Gå til innhold

Test: Panasonic Lumix LX3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lukter Leica D-Lux 3 jeg ;)

 

Dersom det stemmer og de har samme objektiv så er det bare en ting å si: Løp og kjøp! Rått kamera dersom man holder seg under ISO 800. Lite, og mer lommevennlig enn Powershot modellene til Canon. Forskjellen i de to ligger vel i behovene. Panasonic har størrelsen på sin side mens Canon har overbevist på bilder på 1600 ISO samt de manuelle funksjonene er enklere å jobbe med.

Lenke til kommentar

jeg fikk LX3 på tirsdag, artig lite kamera:-) Litt surt at japan photo lanserte LX3 til 3499,- dagen etter at jeg kjøpte det for 4390,- på fotovideo...

 

Kameraet virker responsivt, og det er plenty med instillingsmuligheter. I forhold til mitt D40 er det en del mer støy på lav ISO. Det gjelder nok å være påpasselig med å eksponere riktig for å holde støyen nede. Da hjelper det også med live histogram, meget nyttig!

 

Har ikke fått brukt kameraet noe særlig utendørs enda, skal se om jeg får lagt ut noen bilder når jeg får brukt det.

Lenke til kommentar

Glimrende kamera, men litt stiv pris. Om man et øyeblikk ser bort i fra størrelse og vekt-argumenter så får man jo speilrefleks til 1000 kr mindre. Slike (LX3) kameraer tror jeg vil være en utdøende rase så snart mFT-formatet kommer skikkelig på banen. mFT-sensoren er ca 225 mm2, mens dette bare har en sensor på omtrent 80 mm2. Størrelsemessig tror jeg de vil bli ganske like.

Lenke til kommentar

Jeg er redd selv de minste mFT-kameraene vil bli betydelig større enn LX3, av rent tekniske og praktiske årsaker. På Photokina ble det sagt at konseptmodellen fra Olympus var laget for å vise hvor lite det var mulig å lage et mFT-kamera, og den var betydelig større enn Canons G10, som igjen er merkbart større enn LX3.

 

Men jeg er enig med deg at en mFT-sak på størrelse med LX3 hadde slått opp igjen den gamle sikleskaden ja.

Lenke til kommentar
Glimrende kamera, men litt stiv pris. Om man et øyeblikk ser bort i fra størrelse og vekt-argumenter så får man jo speilrefleks til 1000 kr mindre.

 

Har aldri helt forstått at billige speilrefleks skal være noe argument mot å kjøpe et avansert kompaktkamera. Hvis jeg kjøper et kompaktkamera så er det jo fordi det er det jeg trenger. Etter hvert som speilreflekser også får live view og video modus kan nok det endre seg litt, men foreløpig har kompaktkameraene en del fordeler i forhold til speilrefleks i tillegg til størrelse og vekt.

 

Forøvrig enig med Simen1 i at mFT nok vil spise litt av markedet for avansert kompaktkameraer, men også enig med Are i at de må bli mye mindre enn det vi har sett så langt før de blir noen stor trussel mot typen G9/G10/LX3. En del av ultrazoomene er nok mer utsatt. Fuji S100fs veier jo over en kilo, og der vil nok en G1-type kamera med samme brennviddeområde faktisk kunne bli mindre og lettere.

Lenke til kommentar
What? Den som så _så_ liten ut? I just died a little inside :(

Nå har jeg ikke sett noen av de to annet enn på bilder, men jeg har tro og håp om at forskjellen ikke er så veldig stor.

 

Olympus mFT konseptkamera

 

post-3851-1224873026_thumb.jpg

20936.jpg

20940.jpg

20934.jpg

 

 

Panasonic Lumix LX3

 

Litt dumt perspektiv på mange av disse, men det var det jeg fant.panasonic_lx3_5.jpg

panasonic_lx3_2.jpg

panasonic_lx3_1.jpg

panasonic-lumix-dmc-lx3.jpg

lx3.jpg

dmc-lx3.jpg

panasonic-dmc-lx3.jpg

lx3-panasonic.jpg

panasonic-lx-3.jpg

fx150.jpg

340x.jpg

LX3flash.jpg

 

Lenke til kommentar

Selv om Olympus greier å få ned størrelsen på huset en del må de jo ha plass til en sensoren og mekanikken som skal gi bildestabilisering, hvis de ikke ofrer bildestabilisatoren da for mindre størrelse. Men uansett hvor lite de får huset så vil jo objektivet stikke ut. Selv med en veldig begrenset normalzoom kan det ikke bli like flatt og lommevennlig som Canon G9/G10 og Nikon P6000.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...