Gå til innhold

Anmeldelse: Sacred 2: Fallen Angel (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Morsom anmeldelse.

Det første jeg gjorde var å skumme gjennom første side, leste siste avsnitt og hoppa rett til karakteren på andre side. Skjønte ikke bæret :p

Hjalp litt å lese igjennom hele artikkelen ordentlig etterpå.

 

Et spill med en virkelig fri karakteroppbygging høres spennende ut, istedet for å være bundet av de få variasjonene av hver klasse utviklerne har klart å se.

Lenke til kommentar

Bra andmeldelse...jeg håpet at alt krasjing og tull var bare i demoen...jeg hadde bestemt meg å kjøpe den, men da hopper jeg glatt over dette spillet.

 

Legend:Hand of God er mye bedre i såfall. Iverfall på innlevelse. Som andmelderen ble alle NPCer bare mission automater, mens på Legend følger jeg med på handlingen. Men når Legend er gjennomført mulig at Sacred 2 har blitt rikelig patchet og alle problemene er borte?

Lenke til kommentar

Unnskyld at jeg ler. :rofl: Jeg har spilt Sacred 2 en god stund, men etter å ha lest anmeldelsen er jeg ikke sikker på at vi spiller samme spill. Bugs? Har ikke funnet noen av betydning. Uinteressante quester? Veldig mange er chain-quester og har meget bra historier. Dette gjelder både vanlige quester og class-quester. Uinteressant verden? Tvert imot, en så detaljert verden som denne skal du lete lenge etter og så videre. Jeg fikk nesten på følelsen han er skuffet fordi dette ikke er Elder Scrolls 5 eller Diablo 3. :p

 

Men det er nå bare min mening. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Noe sier meg at dette blir sluppet for tidlig. En sykdom utgivere har.

Bra anmeldelse forresten, selv om den gjenspeilet litt mye av anmelders tanker og følelser istedenfor å gi en innføring i spillets verden.

Lenke til kommentar

Hvis det tar 7 timer med spilling bare for å forstå hva man driver med, da har Sacred 2 ikke klart ARPG rollen sin særlig godt.

 

Istedet for å spille for å vinne, begynte jeg å eksperimentere med evnene mine, lese ordentlig på hva utstyret mitt gjorde og sette opp en skikkelig strategi istedet for å bare henge det dyreste utstyret på de ledige knaggene. Jeg begynte å tenke på hvordan det utstyret og evnene mine burde forme spillestilen min.

 

Nei sier du det, er ikke dette noe alle gjør?

Lenke til kommentar

først vil jeg si: Svært utfyllende og dekkende anmeldelse! Vi som har spilt sacred 1, kjenner til mye av dette systemet fra før av, og egentlig kjenner jeg igjen mye av sacred 1 i denne anmeldelsen også, til punkt og prikke faktisk!

Sacred 1 var så full av bugs og slit, at de måtte jobbe i mange måneder for å få fikset på det verste, ikke bare bugs, men små feil som gjorde spillet helt uholdbart! F.eks at om du døde, kunne du respawne i hovedbyen, uten mulighet til å komme deg til partyet ditt, du måtte rett og slett løpe, fra nærmeste portal du hadde åpnet i en annen by. Men dette ble som sagt rettet på.

Ascaron sverget til, at de skulle ikke begå samme feilen igjen, og jeg håper at det bare var 'bad luck' med maskinvaren hos anmelderen, for dette spillet fortjener virkelig mere, siden utvikleren har hatt spillet gjennom åpne, og lukkede testperioder siden tidlig 2007. Har enda ikke kjøpt spillet, men blir vel å investere rundt juletider, etter en del eksamener, og gleder meg som en unge, siden sacred 1, til slutt, ga meg utallige timer med moro!

Lenke til kommentar

Jeg synes det er trist at denne anmeldelsen når fremsiden på gamer.no.

Jeg kjenner meg overhode ikke igjen i denne grenseløst useriøse og altfor objektive anmeldelsen.

 

Spillet er enormt og du ser at mye tid har gått med til å forme den slik at den blir minst mulig lineær. Det er så mange nydelige artistiske detaljer å legge merke til, så mange unike plasser å finne, så mange forskjellige områder å utforske at en blir nesten litt forundret over at Ascaron har klart alt dette. Sacred 2 overgår Sacred med stor, stor margin.

 

Og for ikke å snakke om den ekstremt imponerende og intrikate karakteroppbyggingen dette spillet har å by på. Helt suverent ethvert actionRPG-spill som noen gang er laget, og jeg vil egentlig gå så langt og si at alle de RPG-spillene jeg har spilt, og da inkluderer jeg Daggerfall, Morrowind og Oblivion, ikke gir en like god karakteroppbyggingsmulighet som det vi her får servert. Rett og slett en perle.

 

Hva voice-acting angår, så er den kanskje ikke optimal for de mest kritiske, de som ikke forstår at den egentlig er en del av dette spillets humoristiske sans og at den tillegger spillet en viss tyngde i form av vitsemakeri (for eksempel dryaden min som alltid lurer på hvor nærmeste skobutikk er å finne). Til og med monsterene lirer av seg gullkorn, som koboldene som alltid klager over at spillerene får bruke helsedrikker, eller som forteller deg at de vet hvor du har parkert bilen, så det er best å være forsiktig. Men en ting skal være sikkert, tysk aksent er det ikke.

 

Og hva gravstøtter angår, vel mange er dedisert avdøde hardcore karakterer fra Sacred, som døde på de merkligste måter. Helt genialt at Ascaron dediserer gravstøtter i spillet til dem. ("Here lies XXX, a lvl 191 seraphim, who died while being afk in what she thought was a safe corner of the map. She was wrong")

 

Og for de som elsker loot, så er dette helt klart et ekstremt godt gjennomført spill. Ascaron har mye erfaring fra Sacred og det merker vi i Sacred 2. Det er ekstremt mange forskjellige typer items og item-effekter og stadig nye ting dukker opp selv etter 40 timers spilling. Det er også mange sjefer som kan drepes om og om igjen og mange forskjellige vanskelighetsgrader på spillet; bronse, sølv, gull, platinum og neobium. Man kan tross alt bli level 200.

 

Vel, det var bare noen av de tingene jeg måtte ramse opp for å rette opp inntrykket av dette spillet. At forfatteren av denne anmeldelsen ikke vet hvordan de fleste spill håndterer det og opne et oversiktskart over verden, skal da ikke gi negativt utslag på anmeldelsen, mener da jeg. Jeg kunne gitt flere slike eksempler. Jeg synes rett og slett at forfatteren stilte feil krav til spillet fra begynnelsen av og ble overveldet av for mange muligheter. Men det er jo nettopp det et RPG-spill skal være, et mulighetens paradis.

Lenke til kommentar
Jeg synes det er trist at denne anmeldelsen når fremsiden på gamer.no.

Jeg kjenner meg overhode ikke igjen i denne grenseløst useriøse og altfor objektive anmeldelsen.

 

At du ikke er enig gjør ikke automatisk anmeldelsen useriøs. Jeg vil også påstå at din anmeldelse er minst like subjektiv som gamer sin. I det store og det hele er det å bruke subjektivt som et fy-ord når det kommer til anmeldelser latterlig til å begynne med. En anmelder skal gi en karakter og si sin EGEN mening angående spillet han anmelder, hvordan kan man da være 100% objektiv? Det er en selvmotsigelse og i bunn og grunn en umulighet. D

 

Det er godt mulig at dine poenger ang Sacred 2 er korrekte, men synes da vitterlig ikke at du gjør en bedre jobb for å begrunne dine påstander enn anmelder gjør. Uansett, poenget mitt er i bunn og grunn dette; Det er fullstendig lov å være uenig med anmelder, men å stemple personen som useriøs og subjektiv (noe han da absolutt bør være) bare fordi du er uenig med anmelder faller på egen urimelighet.

Endret av Jeanzy
Lenke til kommentar

Morsom lesning, i alle fall for oss som ikke har noe forhold til serien fra før. Likte spesielt måten avsnittene ble brukt på, dvs. alle fasene anmelder gikk igjennom. Fint språk, bra flyt, rett og slett en knakende god anmeldelse i min bok. Kan diskuteres om anmelder går dypt nok inn i selve spillet, men føler likevel at spillet og dets oppbygning blir forklart på en tilfredsstillende måte.

 

Særlig da jeg og samboeren min skulle forsøke å samarbeide i kampanjen kom jeg farlig nære å brekke plata, drite i en pappeske og sende den til utviklerne.

Må innrømme at jeg lo ganske godt av den der! :!:

Lenke til kommentar

Det sier jo litt at han slet med å finne kartet, før han med en tilfeldigvis trykket M for Map... ;)

 

For øvrig vil npc'ene i byene stadig starte samtaler seg imellom helt tilfeldig. Morsom detalj. ;)

 

For ikke å snakke om den "egyptiske roboten" som klagde over at han takket nei til en rolle i Terminator 4 for å bli med her. Selv om han da bare ville ha drept mennesker er det jo bedre enn ingenting... :p

Lenke til kommentar
I det store og det hele er det å bruke subjektivt som et fy-ord når det kommer til anmeldelser latterlig til å begynne med. En anmelder skal gi en karakter og si sin EGEN mening angående spillet han anmelder, hvordan kan man da være 100% objektiv? Det er en selvmotsigelse og i bunn og grunn en umulighet. D

 

Hvem sa noe om å være 100% objektiv? Det er faktisk fullt mulig å anmelde et spill der en er 100% subjektiv, men lar være å ty til de mest ekstreme adjektiver og sammenligninger, uansett om en var fornøygd med produktet eller ikke. Det som egentlig er mitt poeng er at det er trist at en persons mening potensielt skal kunne ødelegge for et spill, når denne personen så åpenbart ikke er kjent med denne sjangeren.

 

Det er godt mulig at dine poenger ang Sacred 2 er korrekte, men synes da vitterlig ikke at du gjør en bedre jobb for å begrunne dine påstander enn anmelder gjør. Uansett, poenget mitt er i bunn og grunn dette; Det er fullstendig lov å være uenig med anmelder, men å stemple personen som useriøs og subjektiv (noe han da absolutt bør være) bare fordi du er uenig med anmelder faller på egen urimelighet.

 

Hvor lang tid brukte jeg på å skrive ned noen punkter for i hvertfall og rette opp noe av det skjeve inntrykket anmelder ga? Kanskje 10 minutter. Det er ikke godt nok, og er klar over det, men i det minste er det noe.

 

En annen ting, om personen er useriøs vites faktisk ikke, men at anmeldelsen hans er et useriøst forsøk, det synes jeg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Det som egentlig er mitt poeng er at det er trist at en persons mening potensielt skal kunne ødelegge for et spill, når denne personen så åpenbart ikke er kjent med denne sjangeren.

Dersom en person gjør seg opp en mening etter kun å ha lest 1 anmeldelse er det leseren og ikke anmelderen det er noe galt med.

 

Spill bør anmeldes subjektivt og reflektere anmelders opplevelse av og mening om spillet. Lesere bør lese så mange forskjellige anmeldelser som mulig for å få et mest mulig helhetlig bilde av spillet.

Lenke til kommentar

Leste anmeldelsen om igjen, og jeg må være enig i at den var vel mye mer skrevet som et opplevelse enn et beskrivelse av spillet.

 

Det er mangel på hvordan spillet faktisk er, og heller mye tull. Jeg selv var svært plaget av de samme problemene i spillet, men skulle jeg skrive et anmeldelse av spillet ville jeg klart å få dette ned til et avsnitt, ikke 2/3 av skrivet.

 

Mulig den dårligste spill anmeldelsen gamer.no har hatt på lenge, virket mer som et forsøk på et Zero Punktuation clone.

Lenke til kommentar

Sacred 2 er etter min mening et veldig bra spill som fortjener bedre enn karakteren 6, selv om man tar de relativt mange tekniske problemene i betraktning. Utrolig moro å spille, interessante karakterklasser, fantastisk grafikk på omgivelser og utstyr, og du verden så vanedannende.

 

At spillet er "grenselöst teit" er jeg gjerne med på, men dette er ikke et spill som tar seg selv höytidelig så hvorfor skulle jeg som spiller ta det så seriöst?

 

Skal se om jeg ikke får sagt noen flere gode ord om Sacred 2 når jeg har spilt litt mer, men akkurat nå er jeg litt for opptatt - med å spille selvfölgelig :)

 

(Kommentaren om kartet kjöper jeg ikke. At hurtigtast for kart ligger på "M" skulle ikke overraske så mange i disse dager. For uinvidde er dette beskrevet under seksjonen om kart i manualen, under avsnittet om hurtigtaster eller i selve hurtigtastoppsettet i spillet.)

Lenke til kommentar

Ser at det er mange som stoler blindt på anmeldelsen, og det er virkelig synd sinden man da går glipp av et glimrende spill. At anmelderen (slik jeg forstår det) ikke "forstår" Sacred-verdenen og den litt uhøytidlige vinklingen som spillet har er sånt som kan skje, men jeg syns det gjennomsyrer anmeldelsen alt for mye. Også når det gjelder bugs, kræsj osv så er det noe jeg ikke har opplevd.

Lenke til kommentar

Eksperimentell anmeldelse som ikke fungerte så veldig bra. Bedre lykke neste gang, men jeg må innrømme at jeg foretrekker anmeldelser framfor utdrag fra anmelders LiveJournal.

 

Det er også veldig lett å trekke anmelders basiskunnskap om spill som disse i tvil når han åpenbart ble veldig overrasket over at man henter fram verdenskartet med M. Det er ikke akkurat en revolusjonerende hurtigtast i så måte.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...