Gå til innhold

Guide: Tjen penger med Adsense


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er nok mange som tjener mye på dette, men også veeldig mange som aldri tjener nok til å komme over grensen på $100 for å få utbetaling fra Adsense. Selv har jeg laget noen enkle små sider som går jevnt ok med trafikk og inntjening nok til å betale for domenet og driftutgifter hvertfall, men skal man tjene store penger så må man ha målrettet innhold og god trafikk.

Lenke til kommentar

^^ Prøve.no mener du ?

 

Artig side, må ta den testen der, siden jeg er under utdanning til Trafikklærer. :p

 

Denne siden får vel mange klikk og sidevisninger, siden man må klikke seg gjennom 45 spørsmål, + svar for hver side, er lik 90 sider..

Regner med at det ikke er tilfeldig at det bare er 1 spørsmål på hver side, og at svaret kommer på egen side.

 

 

Edit:

Regner med at det heller ikke er tilfeldig at Hw.no sprer artiklene utover 10 undersider..

Irriterende for brukeren, men det bringer vel peng i kassen.. ?

Endret av Jome
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skummleste gjennom nå, og jeg syntes det var en fin gjennomgang..

 

Klart dette er old news for veldig mange, men det er nok også svært mange som synes dette med annonsering er utolig forvirrende...

 

Jeg benytter stort sett kun Google Adsense på mine sider og selv om det ikke akkurat blir de største summene ut av det så blir det jo litt om man ser det over tid.

 

Skal lese gjennom mer nøye senere, men syntes ikke artikkelen fikk frem det mest geniale med hele konseptet til adsense, nemlig at det er et 100% automatisert system.

 

Dvs. at du i utgangspunktet ikke trenger å tenke på hvem du skal annonsere for, og du kan bare legge opp koden til adsense og gjøre det du skal gjøre, ha det gøy og blogge eller hva det skal være.

 

At man er avhengig av lesere sier seg selv, og det virker på meg som at jo smalere siden din er jo bedre er utbetalingen i prosent i forhold til antall besøkende.

 

Jeg har til eksempel en side som genererer over 3000 visninger om dagen, men den gir ikke mer enn noen få klikk hver dag, og så har en annen side som ligger på rundt 100 visninger som genererer like mye.

 

Noe annet som er viktig å tenke på er at man bør prøve å bake annonsene inn i designen på siden din slik at det ikke virker som om det viktigste på siden din er annonser.

 

Ikke det at jeg tjener så mye på denne siden akkurat, men se på ikke.sinna.no som jeg synes det er et godt eksempel på å bake inn annonsene i designen.

 

Den viktigste motivasjonen for alle bør uansett være at man skal ha det gøy med det man driver med, så får det bli en bonus at man også kan tjene penger på det.

 

Dette blir som alt annet her i livet; og ikke alle heter kjell Inge Røkke :)

 

Opps.. ble litt mye tekst her da.... klarte ikke stoppe.. sorry

Lenke til kommentar

Nå skumleste jeg bare artikkelen, og kunne ikke finne noen plasser hvor det var tydelig presisert at Google betaler svært dårlig. Om nettsiden er om et veldig bestemt tema/produkt, vil du mest sannsynlig tjene mer enn dobbelt så mye om du bruker andre annonsører, gjerne kontakte leverandører.

 

Jeg har f.eks en nettside hvor jeg de siste 6mnd hadde $3000 i inntekter fra google (1.8millioner annonsevisninger, 3+3 (maks) antall annonseenheter). Var rimelig bra fornøyd med det. Men ble kontaktet av 2 firmaer som ville annonsere med egne bannere, og bare på én måned fikk jeg like mye fra de, som jeg fikk fra google på 6 måneder. Og da hadde jeg bare én horisontal standardbanner + én vertikal banner - mye mindre plass enn google sine altså.

 

Google Adsene egner seg nok kun for mindre nettsider, som ikke ønsker å bruke tid på å forhandle/legge til annonser.

 

Om du betaler for båndbredden på nettsiden din, vil det du må betale for båndbredde helt klart overgå inntektene du får fra Adsense [ved eksponering på Digg/slashdot].

Dette var da en svært så bastant påstand... Det kommer jo selvsagt an på hvor mye du betaler for båndbredde/bruker. Dessuten bør det kanskje nevnes at slik linking øker rank i søkemotorer, som mest sannsynlig øker fremtidige inntekter.

Lenke til kommentar

eg har startet med adsense for drøye to uker sia, men eg har ikje helt forstått meg på det her sånn 100% enda.. så derfor håper eg at dere som har brukt adsense fra før kan ta å besvare et par spørsmål som eg lurer noe forferdelig:

 

1) eg har både forum og egen forside. kan eg bruke adsense ads både på forumet (toppen, bunnen og etter hver andre post i forumet) OG på forsida eller vil det gi meg trøbbel med google iht reglementean deres?

 

2) dere som har adsense fra før, har dere forum på sidene deres?? hvordan greier dere å holde unna med å bli bannlyst fra google? forståelig nok ved å følge reglene deres, men skal man oppgi i f.eks reglene til forumet ellerno slikt at man har reklame på siden og at det er opp til brukeren å bestemme seg om han/hun vil joine siden eller ei..?

 

3) har dere noen andre generelle tips om hva man må gjøre (som ikke er så selvfølgelig) for å ikke bli bannlyst av google?

 

4) skal man kanskje rapportere til support/kundeservice om at det er mange skoleelver som er på siden min som kanskje kan klikke på reklamene flere ganger i løpet av dagen fra samme IP så at CTR stiger himmelhøyt? tror dere at det er best at jeg advarer google om dette på forhånd, eller??

 

håper nogen kan ta å svare meg på de spørsmålane! hadde vært bra :) takk.

 

det er forresten berre tull at man ikje kan tjene på adsense! i løpet av disse 2 ukene har jeg hatt en foreløpig inntekt på 2500kr. pengar som kjem godt med når man er sykemeldt. :)

Endret av lknight
Lenke til kommentar
eg har startet med adsense for drøye to uker sia, men eg har ikje helt forstått meg på det her sånn 100% enda.. så derfor håper eg at dere som har brukt adsense fra før kan ta å besvare et par spørsmål som eg lurer noe forferdelig:

 

1) eg har både forum og egen forside. kan eg bruke adsense ads både på forumet (toppen, bunnen og etter hver andre post i forumet) OG på forsida eller vil det gi meg trøbbel med google iht reglementean deres?

 

Du kan ikke ha mer enn 3 Adsense-annonser på en sidevisning + 3 link units på en sidevisning. Men du kan fint ha annonser både på fremsiden og på undersider.

 

2) dere som har adsense fra før, har dere forum på sidene deres?? hvordan greier dere å holde unna med å bli bannlyst fra google? forståelig nok ved å følge reglene deres, men skal man oppgi i f.eks reglene til forumet ellerno slikt at man har reklame på siden og at det er opp til brukeren å bestemme seg om han/hun vil joine siden eller ei..?

 

Jeg har ikke forum, men på spamavert.com får vi mye brukergenerert innhold. Vi måtte slå av annonsene som vises med e-poster fordi det veldig ofte inneholdt "voksen"-innhold. Du får kun en advarsel fra Google på dette, såvidt jeg skjønte når vi fikk vår advarsel... :)

 

3) har dere noen andre generelle tips om hva man må gjøre (som ikke er så selvfølgelig) for å ikke bli bannlyst av google?

 

Vær forsiktig med brukergenerert innhold som du ikke modererer og har kontroll på. Brukerne kan lett bryte Adsense sine regler om de vil.

 

4) skal man kanskje rapportere til support/kundeservice om at det er mange skoleelver som er på siden min som kanskje kan klikke på reklamene flere ganger i løpet av dagen fra samme IP så at CTR stiger himmelhøyt? tror dere at det er best at jeg advarer google om dette på forhånd, eller??

 

Du trenger ikke rapportere noenting. Google overvåker klikk både med automatiserte metoder og manuelt, og fjerner hele tiden enkeltklikk pga. at de tror de er duplikater eller lignende.

Endret av kilogram
Lenke til kommentar

1) hvis du ser på følgende bilde:

278452.jpeg

 

rød ring = selve annonsen, ja?

grønn firkant = 1x link unit, ja?

 

ellers var resten klart og tydelig.

 

så et nytt spørsmål:

 

- finnes det noen indirekte metoder om hvordan en kan be medlemmene sine klikke på reklamer? :p antar at det ikke er sånt, da alt som heter reklame er strengt forbudt..

 

takker for all hjelpen! :)

Lenke til kommentar

Jeg driver www.pvxwiki.com, er ca. 45000 brukere med ca. 400000 side visninger daglig. Har prøvd Google Adsense og må si at det er absolutt minst lønnsome annonsering som trenger vanvittig med ettersyn.

 

Dersom din nettsted har over 10000 unike daglig bør du prøve å få enten en lokal aktør til å annonsere på siden din eller prøve å inngå sammarbeid med noen av litt større selskaper innenfor din tema. Inntekten vil 4 doble seg i forhold til GOogle Adsense

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...