Gå til innhold

Endelig 45 nm fra AMD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt rot med artiklene i forumet, så jeg legger inn dette her og...

 

Det er godt å se at AMD får orden på produktene sine of forhåpentligvis knapper innpå forspranget Intel har hatt en stund.

 

Ellers en liten feil i artikkelen.

"Det er nå omtrentlig to år siden Intel gjorde akkurat det samme og det har allerede hastet lenge for AMD!"

Det er ikke 2 år siden Intel slapp sine 45nm CPUer i samme segment men derimot under 1 år siden. 11 November 2007 var det vel de lanserte Yorkfield og Harpertown CPUene.

Lenke til kommentar

Aner ikke hvorfor innlegget mitt havnet en annen plass, men her prøver jeg på nytt:

 

Det er litt rot i tabellen. Det riktige skal være:

 

Mangesokkel-systemer:

* Opteron 8385, 2,7 GHz, HT3.0

* Opteron 8384, 2,7 GHz, 75W

* Opteron 8382, 2,6 GHz

* Opteron 8380, 2,5 GHz

* Opteron 8378, 2,4 GHz

 

Tosokkel-systemer:

* Opteron 2382, 2,6 GHz

* Opteron 2380, 2,5 GHz

 

Dersom vi beregner at Shanghai er ca 20% raskere enn Barcelona så vil toppmodellen tilsvare en Barcelona på ca 3,24 GHz. Da Phenom ble lansert så var klokkefrekvensene 300 MHz høyere enn de første Operon firekjernene. Hvis AMD følger det samme mønstret her så kan vi forvente AMD Phenom 45nm på 3,0 GHz, tilsvarende Barcelona 3,6 GHz.

 

En del overklokkingsresultater har allerede sluppet ut på nettet og det ser ut som de er relativt lett å klokke opp til 4,0 GHz. (omtrent tilsvarende Barcelona 4,8 GHz)

 

Dette lover meget bra mot Core i7-modeller på 2,66-3,0 GHz med 130 watt TDP og trolig langt vanskeligere overklokking enn med Core 2 Quad-modellene. Prisene på hovedkort, ram og prosessor ser også ut til å bli svært høye.

Lenke til kommentar
Tosokkel-systemer:

* Opteron 2382, 2,6 GHz

* Opteron 2380, 2,5 GHz

 

Tabellen skal vel etterhvert bli noe slikt som:

 

* Opteron 2384, 2,7 GHz

* Opteron 2382, 2,6 GHz

* Opteron 2380, 2,5 GHz

* Opteron 2378, 2,4 GHz

* Opteron 2376, 2,3 GHz

 

Det som blir interessant er om det kommer noen laveffektsutgaver, under 45W kunne blitt veldig gøy. Har du gjort deg opp noen tanker om dette Simen?

Og får vi og 3 kjerne utgaver av Shanghai og?

Lenke til kommentar
Det som blir interessant er om det kommer noen laveffektsutgaver, under 45W kunne blitt veldig gøy. Har du gjort deg opp noen tanker om dette Simen?Og får vi og 3 kjerne utgaver av Shanghai og?

Tabellen blir nok sånn etter hvert ja. Jeg regner med 75 watt blir det laveste i hvert fall de første 6 månedene. Deretter er det mer åpent. Kanskje de kommer med en 35-45W firekjerne til bærbar først og noe senere til stasjonære.

 

Shanghai er egentlig bare serverprosessorene (Opteron). De kommer neppe som trippelkjerner. Desktop-varianten, Deneb, kommer sikkert som trippelkjerne etter hvert. Neste milepæl for high end server og desktop blir nok sekskjerne. Det tipper jeg skjer i 2. halvdel av 2009.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Tosokkel-systemer:

* Opteron 2382, 2,6 GHz

* Opteron 2380, 2,5 GHz

 

Disse ser jeg på som interresante i forhold til Ci7. Et 2-Sokkel SuperMicro / Tyan hovedkort og et par av disse vil kunne bite bra fra seg. Det blir jo et pris vs ytelse spørsmål. Privatmarked versjonen (Deneb) må også komme på banen før prisbildet blir komplett, regner med at den blir en del billigere enn Opteron (Shanghai) versjonene.

 

Blir artig å komponere ny maskin rundt juletider.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
endelig kommer de med 45nm, som intel har hatt ett år nå, og blir sikkert 32nm neste år.. Kansje AMD blir et valg til en gamer?? da nehalem kommer ut tror jeg AMD kommer til å tape på det, men det vil bli konkuranse blant dem kansje, så Core i7 blir satt ned i pris... håper det^^

 

 

Nehalem ser jo ut til å gi dårligere spillytelse enn dagens Penryn, så om AMD Deneb slår Intel Penryn så vil nok trolig AMD faktisk har de vasseste spillprosessorene der ute som sikkert vil selge som hakka møkk til en lavere pris enn hva Nehalem koster, både prosessor og hovedkort til Intel Nehalem vil jo koste skjorta i forhold til AMD Deneb plattformen, samtidig som Nehalem ser ut til å tilby lite som en "gamer" måtte bry seg noe større om.

Lenke til kommentar
Er jo ikke til å legge skjul på at Sam_Oslo har blitt en ganske så heftig Core i7 optimist og entusiast ;)

Ja det virker for meg som noen har et personlig forhold til enkelte produsenter. Om Amd nå kommer med minst like god ytelse som Intel så kjøper jeg heller Amd enn Intel. Amd hovedkort koster generellt mye mindre enn Intel sine for ca samme specs, og SLI hkene på Amd plattformen har jo vært mye mer solide enn på 775.

Lenke til kommentar

Legger alt i grus? Er det basert på syntetiske tester eller i praksis?

Tenker da på at alt jeg har sett av spillytelse faktisk har vært dårligere?

 

Din 2.66GHz prosessor taper vell mot prosessorer som E8400 når det kommer til spillytelse?

Klart om du blåser i spilling og skal kjøre en server osv.. så er det nok mye å hente, men for en hjemmebruker som samtidig spiller litt så er det fint lite å hente ser det ut til og AMD Deneb kan fort tilby mer på dette området.

 

2'500kroner + for et hovedkort er også latterlig dyrt.

Lenke til kommentar

Foreløpige fines bare syntetiske og uoffisielle tester, men det er ingen tvil at Core i7 har heftig ytelse. Vi må vente på tester, og jeg tror ikke Core i7 vil påvirke mye på dagens spill, fordi disse er storstett GPU-begrenset. Men X58-plattformen i sin helhet kan påvirke mye på spill. CPU-behovet for spill kan forandre seg raskt i nærmeste fremtiden, når stilleutviklere føler at de har rom for å utnytte kraften i nye CPU for å utvikle mer kompleks AI, Phsyx, og andre CPU-relaterte godbiter i spillene.

 

Jeg spiller en god del, men bruker PCen til mye annet også. Jeg driver mye med programmering på daglig basis, litt 3D-endring/video redigering, og diverse ander CPU-relaterte saker. En kraftig CPU vil alltid være velkommen i kassen min.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...