Gå til innhold

Har du mistet dekningen i det siste?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så kjekt med en slik liten sak som gjør det stille og rolig rundt en dersom man sitter på toget en tidlig morgen på vei til jobb! :)

 

Siden rekkevidden "bare" er 10 meter, er det jo bare for de som må surfe eller ringe å gå en liten tur og finne signalet igjen.

 

Men jeg ser også at dette kan brukes til noe kjipt dersom det havner i feil hender.

Lenke til kommentar
jammerne, som det heter på fagpråket
Jeg kan garantere deg at det heter noe annet på skikkelig fagspråk. ;)

 

Fra jeg slår på senderen går det bare ti-femten sekunder før mobilen deres mister kontakten med nettverket og alt blir deilig stille igjen, sier togveteranen til Aftenposten.
Kanskje NSB skulle prøve å lære noe av Flytogets stille-soner? Jeg synes i hvert fall det er helt herlig å kunne sette meg et stille sted på toget.
Lenke til kommentar

Har ikke mistet dekningen på den måten, men av og til blir meldingen liggende i utboksen, til jeg avbryter den og prøver på nytt. Det er og ganske irriterende, men det er mobilen sin feil.(programvaren?)

10 meter i raduis er ikke så alt for mye, men etterhvert som en får kraftigere jammere til samme størrelse, kan det bli mer skummelt.

Lenke til kommentar
sånne skulle vært påbudt på bussen og andre offentlige plasser.

Eller i kinosaler?

Er slike i kinosalene på Kino1 Stavanger.

Mest sannsynlig lovlig, også.

Sikker på at det ikke bare er dekningen som kommer igjenom?

Vet om flere lokaler (butikker osv) som sliter med dekningen.

 

Jobbet i en butikken for noen år siden, der var det aldrig signal.. ;)

Lenke til kommentar
GSM 930Mhz~960Mhz/CDMA 870Mhz~880Mhz/DCS 1805Mhz~1920Mhz

Frekvensene 1805-1920 Mhz er vel 3G-nettet er det ikke?

Tror telenor og netcom har på 2100 ?

 

Mener og huska at den jeg skulle bestille værtfall, den tok ikke og "jamma" 3G nettet..

 

 

Er vel uansett ikke så mange som bruker 3G til å snakke i telefonen med, unntaket er vel videosamtaler.

Lenke til kommentar
Når rekkevidden er <10 meter ser jeg ikke akkurat mange situasjoner hvor det kan være farlig. Synd den blokkerer andre ting enn bare samtaler (er klar over at man ikke kan filtrere det), for ser mange bruksområder for en "mobilsamtale-dreper".

 

Jeg skal gi deg et par bruksområder:

 

- En gjerningsmann kan besøke sin gamle kjæreste som går med voldsalarm og banke henne opp uforstyrret.

- Slå ut securitasalarmen som står på innsiden av døren din før man tar den nye htpc'en din :)

- Ødelegge i en krisesituasjon som brann hvis du ikke husker å slå den av, som man helt sikkert ikke gjør.

 

//Torgeir

Lenke til kommentar

Slike saker gjør i praksis voldsalarmer totalt verdiløse.

Og som nevnt tidligere her, så får man adskillig kraftigere:

 

####fjernet link####

Denne heftige, vesle krabaten lager et elektromagnetisk ragnarokk i 300 meters radius, og kan fint brukes under nokas-liknende ran om man vil hindre at publikum ringer politiet.

(For perspektivets skyld, kan jeg informere om at en slik jammer sender med 40 watt. På forespørsel kan man få opp til 400 watt - flere kvadratkilometer)

 

Så, jeg ser klart hvorfor det er ulovlig.

Likevel, for å gjøre hykleriet komplett, har jeg bestilt en selv.

 

Jeg ser absolutt verdien i en slik i kinosaler og bråkete busser.

Og OM en nødsituasjon skulle oppstå, så har slike lomme-enheter en så begrenset rekkevidde at man skal være temmelig fortapt i sin egen verden for å ikke oppdage det å skru av jammeren.

 

Dessuten, om det sitter en klysete liten tosk i nærheten på kafeen og snakker om sin personlige, og langt over gjennomsnittlige, økonomi akkurat så høyt at blondinen med den interesante kløften 5 meter unna ikke kan unngå å høre det, så ville det vært veldig, veldig artig å spørre han like høylytt om hvordan han kan ha dekning når ingen andre rundt han har det.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

1. Hva er forskjellen på mobilsamtaler og "ansikt-til-ansikt"-samtaler mellom medpassasjerer på tog, buss, fly etc? Er dét at man bare hører den ene halvdelen av samtalen det irriterende momentet?

 

2. Hva med dem som bruker 3G internett i jobb-sammenheng på toget? (Her blir vel jammerene flinkere til kun å blokkere mobilsamtaler etterhvert..)

 

3. Musikk? Øreplugger? Er jo ikke dumt dersom man da ikke synes lydene fra toget er selve definisjonen på stillhet... Er ikke i tvil om hva jeg ville valgt selv om jeg skulle være helt alene i kupeén.

 

:)

Lenke til kommentar
1. Hva er forskjellen på mobilsamtaler og "ansikt-til-ansikt"-samtaler mellom medpassasjerer på tog, buss, fly etc? Er dét at man bare hører den ene halvdelen av samtalen det irriterende momentet?

 

 

Siden hjernen er vant til å høre begge sidene av en samtale, vil den automatisk høre ekstra godt etter på en samtale hvor du bare har den ene parten, og man vil ubevisst konsentrere seg ekstra mye for å klare å skjønne helheten i den.

 

Det kan være litt plagsomt i lengre perioder f.eks på togturer.

 

Ellers er jeg enig i det andre du sier.

Dette vil gå ut over uskyldig (som om ikke alt det andre er uskyldig) datatrafikk også om man har aktivert jamming på 3g-frekvenser.

Lenke til kommentar

Har aldri hatt problemer med å overhøre andre. Ignorer det meste og enkelte ganger kan jeg flire litt av hva folk sier. Synes folk tar dette vel langt når de går til anskaffelse av jammere. Ja visst kunne det vært kjekt med en tekno-fri hverdag iblant, men skal du påtvinge andre det da? Hva slags samfunn ønsker vi å oppnå med det? Trodde det var opptil regjeringer og skape kontrollsamfunn jeg, men nå skal enhver menigmann også drive med sin personlig kontrollering av samfunnet rundt seg.

 

Du kan jo fint gå bort å spørre om personen som du synes snakker høyt kan dempe seg litt. Det enkle er ofte det beste (dette er faktisk tatt opp i en reklamefilm som går på TV nå om dagen).

 

Og tipset om å ha personlig musikk på kollektivtransport er bra. Når du er ute blant folk kan du ikke diktere alt. Du må omgås andre mennesker og innrette deg litt. Virker som en del har anti-sosiale tendenser når de ikke forstår dette.

 

 

Ta også skjerp dere litt. Dere vet ikke konsekvensene av hva dere gjør.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...