Gå til innhold

Skreddersy din bærbare PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har det vært noen utvikling på eksternt skjermkort-fronten det siste året? Asus' XG station er et meget lovende konsept synes jeg, men til nå har jo løsningene vært rimelig begrenset med tanke på hvilke skjermkort man kan putte i.

 

Nå når flere og flere velger bærbare, og man samtidig ønsker bra ytelse, burde dette være noe som har forutsetninger for å slå an! For, som dere sier, GPU er jo det viktigste når det gjelder spillytelse. Bærbare prosessorer/RAM/HDD etc er jo mer enn godt nok.

Lenke til kommentar

Jeg liker konseptet veldig godt, selv om det i grunn ikke er noen nyhet i seg selv. Barebone-PC-er har vært solgt ganske lenge, og så tidlig som i 2004 kjøpte og bygde jeg en bærbar basert på en barebone fra Aopen. Denne hadde 1400*1050 i oppløsning på 15".

 

Uansett, det er en veldig bra trend at flere tilbyr muligheten å skreddersy også bærbare PC-er.

Lenke til kommentar
Barebone-PC-er har vært solgt ganske lenge, og så tidlig som i 2004 kjøpte og bygde jeg en bærbar basert på en barebone fra Aopen. Denne hadde 1400*1050 i oppløsning på 15".

 

Nå skal det sies at konseptet også mer eller mindre døde ut i 2005, av flere årsaker:

 

- å bygge selv ble ikke billigere enn å kjøpe ferdig

- man fikk ikke flere valgmuligheter fordi mange av delene i en bærbar er proprietære (hvor mange forskjellige tastaturer kunne man for eksempel velge?)

- når det gjelder de delene man hadde (reell) valgfrihet på (CPU, harddisk, minne) tilbyr mange produsenter uansett ferdigversjoner med ulike konfigurasjoner som dekker de aller fleste behov

 

Jeg spår at denne trenden, som gikk i 2004/2005 (jeg har selv en slik barebone-maskin, kjøpt i 2005) neppe vil gjenoppstå. Dette grunnet at det ikke finnes i nærheten av noen universell standard for bærbarskjermer, bærbartastatur, bærbarskjermkort (MXM-standarden garanterer på ingen måte at "kompatible" skjermkort kan flyttes fritt mellom MXM-bærbare), pekeplater og i aller minste grad hovedkort slik at de fleste valgene for oppsettet ditt uansett er gjort av produsent når du kjøper en halvferdig maskin. Ikke kan du velge dyr eller billig skjerm med fritt valgt oppløsning, ikke kan du velge alle mulige skjermkort, og du kan ikke velge om maskinen skal være intel- eller AMD-basert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...