens 676 har, hvis jeg ikke husker helt feil.

Lenke til kommentar
Personlig kunne jeg klart meg uten slikt, uten en tuner som kan ta inn tv-signaler når det analoge nettet slukkes, så er min tolkning at man slipper lisens, jeg er ikke så interessert i å betale det, så dermed ville jeg gjerne hatt en TV uten (funksjonabel) tuner.

 

AtW

 

kjøp deg en monitor da, så slipper du det.

Lenke til kommentar

Man trenger ikke betale lisens selv om man har en tv i hus.

 

Fra http://www.lovdata.no/for/sf/kk/tk-19801023-8798-0.html#9

§ 9. Mottaker ikke i bruk

 

Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

 

Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.

 

Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.

 

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.

 

0 Endret ved forskrift 4 juli 2007 nr. 844 (i kraft straks med virkning fra og med innkreving av andre termin av kringkastingsavgiften for 2007).

Lenke til kommentar
Dessverre for deg ATWindsor (og alle oss andre) så er den tolkningen feil, selv med gammeldags analog tuner må du nok betale siden lisensreglene er såkalt teknologinøytrale. Det vil si at NrK har sikret sine inntekter.

 

Har man kun analog mottaker når signalene kuttes, må man altså betale lisens for det.

 

Det vil fortsatt være slik at kringkastingsavgiften er knyttet opp mot det å ha en fjernsynsmottaker, uavhengig av hva du bruker fjernsysnmottakeren til eller hvilke kanaler du ser på.

 

http://www.nrk.no/informasjon/lisens/1.4531053

 

Det hadde selvsagt ikke vært noe problem å kryptert nrk slik man gjør i kabelnettet og på parabol, men siden NrK er i en unik situasjon så vil de ikke tape pengene sine.

 

Det springende punktet i dette er "hva er en fjernsynsmottaker"?. Jeg mener det ikke er tilstrekkelig at det er en tuner, fordi det finnes mange tunere som ikke er lisesnpliktige. Derfor mener jeg kravet er en tuner som reellt kan ta inn tv-signaler, det kan ikke en analog tuner når nettet er slukt.

 

AtW

 

Personlig kunne jeg klart meg uten slikt, uten en tuner som kan ta inn tv-signaler når det analoge nettet slukkes, så er min tolkning at man slipper lisens, jeg er ikke så interessert i å betale det, så dermed ville jeg gjerne hatt en TV uten (funksjonabel) tuner.

 

AtW

 

kjøp deg en monitor da, så slipper du det.

 

Dårlig utvalg i saklige størrelser desverre.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jøss, det hadde ikke jeg fått med meg. Den var jo veldig grei. Det vil si at alle med analoge mottakere kan gi beskjed om at den ikke lenger er i bruk og dermed slippe lisens.

 

Derfor mener jeg kravet er en tuner som reellt kan ta inn tv-signaler, det kan ikke en analog tuner når nettet er slukt.

 

Faktisk vil de fleste kabelnett, både CD og en del lokale små nett ha analog overføring i nettet tilgjengelig. Så analoge mottakere vil ennå fungere som en tuner som reelt kan ta inn tv-signaler svært mange steder.

 

Men ellers burde endringen av 2007 i Forskrifter om fjernsynsmottakere åpne for mulighet til å plombere antenneinntak og at bruker således kan fritas fra kringkastingsavgift. Det burde heller ikke være vanskelig å gjennomføre praktisk.

 

Ellers synes jeg det er positivt at NTV/Riks-TV godkjenner innebygde løsninger, da jeg misliker sterkt stabling av bokser i TV-benken.

Lenke til kommentar

er ikke sikker på om jeg er glad i at rikstv (eller for den del canal digital eller viasat) kan drive på å si ja eller nei ut fra hva utstyr en har stående. blir som om telenor eller netcom kunne nektet en abonnement om en ikke kjøpte en telefon dem liker. og en trenger bare ta en titt over atlanteren for å se hva for rot det skaper...

Lenke til kommentar

VinterUlv:

Som sakt lenger oppe må TVen ha MPEG-4 tuner. A656 har ikke dette, men A676 varianten har det derimot.

 

Hva har egentli denne godkjenningen å si? Det har lenge vert mulig å bruke A676 mot RiksTV.

 

hobgoblin:

Dette blir ikke helt det samme som med mobiler. Når du har en mobiltelefon betaler du for bruken, altså tellerskritt og dataavgift. Dette er knyttet til ditt unike nummer. TV-sendinger kringkaster derimot fritt (dog kryptert) og er der likefult om du har RiksTV / Canal Digital eller ikke. Derfor holder de en hviss kontroll på boksene de godkjenner, slik at disse inneholder tilstrekkelig sikkerhet.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar
Jøss, det hadde ikke jeg fått med meg. Den var jo veldig grei. Det vil si at alle med analoge mottakere kan gi beskjed om at den ikke lenger er i bruk og dermed slippe lisens.

 

Derfor mener jeg kravet er en tuner som reellt kan ta inn tv-signaler, det kan ikke en analog tuner når nettet er slukt.

 

Faktisk vil de fleste kabelnett, både CD og en del lokale små nett ha analog overføring i nettet tilgjengelig. Så analoge mottakere vil ennå fungere som en tuner som reelt kan ta inn tv-signaler svært mange steder.

 

Men ellers burde endringen av 2007 i Forskrifter om fjernsynsmottakere åpne for mulighet til å plombere antenneinntak og at bruker således kan fritas fra kringkastingsavgift. Det burde heller ikke være vanskelig å gjennomføre praktisk.

 

Ellers synes jeg det er positivt at NTV/Riks-TV godkjenner innebygde løsninger, da jeg misliker sterkt stabling av bokser i TV-benken.

 

Det med kabel er jo et poeng, jeg kjenner ikke så godt til dette, må man ikke vansligvis ha dekoder om man har kabel-TV? Men om man helt umodifisert kan ta inn tv-signaler på et kabelanlegg, så har man kanskje en case når det gjelder at en analog tuner er en tv-mottaker. (selv om også det kanskje vil våre en gråsone).

 

AtW

Lenke til kommentar
hobgoblin:

Dette blir ikke helt det samme som med mobiler. Når du har en mobiltelefon betaler du for bruken, altså tellerskritt og dataavgift. Dette er knyttet til ditt unike nummer. TV-sendinger kringkaster derimot fritt (dog kryptert) og er der likefult om du har RiksTV / Canal Digital eller ikke. Derfor holder de en hviss kontroll på boksene de godkjenner, slik at disse inneholder tilstrekkelig sikkerhet.

sikkerhet mot at en eller annen smarting plugger inn en boks som er i stand til å fordele signalet ukryptert?

 

takke pokker. jeg ser ingen grunn til at dem skal begrense kundes valgfrihet av utstyr av den grunn (se digital musikk).

Lenke til kommentar
Det med kabel er jo et poeng, jeg kjenner ikke så godt til dette, må man ikke vansligvis ha dekoder om man har kabel-TV? Men om man helt umodifisert kan ta inn tv-signaler på et kabelanlegg, så har man kanskje en case når det gjelder at en analog tuner er en tv-mottaker. (selv om også det kanskje vil våre en gråsone).

 

AtW

 

Nei, Canal Digital sender "grunnpakken" både analogt og digitalt. Og for analoge versjonen trengs ingen dekoder. Samme gjelder for Get og de små lokale kabelleverandørene. Det er kun dersom man enten ønsker tilleggskanaler eller digital-TV man trenger dekoder. Med de prisene f.eks CD skal ha for dekoder (ca 2 000 kr), tør de nok heller ikke slå av analog sending pr dato. Da risikerer de faktisk å miste kunder til RiksTV relativt fort.

 

Tilsammen har disse en ikke ubetydelig andel "brukere", hvor jeg faktisk regner med at mange av samme grunn som meg ikke ønsker å betale ekstra for noe vi ikke ser behov for eller ikke oppfatter som egnet produkt enn så lenge.

 

Så en analog tuner er nok en TV-mottaker så lenge analoge signaler sendes på en eller annen bærer.

 

@hobgoblin:

Er heller ikke glad i den "utstyrskontrollen" som alle aktørene i dette markedet kjører. Personlig skulle jeg ønske at aktørene solgte CAM og kort i "løs vekt". Men her er klart ønsket innelåsing i størst mulig grad.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Lisensavdelingen har bekreftet skriftlig ovenfor meg at fjernsynsmottak via Internett ikke er lisenspliktig. Det inkluderer selvsagt NRK nett-TV og sendinger via Joost og lignende tjenester.

 

Skulle man tatt loven om fjernsynsmottagere pinlig nøyaktig så ville til og med Youtube og 3G videotelefoni vært lisenspliktig. Men lisensavdelingen til NRK tolker ikke loven på den måten. Spørsmålet er da hvem man skal høre på, loven eller NRK sin praksis.

 

Hvis man tillater NRK å plombere tuner-delen av TV-en så slipper man også lisens. Uavhengig av om man ser nett-TV og filmer på den via HDMI.

 

Jeg håper hele lisensavgiften blir flyttet over til statsbudsjettet. Det gir langt bedre innkreving via skatten i stedet for som egen regning. Det vil også bli en langt bedre sosial profil på betalingen. Dvs. at bankdirektører og uføretrygdede ikke lenger må betale det samme beløpet. Selve innkrevingen koster i dag ca 45 millioner kroner. Det beløpet vil spares.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...