Gå til innhold

Svart silisium kan endre din hverdag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7
Er dette slutten på forurensende energi?

 

 

 

Les mer

 

Uff, tenk hvor kjedelig det må bli den dagen alle biler sier "WWhhiiiIiiiii" istedenfor "Brom..Brom..Vrooom"

 

Men definitivt en fin oppdagelse som kan brukes til mye bra. Litt morsomt at den ble funnet ved en tilfeldighet, som så mye annet genialt. Ble ikke nettopp Pencilin også funnet med en tilfeldighet ?

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Dette var gode nyheter . hvertfall for meg som har planer om å kunne være helt uavhengig på strømfronten den dagen jeg bygger eget hus

 

Å kunne forsyne hele huset med selvprodusert strøm er ikke lenger en drøm.

 

98% er ganske mye i forhold til dagens noe ueffektive solcellepanel. Kansje en dag så trenger folk heller ikke være påpasselig med å slå av elektroniske produkter/ lamper osv osv

Lenke til kommentar
Dette var gode nyheter . hvertfall for meg som har planer om å kunne være helt uavhengig på strømfronten den dagen jeg bygger eget hus

 

Å kunne forsyne hele huset med selvprodusert strøm er ikke lenger en drøm.

 

98% er ganske mye i forhold til dagens noe ueffektive solcellepanel. Kansje en dag så trenger folk heller ikke være påpasselig med å slå av elektroniske produkter/ lamper osv osv

 

skal vi se, 60% av sollyset, så tar en 48% av det omgjort til strøm, vs 90% av sollyset, som ved 48% effektivitet blir omgjort til strøm.

 

jeg ønsker ikke være pessimist (og jeg vet ikke om det blir helt korrekt det jeg skrev over), men det virker som en smule "vinninga forsvinner i spinninga"...

 

nåja, nå har det siste tiden dukket opp forskjellige linseløsninger og annet for å forbedre solcellene, så om en klarer å kombinere disse (heller den å sitte på hver sin patent-haug, med hagla klar) så kan ting kanskje utvikle seg til det bedre :)

Lenke til kommentar
I følge artikkelen så har vanlige solcellepaneler en effektivitet på 40-50%. Det er riv ruskende galt. 40-50% er maks av det man har fått til i laboratorier. Vanlige solceller har er effektivitet på 12-18%

 

labben er nok ett sted denne nyvinningen kommer til å tilbringe en del til fremover også. men vi har da tolmodighet, har vi ikke? ;)

 

Vanlige solceller som brukes i kraftverk, hytter og sånn har vel 18% efektivitet. I utvikling har de fått opp til 40% (50%?), men de er ikke verde pengene. Hvem tar feil her?

ikke verd pengene? på hvilken måte da? at dem ikke klarer å tjene inn igjen produksjonskostnadene før dem må byttes?

Lenke til kommentar

Her var det en rekke leie faktafeil.

Nå er en ny versjon av stoffet oppdaget

Grunnstoffer kommer ikke i versjonsoppgraderinger. Det er snakk om nøyaktig det samme grunnstoffet, Silisium. I tillegg er det snakk om nøyaktig samme atomstruktur som vanlig metallisk Silisium der atomene ligger ordnet på samme måte som i diamanter.

 

, som potensielt kan revolusjonere hverdagen din mer enn vanlig silisium noen gang har gjort.

Her smører dere for tykt på. Sort silisium er behandlet på sn måte som bedrer egenskapene på enkelte punkter. Forskjellen kan over hodet ikke sammenlignes med paradigmeskiftet da man gikk over fra mekaniske brytere, kontaktorer og radiorør til transistorer og integrerte kretser. Sort silisium kommer ikke til å stå i historiebøkene om 50 år, men oppfinnelsen av transistoren og integrerte kretser kommer til å bli viet et stort kapittel, akkurat slik det gjør i dag.

 

Ekstremt lysfølsomt

Den nye versjonen av stoffet har fått navnet "Black silicon", etter det engelske navnet på silisium - "Silicon". Stoffet er visstnok opptil 500 ganger mer lysfølsomt enn vanlig silisium, noe kan gi enorme fordeler, ikke minst i forbindelse med solcelleproduksjon.

Tallet 500 gagner er tatt helt ut av realistiske proporsjoner. Dagens kommersielle solceller omdanner omtrent 15-25% av lyset til elektrisk energi. Ganger man det med 500 så skulle man i følge artikkelen kunne lage en evighetsmaskin som gir 75-125 ganger så mye elektrisk energi som lysenergien man putter inn. Dette er selvsagt umulig.

 

Men at det skal gi vesentlige forbedringer av lyssensitiv elektronikk som kamerasensorer og solceller er sannsynlig, om man får ned kostnadene. Sort silisium koster nemlig ennå mer enn det smaker å lage. Måten det lages på er å legge silisium i et vakuumkammer og utsette det for store doser høyenergetisk gammastråling. Gammastrålingen er en type ioniserende stråling som får silisiumatomer til å fordampe fra overflaten. Fordampningen skjer ujevnt fordi ørsmå topper bøyer gammastrålingen mot de mest eroderte stedene. Det gjør at at topper blir stående igjen mens "bunnene" eroderes bort. Ikke helt ulikt et fenomen som kan skje med sand og stein i naturen.

 

 

dp1782048.jpgrosevalley.chimneys2.jpgpinnacles_james.jpg

 

 

Silisium med en slik erodert overflate tar opp en svært stor andel av lyset som treffer den. Derfor er også fargen sort. Prosessen med gammastråling er foreløbig veldig dyr så den vil ikke lønne seg for solceller i hvert fall. Kamerasensorer har veldig mye høyere utsalgspris per kvadratcentimeter så der kan det godt lønne seg.

 

Rent praktisk er fordelene for kamerasensorer at de ikke trenger like mye lys som før. Man kan altså ta bilder i litt mørkere omgivelser enn før. For de som er inne på kamerateknikk så vil det si at man trolig kan mer enn doble ISO-verdien uten økning i støynivået i forhold til dagens sensorer. Jeg tror det var Olympus som uttalte nå nylig at masseproduksjon av kameraer med sort silisium ligger minst et par år frem i tid.

Lenke til kommentar
Tallet 500 gagner er tatt helt ut av realistiske proporsjoner. Dagens kommersielle solceller omdanner omtrent 15-25% av lyset til elektrisk energi. Ganger man det med 500 så skulle man i følge artikkelen kunne lage en evighetsmaskin som gir 75-125 ganger så mye elektrisk energi som lysenergien man putter inn. Dette er selvsagt umulig.

 

Effekten til solcelle panel har flere faktorer enn bare lysfølsomhet så du kan nok ikke bare gange det opp slikt.

Lenke til kommentar

Effektivitet på 15-25% på dagens solcellepanel har jeg mer troen på enn tallene i artikkelen. Det er ingen tvil om at solceller må bli ekstremt mye mer effektive om det skal være håp for at de skal bli en betydelig energikilde de neste tiårene.

 

For de som har planer om å bli delvis/helt selvforsynte med strøm så er nok ikke solcellepanel løsningen, men kan være et ok bidrag ved strømbrudd. Så vidt jeg vet er det en effekt på 1000W /m² i varme land som Australia midt på dagen. Med tanke på effektivitetsfaktoren og hvor mye sol vi har her i Norge så må du enten ha noen hustak med paneler og en drøss med batterier, eller finne en annen løsning. Da har jeg mer troen på å kjøpe en relativt liten elv og bygge et minikraftverk.

Lenke til kommentar
Er dette slutten på forurensende energi?

 

 

 

Les mer

 

Uff, tenk hvor kjedelig det må bli den dagen alle biler sier "WWhhiiiIiiiii" istedenfor "Brom..Brom..Vrooom"

 

Men definitivt en fin oppdagelse som kan brukes til mye bra. Litt morsomt at den ble funnet ved en tilfeldighet, som så mye annet genialt. Ble ikke nettopp Pencilin også funnet med en tilfeldighet ?

 

Du kan jo feste noen pappplater, som på sykkelen? :p

 

Takk, Simen1, det var interessant. Er det ene bildet fra the Pinnacles, WA? Det likner, i hvert fall...

 

Utvikling med fornybar energi er veldig flott, men artiklene trenger jo ikke å blåse alt opp, som Illustrert Vitenskap. ;)

Lenke til kommentar
Uff, tenk hvor kjedelig det må bli den dagen alle biler sier "WWhhiiiIiiiii" istedenfor "Brom..Brom..Vrooom"

Det er ingen stor kunst å lage kunstig lyd. Det gjøres i haugevis av produkter som stereoanlegg, TVer, mobiltelefoner og alt mulig annet med høyttalere. Vil man ha en bil med en bestemt type lyd så installerer man bare noe som lager akkurat den lyden. På grunn av sikkerhet kan det muligens bli påbudt med utadvente høyttalere i elbiler.

 

Sort silisium er ikke noen fullgod erstatning for olje og kull, men det skyver i hvert fall balansen et hakk mer i favør av solceller. Solceller brukes en rekke steder i dag og sort silisium vil gjøre det et hakk mer aktuelt både i dagens anvendelser og i nye.

Lenke til kommentar

Rotete artikkel skrevet av noen som tydeligvis ikke har mye innsikt i temaet den omhandler. Her er imidlertid den drøyeste påstanden:

 

Nå er en ny versjon av stoffet oppdaget, som potensielt kan revolusjonere hverdagen din mer enn vanlig silisium noen gang har gjort.

 

"Vanlig" silisium brukes i så godt som alt av halvledere og muliggjør dermed omtrent alt elektronisk utstyr vi omgjør oss med. Det skal sies at de første transistorene ikke ble laget av silisium (?) men av ett annet halvledermateriale (germanium?) - likevel, halvledere generelt er uten tvil den gruppen teknologiprodukter som har klart størst betydning for hvordan verden og samfunnet fungerer og ser ut i dag. Jeg tør påstå at uten halvledere, og først og fremst de basert på silisium (som er vanligst i dag) hadde verden mer eller mindre sett ut som på 50-tallet den dag i dag. Hvem kan komme på ett eneste produkt man omgir seg med, en eneste aktivitet man gjør på en vanlig dag, som ikke involverer ett produkt inneholdende silisium, eller som er gjort mulig å fremstille ved hjelp av produkter inneholdende silisium?

 

Å påstå at en form for silisium som potensielt kan øke virkningsgraden i solceller og bildebrikker i digitale kamera vil revolusjonere verden og vår levemåte i større grad enn det "vanlig" silisium har gjort frem til i dag, vil jeg gjerne få en litt dypere begrunnelse for...

Endret av ventle
Lenke til kommentar
Uff, tenk hvor kjedelig det må bli den dagen alle biler sier "WWhhiiiIiiiii" istedenfor "Brom..Brom..Vrooom"

Det er ingen stor kunst å lage kunstig lyd. Det gjøres i haugevis av produkter som stereoanlegg, TVer, mobiltelefoner og alt mulig annet med høyttalere. Vil man ha en bil med en bestemt type lyd så installerer man bare noe som lager akkurat den lyden. På grunn av sikkerhet kan det muligens bli påbudt med utadvente høyttalere i elbiler.

hmm, kunne bannet på at jeg hørte om en bil som var rigget slik at den kunne simulere lyden av forskjellige typer motorer...

 

og i den forbindelse så hadde det blitt oppdaget at folk kjørte forskjellige ut fra hvordan motoren hørtes ut ;)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...