Gå til innhold

3D-program i ny versjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott at Hw.no skriver om dette CG programmet.

 

Har selv brukt Blender i noen år, og har hentet mye støtte i det norske blenderforumet på forum.Blender3d.no! Hvis du er nysgjerrig på Blender, kan du registrere deg der, og spørre om veileding. Det er i tillegg noen norske guider på Blender der, som finnes her.

 

Blender er i rask utvikling, og BlenderNation er en god side med nyheter.

Lenke til kommentar

Æsj, jeg installerte forrige versjon i forrige uke. Hadde jeg vist dette så hadde jeg ventet.

 

Mad Wolf Magnux: Enig i at det bør lages en innføringsguide. Kanskje ArtistenT har lyst på et lite freelance-oppgrag? I så fall er det bare å ta kontakt med redaksjonen (rolf AT hardware.no) og spørre. I mellomtiden krysser jeg fingrene for at det skjer. :)

 

PS. Det er egentlig fluidmekanikk-modulen som er mest interessant for meg så jeg håper den blir viet et par avsnitt.

Lenke til kommentar

@Simen1

 

Har ikke så mye tid nå, så jeg tror ikke jeg vil kunne sette sammen en guide :(

 

Men hvis det er noen som kan noenlunde engelsk vil jeg anbefale http://en.wikibooks.org/wiki/Blender_3D:_Noob_to_Pro

 

Der er det en haug med tuts lagd for nybegynnere, og man starter øverst, og jobber seg lengre ned.

 

Det er bare å søke etter det man vil, som foreksempel "Fluid".

 

Her er et par linker relatert til Fluid simulator:

 

For en grunnleggende forståelse om simulatoren(ikke en guide):

http://en.wikibooks.org/wiki/Blender_3D:_N...Fluid_Simulator

 

En guide:

http://en.wikibooks.org/wiki/Blender_3D:_N..._Sim_and_Yafray

 

Alle er velkomne til blenderforumet forum.blender3d.no for tips og hjelp om Blender.

 

Husk at Blender inneholder mange ukjente knapper og ukjent UI, men ikke la det stoppe deg fra å prøve det ut, ca. 90% av knappene vil du ikke bruke med det første, og noen er det ikke nødvendig å lære seg.

 

Men selv om det kan være fristende å begynne rett på avanserte ting som en storby eller et hus innvendig, så bør man begynne i det små, og ikke starte med et større prosjekt før man har lært seg å bruke verktøyene, ellers vil man hele tiden sitte fast, og da kan det bli vanskelig å fortsette.

 

 

@Sam_oslo

 

Man kan bruke BGE til å simulere fysikk, som en ball som triller, eller en domino-rekke, og konvertere de opplysningene til Blenders animasjons-tidslinje. Så derfor kan man bruke bullet (fysikksimulatoren i BGE) i stedet for å animere for hånd.

 

@Teabone

Blender har et innebygd tegneprogram, der man kan tegne på et flatt bilde, eller rett i 3d-vinduet. Derfor kan den godt tenkes som et slags enkelt "tegneprogram" :p

 

PS: Internettet er fullt av tutorialer og guider om Blender, som f. eks. denne siden:

http://www.blender.org/education-help/tuto...etting-started/

eller her:

http://www.blendernation.com/tutorials/

Endret av ArtistenT
Lenke til kommentar
Det er synd Blender har en noe kronglete UI, ellers hadde det kanskje vært enda flere som brukte det, spesielt med tanke på at det er mange gode guider og et hjelpsomt community rundt det. personlig bruker jeg max, men det er vel mer tilfeldig at det er blitt slik. Max har et godt UI da ...

 

Virker som UI er det som stopper folk flest innenfor verden av 3d til å prøve blender og ikke minst fortsette å bruke det. Jeg kan være enig i at Max har et veldig godt UIsystem og "skremmer" ikke brukeren bort. Men det er ofte slik at når man bruker noen timer (ja, man kan sitte noen timer før ting ser bra ut) så vil UI`et til max være for treigt. Mye rullegardinfelt, faner og bortgjemte knapper. Dette er vel kanskje det beste argumentet for å prøve Blender. Det har for det meste hurtigtaster på skrivebordet for enhver funksjon som du prøver å gi programmet. Det er lett og hurtig. Det bør selvsagt innlæres noe som kan være vanskelig for en helt ny bruker.

 

Det jobbes med en norsk nybegynnerguide for Blender, men vi får se når den blir ferdig.

Lenke til kommentar
Virker som UI er det som stopper folk flest innenfor verden av 3d til å prøve blender og ikke minst fortsette å bruke det.

 

Fra egen erfaring så vet iallefall jeg at grensesnittet til Blender når jeg begynte å bruke det var far out uforståelig, og kunne ikke forstå de som sa at "Jaja, men når du skjønner hvordan det er, så er det helt genialt". Og det er det jo, når jeg bruker blender nå. Man kan tilpasse det akkurat som man vil, utifra hva man holder på med, men en nybegynner vil helst ikke ha denne muligheten.

 

Vet ikke om noen har sett dette her:

Lenke til kommentar
Forslag: lag en enkel guide til Blender :)

 

Hehe... hadde vært fint, men jeg er heller skeptisk.

 

Jeg har selv laget en del småting i Blender, og jeg må si

at det forutsetter en vannvittig høy læringskurve.

(Det blir ikke særlig bra før man har øvet seg minst 5 timer og

med god veiledning.)

Når det er sagt... det er vannvittig effektivt å jobbe i når

du lærer deg alle hurtigtastene og mulighetene.

Det finnes også gode guider der ute på nettet. Noen av dem

er videoer, som fungerer veldig godt til læring.

Lenke til kommentar

Jeg har veldig lyst til å lage noen animasjoner/film på hobby basis. jeg fant ut at Blender er ypperlig for å lage 3D modeller og det tar ikke mye tid til å lage disse heller, men det tar mye tid å lage komplekse animasjoner.

 

Har noen av dere noe tips hvordan man kan forenkle animasjons prosessen? Jeg tenker på en form for "game engine" som kan ta seg av alle bevegelsene basert på script eller input fra keyboard/joystikk. Noe tips om hvordan man kan gjøre dette i Blender eller eventuelt andre programmer/hjelpeprogrammer?

Lenke til kommentar

@Sam_Oslo

 

Nå er ikke animasjon min sterke side, men så vidt jeg vet, så er det nok snakk om manuellt arbeid. Selv om du hadde fått en "game engine" til å vise animasjoner, så må du nok uansett rigge modeller og lage animasjonene selv. Spillmotorer lager ikke animasjoner, de bare "spiller av" ferdiglagde animasjoner.

 

"It's easier to teach an animator to use a computer, than to teach a computer user to animate", sies det vel. Det er ikke dermed sagt at man er lengre unna å lære seg animasjon enn å investere en god porson tid, svette og tårer :)

 

Edit: Kom til å tenke på at man kan animere via scripting. Ikke at jeg vet noe som helst om dette, dog. I følge sagnet, så er det meste av animasjoner i filmen her scriptet, ikke "animert" i normal forstand.

 

*ALT* i den filmen er lagd av 1 mann... :eek:

Endret av Dummst
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...