Gå til innhold

Ny liten maskin fra Dell


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nett-PC markedet utvides og nå kommer de første billige 12 tommerene.

 

 

 

Les mer

 

Dersom det er Z520 og Z530 som blir brukt på denne regner jeg vel også med at de må bruke det langt mer effektgjerrige Poulsbo chipsettet som også skal ha bedre ytelse. Dette er jo vel bare positivt. Liker ikke det at ikke engang kunden kan skifte til 2Gb "utenom" webbutikken. Kjempeflott at den kun er 2,3cm, men savner integrert 3G.

Lenke til kommentar

Endelig en minibærbar som skiller seg litt ut:

- Bra skjermstørrelse og oppløsning. (Men litt mye ramme rundt skjerm og tastatur)

- Vista er jo også ganske uvanlig for disse, men det tror jeg er å gå i feil retning. I hvert fall når brikkesettet begrenser minnemengden til maks 2GB. Jeg regner derfor med at XP og Ubuntu vil selge mye bedre med denne. Ubuntu er endelig et populært valg av Linux-distro så det tror jeg vil gi et bra salg. Antageligvis er det snakk om Ubuntu 8.10 som blir servert rykende ferskt på førstkommende torsdag. :)

- Litt høy pris. Håper det bedrer seg når konkurransen på 12-tommers minibærbare øker.

 

Kort oppsummert: Dette begynner å ligne på noe. Litt flere forbedringer så beveger jeg meg ned fra gjerdet.

 

Redigert: Info om Poulsbo

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Mulig dette er et dumt spørsmål vanvittig malplassert, men hvordan er det med støynivået på net-books? Skulle jo tro de var lydløse/uten viftestøy, men det er kanskje ikke tilfellet?

Noen av de har faktisk vifte for å kjøle ned brikkesettet. F.eks Acer Aspire One. Støynivået er vist ganske variabelt siden noen opplever det som plagsomt mens andre sier de ikke hører det. Det kan sikkert ha noe å gjøre med viftekvaliteten (oljelager i stedet for kulelager).

Lenke til kommentar

Viftestøyen i Aspire One var ikke merkbar i SSD-versjonen jeg hadde først, men i den nye maskinen min med tradisjonell harddisk er den særdeles merkbar, dessverre :( Men det er et kompromiss jeg gjerne svelger så lenge ytelsen er så drastisk forbedret! :)

 

On-topic: Dell'en ser veldig interessant ut, endelig en netbook med brukbar skjermstørrelse :)

Endret av stormx
Lenke til kommentar

Dette er faktisk den første "nett-PCen" jeg kunne tenkt meg. Denne med Ubuntu og muligens SSD ville være ypperlig.

 

Dell har solgt PCer med Ubuntu en stund, så de har nok opparbeidet seg litt kompetanse. En del andre konkurrerende produkter har i varierende grad lykkes med Linux-distribusjoner.

 

Husk at en del andre "nett-PCer" har hatt en bred kant rundt skjermen pga. tastaturet er så langt.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Spesifikasjonene på denne pc'en vil gjøre at den havner utenfor ULPC definisjonen til Microsoft. Det betyr at maskinen ikke kan leveres med XP, alternativet er Linux eller Vista. MS definerer ULPC slik:

 

"Microsoft is setting the limits for ULPCs at 10.2-inch screens, 80GB of storage, 1GB of RAM, 1GHz processors (with some exceptions) and no touchscreens."

 

Kilde

Lenke til kommentar
Spesifikasjonene på denne pc'en vil gjøre at den havner utenfor ULPC definisjonen til Microsoft. Det betyr at maskinen ikke kan leveres med XP, alternativet er Linux eller Vista. MS definerer ULPC slik:

 

"Microsoft is setting the limits for ULPCs at 10.2-inch screens, 80GB of storage, 1GB of RAM, 1GHz processors (with some exceptions) and no touchscreens."

 

Kilde

Det er fortsatt lov å få XP Downgrade, men da må man ha Vista Business, som da kan nedgraderes til XP Pro.

Lenke til kommentar

Det er heller ikke umulig at en såpass stor aktør som Dell klarer å forhandle de øvre spesifikasjonskravene litt oppover.

 

Jeg må si Microsofts politikk på dette er rimelig barnslig.

"Kan den ikke kjøre Vista så skal dere slippe, men er den så vidt bra nok til å kjøre Vista så får dere i hvert fall ikke valgmuligheten mellom XP og Vista. Da selger vi kun Vista"

 

Forsåvidt, Microsoft er ikke de eneste som har barnslig politikk på slike PCer. Intel kunne meget lett ha åpnet for over 2GB minne i brikkesettet, men vil helst ikke at PCene skal være oppgraderbare. Jo dårligere oppgraderbarhet jo bedre blir nysalget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...